Hva er egentlig Bounce i Analytics?

A blue arrow bouncing of a base representing bounce rate

17 mar 2015 Hva er egentlig Bounce i Analytics?

Bounce eller fluktfrekvens er en måleenhet i Google Analytics som mange har en mening om. Det er den generelle oppfattelsen at Bounce «skal ned»!

Dessverre så er ikke svaret så enkelt.

Screenshot av Google Analytics Overview med Bounce framhevet i en rød sirkel

Definisjonen på Bounce

Bounce, også kalt fluktfrekvens og ensidesvisningsbesøk, er besøk som kommer til nettstedet ditt hvor leseren ser kun én side før de forlater nettstedet igjen. Med andre ord så klikker de seg ikke videre på nettstedet ditt.

Viktig å huske når vi snakker om Bounce!

For det første, Google Analytics måler lesetiden på en side fra du åpner siden til du klikker deg videre til neste side. Det vil si at når det gjelder et Bounce besøk, så er det ingen neste side registrert på nettstedet. Da får vi dessverre ikke målt lesetiden på siden.

Dette vil ha en innvirkning på andre tall, som f.eks. den totale besøkstiden i gjennomsnitt på nettstedet.

Kort fortalt, hvis du har 50% Bounce-rate på nettstedet ditt, så viser den gjennomsnittlige besøkstiden 50% feil. Her blir vi nødt til å bruke avansert segmentering for å kunne filtrere bort Bounce-besøk for å kunne få fram den «reelle» lesetiden.

Det samme gjelder også for antall sider vist per besøk. Hvis vi tar med Bounce-besøk, hvor alle har kun én sidevisning, så vil også sidevisning per besøk være feil.

 

Alle har Bounce på nettstedet sitt

Når det er sagt, så er det slik at vi ofte har Bounce på siden. Det vil si, alle har det. Og hvis du ikke har det, så er det noe galt med målingen på nettstedet ditt.

Det er faktisk slik at Bounce kan være både positivt og negativt.

Her er noen eksempler:

1.     Hvis en person er ute etter telefonnummeret til bedriften din, og søker etter dette i Google og dermed får en lenke direkte til din kontaktside som faktisk har dette telefonnummeret, så trenger ikke brukeren klikke seg videre.

Det vil oppstå en Bounce på akkurat dette besøket, men siden brukeren i utgangspunktet var ute etter telefonnummeret, og faktisk fant det, så har brukeren faktisk fått verdi for det søket han/hun gjorde.

Det er det vi kaller for en «positiv Bounce».

2.     En negativ Bounce er når brukeren ikke finner ditt nettsted relevant overhodet, og forsvinner ut igjen. Det er slik at hvis du kjører mye markedsføring med stor eksponering, som for eksempel display-annonsering, så vil det selvsagt bli økt trafikk på nettstedet ditt.

Men det er også slik at all den trafikken ikke nødvendigvis er god trafikk. Flere av disse besøkende vil ikke være relevante for ditt nettsted. Det vil si at personer som ikke er i din målgruppe vil klikke seg inn på nettstedet, se seg rundt og forsvinne ut igjen rett og slett fordi nettstedet ikke var relevant for dem.

Dette er en «negativ Bounce».

For positiv Bounce, så er dette ofte tilfellet med informasjonsnettsteder, slik som offentlige og kommunale nettsteder, der det er naturlig å formidle informasjon. Det kan være åpningstider i svømmehaller og håndballhaller, til telefonnummeret til avdelinger eller bydeler.

Om du deler artikler i sosiale medier kan du også oppleve positiv Bounce. Leserne klikker på artikkelen du delte og leser den før de går tilbake til Facebook eller Twitter. Om målet ditt er å få artikkelen lest, kan dette regnes som en positiv-Bounce.

Negativ Bounce assosieres mye med nettsteder som driver stor trafikk inn til nettstedet, og som har stor eksponering på nettet.

Har du sjekket din bounce?

For flere tips i Google Analytics og med andre former for digital markedsføring, meld deg på nyhetsbrevet vårt eller lik oss på Facebook for daglige oppdateringer!

Avatar
Krister Melandsø Ross