Nettbutikken din trenger Dynamic Search Ads i Google AdWords!

Dynamic search ads på lysende bakgrunn

04 feb 2016 Nettbutikken din trenger Dynamic Search Ads i Google AdWords!

Har du en nettbutikk med stort utvalg av produkter? Driver du med annonsering i Google Søk? Da bør du sjekke ut Dynamic Search Ads, en funksjon i Google AdWords som gjør det mer effektivt for deg å annonsere for hele produktlageret ditt!

Hvordan fungerer Dynamic Search Ads?

Med Dynamic Search Ads, eller dynamiske søkeannonser, matcher Google relevante søkeord med innholdet på nettsiden din. Ut fra denne informasjonen generer algoritmen en annonse som er tilpasset det søkeordet som søkeren bruker. Når Google bruker informasjon fra nettstedet ditt, i stedet for søkeord i annonseoppsettet ditt, får brukerne en relevant annonse for det de søker på. Annonsetittelen blir automatisk generert, og landingssiden velges for å korrespondere best mulig med søket.

Her ser du hvordan en dynamisk søkeannonse blir laget i Google AdWords:

Boksen hvor du setter inn Dynamisk annonsetekst

Eksempel på Dynamic Search Ad:

Du har en nettbutikk som selger baderomsprodukter. En bruker søker på frasen ”ctc bereder benk heat inject” i søkemotoren. Google leter gjennom nettstedet ditt og finner det produktet som matcher søkebegrepet best. Sidetittelen blir da automatisk generert som tittel i annonsen og URL-en blir landingssiden. Da ser annonsen slik ut:

AdWords annonse med Dynamisk overskrift

MERK!  Én av fordelene med Dynamic Search Ads er at det ikke er en begrensning på 25 tegn i tittelen, slik vanlige søkeannonser har. Tittelen i eksempelet over er på hele 34 tegn.

 

Den store fordelen med dynamiske søkeannonser er at du automatisk kan fange opp veldig spesifikke søkeord, og sende søkeren direkte til den mest relevante produktsiden. Alt dette får du gjort uten å måtte skreddersy egne annonser for hvert eneste produkt. På denne måten kan du også finne uante søkevolumer eller nisjeprodukter som konverterer bedre enn det du var klar over. Dette er derfor en ypperlig måte å se om lagerbeholdningen din inneholder noen populære produkter som burde ha egne kampanjer og større annonsebudsjetter.

 

 

Bør du bruke Dynamic Search Ads?

Du bør vurdere sterkt å sette opp Dynamic Search Ads i din Google AdWords-annonsering dersom du oppfyller en av disse tre kriteriene:

  • Du har mange forskjellige produkter/landingssider – F.eks. nettbutikker med tusenvis av produkter, slik som f.eks. Amazon (bildet under), eller en stor blogg med mange artikler.
  • Du vil fange opp nye søkeord – DSA er perfekt som ”sikkerhetsnett” for å fange inn søkeord du har oversett. Du sørger også for å være til stede på nye søkeord.
  • Du har mye informasjon på nettsiden som hele tiden endrer seg.

I utgangspunktet er det ikke nødvendig å vurdere Dynamic Search Ads dersom nettstedet ditt kun inneholder noen få landingssider. Da vil det være bedre for deg å sette opp relevante kampanjer i Google AdWords.

 

Hvorfor bør du bruke Dynamic Search Ads?

  • Det er et ”sikkerhetsnett” for kampanjer – fanger opp søkeord du ikke nødvendigvis har tenkt på!
  • Effektivitet – enkel måte for annonsører å lage annonser for et stort antall søkeord.
  • Automatiske annonser.
  • Det sparer tid hvis du har mange produkter (f. eks. en nettbutikk).
  • Søketrender er i stadig endring og det er vanskelig å fange opp alle med vanlige annonser.

 

Hvorfor bør du ikke bruke Dynamic Search Ads?

  • Det gir Google mye kontroll over hva som står i annonsetittelen og hvilken side søkeren blir sendt til
  • Hvis nettsiden er dårlig optimalisert med tanke på SEO, er det vanskeligere for Google å matche søkeord til riktig landingsside, og annonsetittelen kan se rar ut:

AdWords annonse med dårlig satt opp dynamic search ads

 

Det er enkelt å sette opp Dynamic Search Ads inne i Google AdWords, men det krever løpende optimalisering over tid for å få de gode resultatene. Trenger du hjelp med å sette opp Dynamic Search Ads for din nettbutikk? Ta kontakt med vår AdWords-ekspert, så hjelper vi deg!

Avatar
Vy Nguyen
vy@synlighet.no

Vy jobber med Adwords, Facebook og SEO på Synlighets kontor i Bergen. Hun har bakgrunn som markedsfører/grafisk designer og er utdannet i Medieteknologi og -design ved Universitetet i Agder. Legg henne gjerne til på LinkedIn.