rapporter og data

19 okt 2017 Hva er Data Studio og hvordan kan det hjelpe deg med din rapportering?

Bruker du dashboards i Google Analytics? I så fall er sannsynligheten stor for at du har irritert deg over begrensningene som finnes i dette rapporteringsverktøyet.

Eller kanskje du har tatt i bruk et annet verktøy til visualisering og rapportering av data, nettopp fordi Google Analytics ikke gir den fleksibiliteten du ønsker deg?

Da bør du kanskje begynne å se litt nærmere på Google Data Studio!

Lanseringen av Data Studio i 2017

Vi jublet da Google tidligere i år gjorde sitt nyeste visualiserings- og rapporteringsverktøy, Data Studio, tilgjengelig globalt.

Gleden var ekstra stor fordi Google samtidig fjernet alle begrensninger på antall rapporter i den ubetalte versjonen. Endelig fantes det et verktøy hvor vi kunne presentere bare de dataene vi mente var interessante, og samtidig ha full kontroll over det visuelle uttrykket. At verktøyet i tillegg var gratis og tilgjengelig gjorde ikke begeistringen mindre.

Entusiasmen for dette verktøyet var med andre ord stor, men da Data Studio endelig ble lansert i Norge så klarte det ikke å leve helt opp til de skyhøye forventningene våre.

Jobber med positive utviklinger

Var du en av de som testet rapporteringsverktøyet tidlig, men ikke ble imponert over hva du kunne gjøre? Da anbefaler vi deg å ta en ny titt på verktøyet. Data Studio har nemlig utviklet seg enormt bare på de få månedene produktet har vært tilgjengelig i Norge, og det kommer stadig nye funksjoner.

Vi var så heldige å få delta på årets Google Analytics Summit i San Fransisco, og her ble videreutviklingen av DataStudio presentert som en av de mange spennende tingene vi har å se frem til i Google sitt analyse-univers de kommende ukene og månedene. Mange av oppdateringene har faktisk allerede blitt tilgjengelige, og flere kommer.

Hvorfor bruke Data Studio?

Men hva trenger du egentlig dette programmet til? Erstatter det Google Analytics?

Google Data Studio er på ingen måte en erstatning for Google Analytics, men derimot er det et veldig nyttig tilleggsprodukt. Bruker du bare Google Analytics for å kunne se på data i ferdige dashboards per i dag, vil Data Studio kunne ta over disse oppgavene. Bruker du derimot Google Analytics til å grave dypere ned i dataene og gjøre analyser, må du fortsatt bruke Google Analytics.

Data Studio er et rent visualiseringsverktøy. Det lagres ingen data, men du kobler sammen med Google Analytics og en rekke andre plattformer, slik at du kan sette opp gode rapporter og se tallene dine i Data Studio sitt grensesnitt.

eksempel på google data studio rapport

Mulighet for flere datakilder

Frem til nå har du kun hatt mulighet til å koble Data Studio med andre Google-produkter (f.eks. Google Analytics, AdWords og Google Sheets), men det har endelig endret seg.

Nylig åpnet Google opp for det de kaller «Community Connectors» og da ble en del koblingsmuligheter mot f.eks. Facebook og Twitter mulig. Ønsket til Google er at Data Studio skal være et åpent, universielt visualiseringsverktøy. Det er derfor grunn til å tro at utviklingen her vil fortsette.

Det kan være verdt å merke seg at selv om Data Studio i seg selv er gratis å bruke, så står utviklerne av Community Connectorene fritt til å betalt for å bruke deres verktøy.

Skreddersy dine rapporter

En av styrkene til Data Studio er at du kan få rapportene til å se ut (nesten) akkurat slik du ønsker. Samtidig kan nettopp dette være terskelen du må komme over for å komme i gang med å bruke verktøyet.

Nå du lager din første rapport starter du med et helt blankt lerret, og de første gangene kan det kanskje virke uklart hvordan du skal få satt opp en fullverdig rapport. Men ikke la det skremme deg. Bare du kommer deg over den lille terskelen er du klar for å lage veldig gode rapporter.

Har du allerede tatt i bruk Google Data Studio? Hva synes du?

Bruker du fortsatt dashboards i Google Analytics? Les innlegget: «Få mest mulig ut av dashboards med disse tipsene!»

Vil du ha hjelp til å sette opp en skreddersydd Data Studio-rapport? Ta kontakt med en av våre webanalytikere!

 

Ingrid Nes
ingrid@synlighet.no
Ingen kommentarer

Skriv en kommentar