Google Tag Manager – enklere tagging av nettstedet ditt

Google Tag Manager representert som en glass som holder på pengene dine

17 jun 2015 Google Tag Manager – enklere tagging av nettstedet ditt

Google Tag Manager (GTM) er et gratis verktøy som gjør det enkelt å legge til og oppdatere målbare tagger og script på et nettsted. Det gjelder både nettsteder som er optimalisert for laptop og for mobil.

Google tag Manager – alle eksterne script i en «boks»

På alle moderne nettsteder hvor det skal drives online-markedsføring og innsamling av statistikk, kreves det at det legges inn en rekke ekstra script og kodesnutter.

Noen eksempler: Hvis du skal drive med annonsering i Adwords, bør du legge inn et script på nettstedet som måler antall konverteringer / salg fra nettopp Adwords. Skal du ha god statistikk over bruken av nettstedet, må du legge inn Google Analytics eller andre målescript for å samle sammen denne informasjonen.

Skal du drive med annonsering på Facebook, er det også å anbefale å legge inn script som verifiserer salg og konverteringer.

I prinsippet kan du styre de fleste eksterne script via Google Tag Manager, og her en liste over noen av de vanligste:

  • Adwords konvertering og remarketing
  • Facebook
  • Google Webmaster tools
  • Google Analytics
  • Floodlight
  • Doubleclick

Mens du tidligere måtte passe på å legge inn de ulike scriptene på alle sider på nettstedet og på riktig sted i nettstedets HTML kode, kan du nå enkelt styre alt fra ett verktøy: Google Tag Manager. Du kan se for seg Google Tag Manager som en boks som du legger alle script oppi, og så legger du selve boksen inn på nettstedet.

Forbedret hastighet og enklere å holde nettstedet ditt oppdatert

Når du kan styre alle eksterne script fra Google Tag Manager, er det enkelt å oppdatere og gjøre endringer uten å involvere folk med høy teknisk kompetanse. I tillegg vil mange oppleve forbedret hastighet på nettstedet fordi mange ulike script vil bli erstattet med ett. Forbedret hastighet er bra både for brukeropplevelsen og for rangering i søkemotorene.

Google Tag Manager samler Remarketing Analytics AdWords og andre tags på en plass

Enklere konfigurasjon av Google Analytics

For de som bruker Google Analytics vil konfigurasjon og måling kunne gjøres enklere med Google Tag Manager. Eksempelvis kan nedlastinger, klikk på eksterne lenker og eventsporing enkelt settes opp i Google Tag Manager, mens du tidligere måtte endre HTML koden for hver enkelt lenke eller element på nettstedet.

Google Tag Manager – en enklere måte å jobbe på

GTM er en mye enklere måte å jobbe med måling av nettstedet ditt, og kan utføres uten at du selv er programmerer eller har teknisk erfaring. Du kan trenge hjelp med å få satt opp Google Tag Manager på siden din. Det kan du spørre din IT-ansvarlig eller ta kontakt med oss i Synligher og spør om Google Tag Manager.

Litt erfaring, eller et kurs i Google Analytics for å få litt grunnleggende kunnskap, kommer selvfølgelig godt med om du ønsker å styre dette på egen hånd.

Kurs i Google Tag Manager

Ønsker du å lære mer om Google Tag Manager? Synlighet holder kurs jevnlig. Du lærer å bruke verktøyet og sette opp korrekt sporing.

Se når neste kurs holdes her!

Følg oss på Facebook eller meld deg på månedlige nyhetsbrev for å få nyheter og tips innen digital markedsføring!

Avatar
Jan Jordet