Google vil straffe sider med påtrengende pop-ups!

eksempler på pop-ups som ikke blir akseptable for Google

24 aug 2016 Google vil straffe sider med påtrengende pop-ups!

Du har helt sikkert vært innom en nettside hvor noe av det første du møter er en pop-up som skal få deg til å kjøpe noe, eller melde deg på et nyhetsbrev. Dette gjør det vanskeligere å lese innholdet på siden. Nå varsler Google at de vil straffe sider med påtrengende pop-ups etter 10. februar, 2017. Det er Google selv som melder dette på sin Webmaster-blogg.

Påtrengende pop-ups

I Google sine øyne er en pop-up påtrengende når hovedinnholdet på en nettside ikke kan leses på grunn av at pop-upen dekker hele skjermen. Google mener at å komme inn på slike sider er frustrerende for brukerne, siden de ikke umiddelbart får lese innholdet de søkte etter når de klikker seg inn på nettsiden.

Google vil spesielt rette seg mot sider hvor du møter en pop-up med en gang du kommer inn på nettsiden, eller hvor du får en pop-up etter å ha scrollet litt nedover på siden.

For brukere er dette en positivt nyhet! Du kan forvente deg at flere nettstedseiere vil fjerne irriterende pop-ups fram mot februar 2017.

popup

Eksempel på påtrengende pop-up!

Har du en banner på nettsiden din som bruker «greit» med plass på skjermen, så vil ikke endringen berøre deg denne gangen. Det kan være greit å holde øye med rangeringen på nettsiden din når endringen trer i kraft for å forsikre deg om at banneret ikke har noen effekt. Du kan se eksempler på akseptabel bruk her!

Gjelder dette cookie-pop-ups?

1. juli 2013 kom det en ny cookie-lov i Norge som sier at alle nettsider som bruker informasjonskapsler må fortelle det til brukerne sine. Cookie-informasjon vil ikke bli berørt av denne endringen fra Google.

Mobile-friendly fjernes fra mobilsøk

I den samme bloggposten skriver Google om endringen de gjorde i 2014 med tanke på mobilvennlige nettsider. Siden den gang har det blitt vist en tekst i søkeresultatet som indikerer hvilke nettsider som er mobilvennlige. Mye har skjedd siden den gang, og nå er 85 % av alle nettsider som Google indekserer mobilvennlige. Derfor fjerner Google nå denne teksten fra søkeresultatene for å gi bedre plass til selve søkeresultatet. Mobilvennlighet vil fortsatt være et signal som inngår i Google sine algoritmer, og som spiller inn på rangeringer.

Screenshot av mobilsøk hvor mobile-friendly indikeres i søkeresultatet

 

Ønsker du å holde deg oppdatert på alt innen digital markedsføring? Meld deg på nyhetsbrev og følg oss på Facebook!

Erlend Rødal
Erlend Rødal
erlend.rodal@synlighet.no

Erlend Rødal har flere års erfaring med søkemotoroptimalisering, betalt søk og sosiale medier. Erlend jobber fra Synlighet sitt kontor i Trondheim.