Hva er en landingsside?

Bilde fra http://incredo.co/blog/

08 des 2014 Hva er en landingsside?

En landingsside er kort og greit den første siden en besøkende kommer til når de besøker nettstedet ditt. De kommer ikke, som mange kanskje tror, til forsiden din først. Statistikken viser at de besøkende i 50-80% av tilfellene lander på en av undersidene dine.

Det er flere grunner til dette.

Den besøkende kan komme fra en annonse, via en lenke som peker til landingssiden, eller ved at søkemotoren vurderer en av dine landingssider som mest relevant i forhold til søkebegrepet og derfor rangerer siden høyest i et organisk (ikke betalt) søk.

Eksempel: Søker du på «søkemotoroptimalisering» og klikker på enten Synlighets organiske rangering eller vår annonse kommer du ikke til Synlighets forside, men til vår landingsside om søkemotoroptimalisering.

 

Organisk søkeresultat på søemotoroptimalisering Synlighet

Landingssiden til søkemotoroptimalisering på Synlighet sitt nettsted

 

Hvordan bygge en effektiv landingsside?

Her kommer noen tips om hva du bør tenke på når du skal bygge en effektiv landingsside.

Steg 1) Fokuser på brukeren

Hva er formålet med landingssiden, og hva vil du brukeren skal gjøre når de kommer til deg? Hva førte søkeren til dine sider, og hva forventer de å finne hos deg?

Først og fremst må innholdet på siden oppleves relevant i forhold til hva brukeren leter etter. Veien ut og tilbake til nye søk er kort.

Det er også viktig å bygge opp siden rundt de mest brukte søkebegrepene relatert til ditt produkt eller dine tjenester. Start gjerne med en søkeordsanalyse, som hjelper deg å få en oversikt over hva dine potensielle kunder søker etter når de er på utkikk etter det du har å tilby. Viktige søkeørd og begrep med betydelig søkevolum bør få egne landingssider. Her kan du se hva en søkeordsanalyse innebærer. En god hovedregel er ett produkt eller en tjeneste pr landingsside.

Steg 2) Skriv en god overskrift

Det er viktig at overskriften tydelig referer til stedet hvor brukeren kom fra, eksempelvis annonsen brukeren klikket på. Overskriften skal fange oppmerksomheten og kommunisere en tydelig fordel.

Både for søkemotoren og for leseren er det viktig å fange opp sidens tema og viktigste søkebegrep også i overskriften.

Steg 3) Godt innhold

Med godt innhold mener vi at innholdet skal oppleves relevant for den som leser. Teksten kan gjerne være lang, så lenge innholdet er relevant. Del gjerne opp i mindre avsnitt med egne overskrifter, få frem poeng og viktig argumentasjon tidlig (eller mot slutten) da de fleste «skummer» gjennom teksten og bruker minst tid på det i midten.

Ha fokus på gode salgsargument. Er produktet eller tjenesten klart beskrevet, og kommer pris og andre leveringsbetingelser tydelig frem? Kommer informasjon om rabattordninger eller andre referanser klart frem i teksten? Mangel på relevant informasjon kan gjøre at leseren gir opp og velger en annen leverandør.

Ved hjelp av enkle «bullet points» gjør du det enklere for leseren å få tak i de viktigste argumentene for akkurat dine produkter eller løsninger.

Godt innhold i et søkemotorperspektiv

For å hjelpe landingssiden til organisk (ikke betalt) rangering må det viktigste søkeordet gå igjen i teksten. Her ser du et eksempel fra Synlighets landingsside om søkemotoroptimalisering.

 

søkeord i teksten på landingsside for søkemotoroptimalisering synlighet

 

 Steg 4) Bygge tillit

Tillit er en grunnleggende forutsetning for å lykkes med salg, også når det kommer til landingssider. Tillit kan bygges gjennom enkle grep som å oppgi firmainformasjon som organisasjonsnummer, besøksadresser og åpningstider.

Tillit kan også bygges dersom bedriften din er med i en bransjeorganisasjon, kan vise til annen dokumentert autorisasjon eller om dere har mottatt noen form for utmerkelser.  Få dette frem på landingssiden din.

Steg 5) Tilrettelegg landingssiden for ønsket handling – hva er målet?

Hva vil du brukeren skal gjøre når de kommer til deg? Og hva vil brukeren? Fokus på ønsket handling er kanskje det aller viktigste du gjør på siden din.

Eksempler på handlinger kan være knapper for å bestille, kontaktskjema, påmeldingsskjema eller et tydelig telefonnummer.

Gjør det enkelt for brukeren å ta neste steg. En god og tydelig CTA – «Call to action» på en nettside kan fort miste sin effekt om spørsmålene blir for mange.

Husk også å respondere raskt når du får en henvendelse, det er ikke mange tastetrykk videre til neste tilbyder.

Steg 6) Teste, teste, teste

Selv om Google gjorde sin første A/B testing allerede i 2000, er det først det siste året vi har registrert en kraftig økning i denne type henvendelser. Det er mange som kan mene mye om hva som fungerer best, men det er egentlig testing som gir deg det riktige svaret.

Test gjerne med ulike overskrifter, ulike hovedbilder, ulike farger, plassering og størrelse på en knapp eller budskapet på knappen, og test alltid et element om gangen. Om du endrer flere element på en gang vet du ikke sikkert hva som fungerer og hva som ikke fungerer. Lær mer om A/B testing her!

 

Kort oppsummert:

1) Fokuser på brukeren og hva hun leter etter
2) Skriv en relevant og god overskrift
3) Relevant og konkret innhold er viktig, både for bruker og søkemotor
4) Bygg tillit gjennom firmainformasjon, tilgjengelighet og bransjetilhørighet/utmerkelser
5) Tilrettelegg for ønsket handling, hva er målet ditt?
6) Test – kun testing gir svar på hva som fungerer.

 

Helt til slutt; en landingsside kan være en del av din eksiterende nettstedsløsning, men den kan også være frittstående som en del av en kampanje eller en aktivitet du for en periode har særskilt fokus på. Landingssider er en viktig del av din content marketing strategi, og det er viktig å ikke glemme å ha optimale sider som søk og annonser sender brukerene din til. Uten en optimal landingsside mister du rett og slett salg!

Kontakt oss gjerne om du trenger hjelp til dine viktigste landingssider eller med å sette opp landingssider for kampanjer.

 

Annette Pemmer
Annette Pemmer
annette.pemmer@synlighet.no