Har du sett de små endringene i Google Adwords-annonsene dine?

08 jul 2011 Har du sett de små endringene i Google Adwords-annonsene dine?

I år har det det kommet to små, og en stor endringer som påvirker utseendet på annonsene dine, og som kan være viktige å tenke på når du skriver annonser. Bakgrunnen for endringene er den samme for begge: Google tester kontinuerlig, og har kommet fram til endringer som gir flere klikk på Adwords-annonser totalt sett. Bra for Google, og bra for oss som annonsører. i første omgang skal vi ta for oss de små endringene som påvirker hvordan du bør jobbe med annonsetekstene dine.

ENDRING 1: DISPLAY-URL
Før:

Etter:

Display-URL vises nå kun med må bokstaver. Der som før kunne være www.ViaTours.no eller www.VIATours.no, blir nå uansett www.viatours.no. Dersom man bruker skråstrek kan man bruke stor bokstav etter denne, så da kan det bli slik:

Store bokstaver blir automatisk omgjort til små bokstaver, så for deg som annonsør er det ikke nødvendig å gjøre noen endringer.

ENDRING 2:  UTVIDET OVERSKRIFT

Før:

Etter:

Før var overskriftene maks 25 tegn. Nå kan overskriftene være på inntill 60 tegn. Det som skjer er at beskrivelseslinje 1, med sine maks 35 tegn, flyttes opp til samme linje som overskriften, og blir stående bak overskriften, atskilt med en bindestrek. Det er i hovedak to faktorer som må være på plass for at overskriften skal bli utvidet:

  • Annonsen være kvalifisert for visning over, og ikke ved siden av, det organiske søkeresultatet.
  • Google må oppfatte at det er en avsluttende setning i tekstlinje 1. Dette skjer ved hjelp av punktum, spørsmålstegn eller utropstegn.

Adwords-annonsør bør vurdere å gå gjennom annonsetekstene sine – og se på hvordan de best mulig kan benytte seg av denne muligheten. Tekster som funker når beskrivelseslinje 1 er en del av overskriften, funker kanskje ikke like godt med tradisjonell visning.

Google har funnet at klikkraten øker med 6 prosent for annonser med utvidet overskrift, sammenlignet med identisk annonsetekst uten utvidet overskrift.

Har du lagt merke til disse endringene? Hva synes du om dem?

Så har vi selvsagt den store endringen med +1 knappen som er kommet de siste ukene. Her har vi foreløpig sett såpass lite bruk at vi kommer tilbake med en fyldigere beskrivelse av denne og betydningen om en måned eller to.

Avatar
synlighet
wordpress@synlighet.no