10 høydepunkter som påvirket digital markedsføring i 2015

Hva skjedde i 2015? SYnlighet

29 des 2015 10 høydepunkter som påvirket digital markedsføring i 2015

2015 har vært et år der mye har skjedd innenfor digital markedsføring. Det har vært mange oppdatringer, endringer og vi har sett tegn til nye trender. Mobiltrafikken vokser, video blir viktigere og annonsering blir i større grad rettet mot personlige og målrettede annonseopplevelser.

Her får du en rask oversikt over de 10 viktigste tingene som har skjedd innen digital markedsføring i 2015!

1. Godt innhold er essensielt for høye rangeringer

For å få høyere rangering i Google, må du by på godt og unikt innhold. Det blir bare en viktigere og viktigere faktor for at sider rangerer høyt. Deler du ekspertise og kunnskap du sitter på, både gjennom blogg og sosiale medier, vil det gi signaler til Google om at du er en autoritet på området ditt.

Innholdsmarkedsføring, eller content marketing, har blitt snakket mye om i 2015. For oss er innholdsmarkedsføring først og fremst produksjon av godt innhold og deling av ekspertise via en blogg/kunnskapssenter, nyhetsbrev og sosiale medier. Jobber du bevisst med innholdet ditt og tar vare på behovene til målgruppen din, vil Google fange opp dette og belønne deg i form av større synlighet.

Les mer om hvilke faktorer Google vurderer for å bestemme rangering her!

 

2. Viktigere med mobilvennlige sider

Det ble registrert mer trafikk på Google.no fra mobil enn desktop for første gang i 2015. Vi så en kraftig økning i mobiltrafikk for de fleste nettsteder vi har jobbet med dette året.

Google endret søkealgoritmen 21. april, slik at ikke-mobilvennlige nettsider fikk lavere rangeringer på mobil. Dette gjør det spesielt viktigere å ha et mobilvennlig nettsted, som både er responsivt og optimalisert for brukeren på mobilplattformer. Er det enkelt å bruke mobilversjonen av nettstedet ditt?

Hvis du ikke har gjort nettstedet ditt mobilvennlig enda, bør det være et prioritert tiltak for 2016!

3. Videoannonser og YouTube får mer oppmerksomhet

 [youtube id=»CHxJNhvoehw» width=»560″ height=»315″ autoplay=»no» api_params=»» class=»»]

YouTube, og video-annonser generelt, får stadig en større del av markedsbudsjetter på grunn av de mange mulighetene og gode resultater. Dette opplever Synlighet, og andre norske, og internasjonale aktører som jobber med digital markedsføring. Video-annonser er spesielt virkningsfullt dersom du ønsker å nå kunder som er tidlig i kundereisen, og har et ønske om å gjøre merkevaren din bedre kjent.

Har din bedrift YouTube- eller annen form for video-annonsering enda?

Les mer om videoannonser her!

 

4. Instagram-annonsering kom til Norge

Instagram annonse for Synlighet

30. september i 2015 ble Instagram-annonsering introdusert i Norge. Instagram har aldri hatt annonsering tidligere, og til å begynne med var det noen aktører som opplevde negativ oppmerksomhet rundt annonsene sine. Andre, blant annet aktører i reiselivsbransjen, opplevde positiv respons på sine vakre bilder av reisedestinasjoner. Dette er et viktig signal om at du må bruke Instagram-platformen riktig for å oppnå ønskede resultater.

Oppsett av annonser på Instagram skjer via Facebook sitt annonseringssystem, og du har muligheten til å linke til nettstedet ditt.

Her kan du se hvordan du setter opp annonser på Instagram!

 

 5. Bedre målretting og remarketing i AdWords

70% av brukere på nett er enige om at kvalitet, tidspunkt og relevanse på en annonse er det som påvirker deres synspunkt på merkevaren som annonserer. Dette har gjort at AdWords har fokusert på å utvikle mulighetene for målretting. Det gir økt relevans, både for brukerne og for deg som annonsør.

Nå også første gang kan du nå bruke epostlister i AdWords for å nå de eksisterende kundene dine med enda mer målrettede annonser. Dette skjer gjennom det nye produktet Customer Match.

Les mer om Customer Match i AdWords her!

 

6. Programmatic annonsering ble en trend

Programatisk annonsering er teknologien som gir deg muligheten til å kjøpe alle tilgjengelige annonseplasseringer i Norge fra én plattform. Sammen med RTB (Real Time Bidding), som på norsk blir «annonsekjøp i sanntid», gir teknologien deg muligheten til å sette kriterier basert på brukerdata, spesielt retargeting, interessemålretting, kjønn, alder og lignende.

I seg selv er ikke RTB noe nytt innen bransjen. Utviklingen er at det nå finnes en fellesplattform for displayannonsering, som bruker disse mekanismene. Programmatisk annonsering er helt klar en trend innenfor annonsering generelt i 2015.

Les mer om Programmatic annonsering her!

 

7. Nye annonseformater på Facebook

 

19 punkter

Karusell-annonse på Facebook. Bilde: Facebook

Facebook kom i 2015 med flere nye annonsemuligheter. Det er nå mulig å annonsere med flere forskjellige linker og bilder samtidig når du bruker en karusell-annonse. Her kan du bruke opptil 5 bilder og linker, for å vise fram flere produkter eller fortelle en historie med annonsene dine. Disse annonsene har vist seg å være populære blant brukere på Facebook.

Du kan også annonsere for å få flere følgere med Video, og det er kommet mange flere og mer nøyaktige målretningsmuligheter i Power Editor.

Les mer om hvordan du optimaliserer Facebook-ads her!

 

8. Gmail-annonsering er nå tilgjengelig for alle

GMail annonse øverst i Gmail inboksenUtvidet Gmail-annonse i Gmail inboksen

Gmail Ads kom endelig ut av beta, og ble tilgjengelig for alle via AdWords. Dette er annonser som vises øverst i brukernes Gmail-inboks.

Med Gmail Ads kan du vise annonser ved hjelp av de vanlige målrettingsmetodene – søkeord, interesser, emner, remarketing m.m. I tillegg lanserte også Google «Customer Match» som gir deg muligheten til å nå ut med budskap direkte til spesifikke e-poster fra f.eks. kundebasen din.

Annonseringen koster penger først når brukere klikker for å åpne annonsen din. Dette sikrer at du kun betaler når annonsene vises for brukere som er interessante for deg.

Les mer om Gmail-annonsering her!

9. Facebook Events ble mer brukervennlig

Facebook-Events fikk en makeover i sommer og har nå blitt mye mer brukervennlig og synlig i News Feed på Facebook. Vi opplever bedre resultater enn tidligere ved å annonsere med Facebook Events. Facebook Events er også en ypperlig måte å kommunisere med de som skal på eventen, både før, under og etter.

Har du noen arrangement du kan dele som et Facebook Event?

10. Synlighet ble Google Analytics Premium partnerGoogle Analytics Premium Reseller Kake til Synlighet

For vår egen del, var et av våre høydepunkter fra 2015 at Synlighet ble sertifisert som Google Analytics Premium Reseller. Google Analytics Premium, er en utvidet versjon av vanlig Google Analytics, som gjør at vi kan bidra med enda større og verdifull innsikt for store bedrifter.

Les mer om Google Analytics Premium her!

Vi i Synlighet sier takk for det gamle og ønsker det nye året, 2016, hjertelig velkommen!
Ønsker du å følge med på digital markedsføring i 2016? Meld deg på vårt månedlige nyhetsbrev og lik oss på Facebook!
Trine Malde
Trine Malde
trine.malde@synlighet.no

Content Marketing Consultant i Synlighet. Jobber med blogging, sosiale medier og annet SEO- og innholdsarbeid for flere bedrifter.