Hero Conference 2016, Dag 2: Automatisering, budkriger og Google Shopping

Hero Conference 2016 logo på mobil

27 okt 2016 Hero Conference 2016, Dag 2: Automatisering, budkriger og Google Shopping

Det viktigste som opptar PPC-bransjen er automatisering av annonsering, både de positive og negative sidene, samt bedre utnyttelse av Google Shopping. Her får du en oppsummering av det viktigste å ta med seg fra Hero Conference i London, dag 2!

Gikk du glipp av høydepunktene fra dag 1? Les om Hero Conf 2016 dag 1 her!

Keynote: Inside the AdWords Black Box with an ex-Googler

– Frederick Vallaeys

Frederick Vallaeys åpnet showet på dag 2 med 5 nivåer av automasjon – fra hvordan du skal rapportere med bruk av script og automatiske regler, frem til full automatisering.

I motsetning til Sophie Newton, som mener at Google AdWords vil være fullautomatisert innen 5 år, mener Vallaeys at vi er langt fra å være fullt automatisert, og at det vil ta noe lengre tid.

Han presenterte også sine egne tester og det han hadde funnet med blant annet disse problemstillingene: Hva skjer hvis lengden i overskrift 1 er kort vs. lang? Hvilken beskrivelse fungerer best når du ser på hele i annonsekontoen? Er det best å benytte én eller to URL-stier? Fungerer Dynamic Keyword Insertion bedre i overskrifter enn overskrifter som er skrevet manuelt?

optmyzr cupcake Hero Conf 2016

 

How to become a Google Shopping Ninja

– Christian Scharmüller

Scharmüllers første og klareste budskap: Aldri benytt én Shopping-kampanje med alle produkter samlet!

Han presenterte også sin beste praksis for Google Shopping: Sett bud på SKU-nivå (stock keeping unit – brukes i lagerstyring). Dette kan være vanskelig å gjøre manuelt, men ettersom Scharmüller kommer fra bedriften WHOOP!, som leverer Shopping-automasjon, var ikke dette et tema. Han anbefalte også å behandle enheter separat for å få best mulig kontroll.

 

PPC Tools & Automation

– Anu Adegbola

Dette foredraget presenterte flere konkrete script som Adegbola mente ville effektivisere AdWords-annonsering, og gi god innsikt. Dette ble en hyggelig bekreftelse på hva vi allerede gjør med script.

I tillegg pratet hun om Inventory Campaigns i DoubleClick Search, og hvordan hun benyttet disse for å effektivisere søkeannonseringen ved hjelp av (en god) feed.

 

10 Ways To Automate AdWords with Scripts

– Frederick Vallaeys

Igjen kom Frederick Vallaeys på banen og igjen var det AdWords-scripts det var snakk om. Dette var et svært godt foredrag med gode, konkrete eksempler på hvilke script du som annonsør bør benytte for å effektivisere både arbeid og analyser. Han viste f.eks. til å rapportere automatisk på døde landingssider, opprette ETA-annonser basert på metadata og basere budgivningen på tidspunktene TV-reklamene dine kjører.

 

Statistical Concepts Every PPC Specialist Should Know

– Frederik Hyldig

Dansken Frederik Hyldig snakket om statistikk og hvilke fallgruver du må unngå i optimaliserings- og analyseringsprosessen. Hvordan bør vi se på tall og grafer? Hvordan skal vi ta stilling til absolutte tall opp i mot prosenttall. Hvor viktig er det at mengden data er stor nok?

Hovedmålet til Hyldig var å presentere metodene, noe han gjorde både fra et hverdagsperspektiv og PPC-perspektiv.

 

8 Google Shopping Feed Hacks That Retailers Will Love

– Rob Watson

Rob Watson stod for konferansens tredje innlegg om Shopping-annonser. Han la større vekt på selve Shopping-feeden, og kom med konkrete tiltak og tips om hvordan du kan skape bedre resultater ved å optimalisere selve feeden. Blant annet anbefalte han å arbeide med titler designet for Google, custom labels og alternative landingssider.

Google Shopping presentasjon på Hero Conf 2016

Don’t Start a Bidding War: Outmaneuver your Competitors with Auction Insights

– Rod Richmond

Hva skjer når en ny, merkbar konkurrent dukker opp i søk? Det var dette Rob Richmond tok for seg i sitt foredrag. Han mente særlig at du skulle styre vekk fra de klassiske responsmetodene som å øke bud i egen konto, og å legge seg ut på konkurrentens merkenavn. Dette er tiltak som stort sett bare fører til en intens budkrig. En budkrig som bare Google vil dra nytte av.

Richmond gikk videre gjennom konkrete tiltak for hvordan du heller skulle kartlegge konkurrentens fordeler og svakheter – og videre kombinere dette med en egen, mer kreativ strategi. Han la blant annet vekt på Googles Auction Insights, AdWords-script, annonsetekster, samt en rekke tredjepartsprogrammer.

 

Two Difficult But Essential Advertising Analytics Transformations: From Specialist to Hybrid to Cyborg

– Chris Haleua

Chris Haleua satte særlig fokus på automatisering og Artificial Intelligence. Han mente det var en fin linje mellom “artificial intelligence” og det han kalte “artificial stupidity”. Maskiner kan arbeide effektivt med svært store volumer av data, men i motsetning til oss mennesker, er de ikke flinke til å sette ting i kontekst. Maskiner klarer ikke se videre på alternative perspektiver av samme sannhet. I følge Haleua vil ikke automatisering være en erstatning for de som driver med PPC-annonsering, men heller en forlengelse.

Erik Krogh på Hero Conference

Vil du holde deg oppdatert på det som skjer i en raskt skiftende bransje? Følg oss på Facebook og meld deg på nyhetsbrev for informasjon og nyheter om digital markedsføring!

Erik Krogh
Erik Krogh
erik@synlighet.no

Erik jobber som seniorrådgiver innen Performance Marketing. Han kjører PPC-annonsering for flere av Synlighets største kunder og har naturlig nok en forkjærlighet for tallstyrte beslutninger.