Forstørrelsesglass på en graf og diagram

10 feb 2017 Nye Google Analytics – Enklere. Renere. Forvirrende?

Har du oppdaget at Google Analytics har sett annerledes ut i det siste? Da er du en av dem som allerede har blitt oppgradert til Analytics sitt nye brukergrensesnitt. Om du ikke har sett disse endringene enda, vil du garantert få oppleve det i nærmeste fremtid. Her får du en liten smakebit på det viktigste med oppdateringen!

Som med alle Google-produkter, kommer det stadig små og store endringer i Google Analytics. Endringene har vært mange siden Google kjøpte Urchin i 2005, og gjorde det til Google Analytics.

I denne oppdateringen har fokuset vært å gjøre verktøyet enklere å bruke samtidig som at nøkkelfunksjonaliteten har blitt ivaretatt. Et annet mål har vært mer enhetlig brukeropplevelse på tvers av enheter, samt å frigi mer av plassen i nettleserbildet til rapportene.

Allerede i oktober 2016 annonserte Google at et nytt brukergrensesnitt var på vei til Analytics, og vi analysenerder har siden da ventet i spenning på hvordan disse endringene ville påvirke arbeidsflyten. Nå har vi endelig fått testet det ut, og kan dele våre oppdagelser så langt med deg.

Oppdatert navigasjon

Visuelt sett finner du den største endringen i navigasjonen. Google Analytics har gått fra å ha en todelt navigasjon (horisontal og vertikal) til å kombinere alt i den vertikale menyen på venstreside. Rapportering, Tilpasset og Administrasjon er flyttet fra menyen i toppen og inn i venstremenyen.

       

Legger du merke til at noe er borte? Startsideknappen, som leder deg til oversikten over alle Google Analytics-kontoene du har tilgang til, er fjernet.  Om det er noe du har brukt ofte, kan vi trøste deg med at funksjonaliteten fortsatt er der. Du må bare trykke på Google Analytics logoen (histogrammet helt oppe i venstre hjørne) for å finne den.

Om du ofte pleier å navigere mellom de ulike underpunktene i de ulike menyene, vil du også legge merke til denne oppdateringen: Det er ikke lenger mulig å ha mer enn ett hovedmenypunkt og ett undermenypunkt åpent i menyen samtidig. Tanken er nok å begrense scrolling i menyen, men det betyr også at du må gjøre noen ekstra klikk dersom du for eksempel skal navigere mellom rapporten Målgruppe>Mobil>Oversikt og Adferd>Nettstedsinnhold>Landingssider

Minimeringen av venstremenyen er også endret. Du fjerner ikke lenger hele menyen. En rekke med ikonene til hvert hovedmenypunkt blir liggende igjen i en smal kolonne på venstresiden. Den er altså litt lettere tilgjengelig enn den gamle måten å minimere menyen på.

Tilpasninger – Alt samlet på ett sted

Samtidig som at Tilpasset flyttes ned i venstremenyen, endres også det som faller innunder denne kategorien. Det som tidligere bare har vært tilpassede rapporter (nå egendefinerte rapporter) har nå blitt utvidet til også å inkludere oversiktspaneler (dashboards), egendefinerte varsler og snarveier.

En strømlinjeformet innlogging

Sammen med den nye navigasjonen, har også innloggingsprosessen endret seg. Der hvor du tidligere alltid kom inn på oversikten over alle kontoer og visninger du har tilgang til, kommer du nå inn på den siden du sist var på da du logget inn i den samme nettleseren.

Justerbar standard datointervall

Som med mange av de andre endringene som lanseres denne gangen, er dette en liten nesten umerkelig endring. Hver gang du logger deg inn i Google Analytics har du før alltid sett data fra de siste 30 dager, men med denne oppdateringen reduseres dette til de siste 7 dager. Selvfølgelig har du fortsatt mulighet til å endre datoperiode etter at du har logget inn, men om du synes tallene ser litt lave ut med en gang du logger deg inn, er kanskje det forklaringen.

Noen rapporter forsvinner

Har du lenge hatt en forkjærlighet for Analytics Direktevisning? I så fall blir det kanskje et savn at denne rapporten fjernes med denne oppdateringen. Dersom det er en rapport du lenge har brukt, og ønsker å bruke, så sier Google at Chrome-utvidelsen Page Analytics fortsatt vil fungere

En annen funksjon som også har blitt borte er Observasjoner og Overvåking. Her har Google allerede annonsert at det vil komme en funksjon for automatisert innsikt som skal erstatte det. Når vi vil se den i praksis er fortsatt uvisst.

Trafikk blir Brukeranskaffelse

I en årrekke har vi vært vant til å finne punktet Trafikk i Google Analytics-menyen. Nå har den blitt døpt om til Brukeranskaffelse. Innholdet er det samme, og du vil fortsatt finne ordet Trafikk brukt i rapportene. Endringen er ikke stor, men jeg kommer garantert til å bruke litt tid på å venne meg til denne endringen når jeg snakker om Google Analytics på norsk i kursene vi holder.

En annen endring vi også ser på ordbruken i navigasjonen, er at rapporten som ført het Destinasjonssider nå har endret navn til Landingssider. Her er tanken om mindre språkforvirring god, men merk deg at i tabellene og rapportene er det fortsatt ordet destinasjonsside som brukes.

Har du fått opp det oppdaterte grensersnittet i din Google Analytics enda? Hva synes du?

Meld deg på nyhetsbrev og følg oss på Facebook for de siste oppdateringene innen webanalyse og digital markedsføring!

Ingrid Nes
ingrid@synlighet.no
Ingen kommentarer

Skriv en kommentar