Hjelp! Er Adwordsbyrået mitt seriøst?

sleazy selger

04 jun 2015 Hjelp! Er Adwordsbyrået mitt seriøst?

Er du usikker på seriøsiteten til de som håndterer Google AdWords for deg? Vet du ikke helt hvilket AdWords-byrå du skal velge og hvem du kan stole på? Du er ikke alene!

Det har blitt en jungel av byråer som leverer markedsføring i søkemotorer. Heldigvis er det mange redelige aktører å velge mellom, men dessverre hører vi litt for ofte fra bedrifter som føler seg lurt av useriøse aktører eller som fremdeles venter på den effekten de ble forespeilt ville komme med AdWords-annonsering.

Her får du 5 tips til hvordan du kan unngå å blir lurt av et AdWords-byrå og hva du kan forvente av fagmiljøene som leverer denne typen annonsering:

#1 – Sjekk om byrået er med i Bra Søk

Bransjerådet for søkemotormarkedsføring, Bra SØK, ble etablert for å synliggjøre positive aspekter ved søkemotormarkedsføring. Det eksisterer selvjustis i gruppen, og det er definert en rekke regler for søkemotoroptimalisering som medlemmer skal følge.

Det er et positivt signal dersom byrået du er i kontakt med er medlem i Bra Søk.

Ulike medlemmer har ulike styrker og svakheter, så medlemskap er allikevel ingen garanti for at byrået er den rette aktøren for deg og dine digitale behov.

#2 – Er selskapet sertifisert?

Er det et fagmiljø med AdWords som hovedfokus? Da bør de ha ansatte som er sertifiserte.

Du kan enkelt sjekke om selskapet er Google partner og hvor mange sertifiseringer de har. Legg merke til at det finnes sertifiseringer for Bannerannonsering, Søkeannonsering, Videoannonsering, Google Shopping og Google Analytics, og sertifiseringene må oppdateres hvert år, eller annenhvert år.

En sertifisering fra Google bekrefter at vedkommende har bestått en eksamen og at han besitter et minimum av teoretisk kunnskap. I kombinasjon med praktisk erfaring, bør dette gi deg en ekstra trygghet på at arbeidet vil bli levert med god kvalitet.

#3 – Er det et tydelig skille mellom byråhonorar og annonsekostnader?

Når du mottar en faktura fra AdWords-byrået ditt, kan du forvente at det er et tydelig skille mellom byråets honorar og klikkostnader til Google. Dette er viktig fordi du skal kunne se hvordan pengene dine har blitt brukt og hvor stor andel som har gått til klikk.

I Bra Søk sine retningslinjer står det at det skal være “full åpenhet mellom kunde og leverandør hva gjelder tredjepartskostnader”.

#4 – AdWords-kontoen er ditt eierskap!

Det er en beste praksis i bransjen at AdWords-kontoen skal være kundens eierskap. Som kunde kan du forvente å få administratortilgang til kontoen dersom du ber om det. Det er ikke nødvendigvis lurt at du administrerer den selv, men du bør sikre deg rettighetene til data i AdWords-kontoen og gjerne følge med på resultatene selv.

Dersom du skal endre leverandør er søkeordsloggen en liten gullgruve for den som skal restrukturere eller sette opp ny konto. Selv dårlig strukturerte AdWords-kontoer inneholder verdifull informasjon. Du har i praksis betalt for å bli bedre kjent med målgruppene og relevante uttrykk brukt gjennom søk. Da er det dumt å miste denne kunnskapen fordi det er byrået som eier AdWords-kontoen din.

Dersom en ny, potensiell leverandør ikke viser interesse for den gamle kontoen er dette altså et dårlig tegn.

#5 – Ikke gi bort kredittkortinformasjon til byrået!

AdWords er tilrettelagt slik at du som kunde skal kunne fylle inn dine kredittkortopplysninger uten å måtte gi informasjon til byrået som skal håndtere kontoen.

Hvis du består en kredittsjekk, og du har lyst på en samlefaktura med både byråhonorar og klikkostnader, så vil de fleste seriøse aktører tilby dette. På den måten slipper du å legge inn kredittkortopplysninger, og får alt på én faktura direkte fra byrået.

Seriøst eller ei – hvordan finne den rette leverandøren?

Du har kanskje hørt uttrykket “hvis du synes det er dyrt med en ekspert – prøv en amatør”.

Når du velger AdWords-byrå, må du selvfølgelig ta hensyn til hvor mye du satser på digital markedsføring og hvor digitalt moden du er. Med andre ord, hvor analytisk ønsker du å gå til verks?

Her er noen stikkord som kanskje kan være til hjelp når du skal finne det rette byrået:

  • Har dere diskutert mål for kampanjene?
    Hvilken rolle har nettstedet? Hvilke konkrete handlinger, KPIer, er det som måler suksess? Stort fokus på konverteringer er en forutsetning for å lykkes med AdWords. Noen mål kan være resultatbaserte, mens andre kan handle om å skaffe oppmerksomhet.
  • Sjekk kunnskapsnivået.
    Spør hvem som skal håndtere kontoen. Husk at du kjøper en konsulent som sitter i et fagmiljø. Det vil si at både konsulenten og det fagmiljøet han jobber i er viktig for resultatene dine. Hvordan skal dette miljøet sørge for at dine kampanjer er konkurransedyktige?
  • Hvilke resultater har de oppnådd for andre?
  • I hvilken grad utnytter byrået nye muligheter i AdWords?
    Et eksempel er at Synlighet beta-tester nye muligheter i Norge sammen med Google. Dette kan gi en “early bird” fordel til kundene, men det viser først og fremst evnen til å ta i bruk ny teknologi og være fremoverlent i den raske utviklingen innen digital markedsføring.
  • Svak prismodell.
    Dersom du blir tilbudt X antall søkeord for X antall kroner er det et tegn på at de setter egen forretningsmodell foran en god AdWords-konto. Nøkkelen bak suksess er relevans mellom søk, annonsetekst og landingsside. Hvor mange søkeord som er riktig for deg vil variere og bør ikke være bestemt på forhånd. Antall søkeord bør komme ut i fra resultatene fra AdWords og din generelle digitale strategi. Få søkeord kan bety høyere relevans!
  • Mest mulig igjen for budsjettet ditt
    Forsøk å finne ut hvem som kan skape høyest mulig ROI for deg over tid. Dersom du kun fokuserer på pris vil du antagelig ende opp med en dårlig aktør. Det interessante er ikke hvor mye du betalter til byrået, men hvor mye du får igjen for den totale investeringen din.
  • De beste byråene
    De beste byråene bruker en del tid på å teste. Det kan være for eksempel split-testing av annonsetekster, “tid på døgnet”-, steds- eller enhetsanalyser. De forstår at annonsering ikke bare handler om “det siste klikket før kjøp” og snakker om attribusjon og SØK gjennom kundereisen. Noen hjelper deg til og med å AB-teste ulike landingssider på nettstedet ditt. De vil gjøre alt for at du skal få mest mulig igjen for pengene. I tillegg bruker de tid på faglig utvikling av medarbeidere. Det blir dermed vanskelig å være billigst OG best på dette området.

 Google kundereise

Kan jeg stole på denne bloggposten?

Du har rett – vi er subjektive. Synlighet leverte Norges første AdWords-konto, og lever av å hjelpe bedrifter med å lykkes på nett. Bakgrunnen for bloggposten er at vi brenner for gode AdWords-kampanjer. Vi liker ikke når vi ser bedrifter som kaster penger ut av vinduet på AdWords-kampanjer som gir lite eller ingen verdi tilbake.

Det er heller ikke positivt for oss og vår bransje at bedrifter blir mistenksomme og mistroende til byråer som følge av dårlige erfaringer.

Det dukker hele tiden opp nye aktører som tilbyr AdWords-annonsering. Alt fra dyktige medie- eller reklamefolk, til tidligere kataloghaier. Det er på mange måter bra at vi får flere misjonærer for bruk av nettets mest effektive annonseringsmulighet. Utfordringen er bare at mange aktører, både kunder og leverandører, undervurderer ekspertisen og innsatsen som må legges ned for å optimalisere frem gode og effektive AdWords-kampanjer.

Håper dette hjelper deg litt på jakten etter en seriøs og god leverandør. Kontakt oss for gratis og uforpliktende helsesjekk av AdWords kontoen din.

Har du satt opp din egen AdWords-konto? Sjekk at du ikke gjør disse 6 vanlige feilene i Adwordskontoen!

Lars Johanson
Lars Johanson
lars@synlighet.no

Customer Success Officer i Synlighet. Erfaring med digital markedsføring siden 2001. Har hjulpet en rekke kunder å tjene penger på nettsatsiningen. Har sin styrke innen strategier. Kurs og foredragsholder for Synlighet innen "Content marketing", "Effektive nyhetsbrev", "Skrivekurs for web", "Søkemotoroptimalisering" med mer.