Google lanserer ny algoritme i søk – BERT

Robot og menneskehånd slår knoker på grå bakgrunn

29 okt 2019 Google lanserer ny algoritme i søk – BERT

BERT, eller Bidirectional Encoder Representations from Transformers, er den største forbedringen Google har gjort på hvordan de forstår søkeintensjon og innhold de siste 5 årene. BERT skal bedre forstå meningen bak søket ditt slik at du får et mer relevant søkeresultat, samtidig vil innholdet på nettsiden bli bedre forstått. Her er det vi vet om BERT så langt!

Hvordan påvirker BERT søkeresultatet?

Endringen vil ikke være i bruk i Norge helt enda. Oppdateringen rulles først ut i USA og vil, ifølge Google selv, påvirke 1 av 10 søk.

De fleste av oss er blitt veldig flinke til å skrive søkeordene våre på en «søkemotorvennlig» måte. For eksempel flybillett oslo trondheim, istedenfor flybillett fra oslo til trondheim. Med BERT kan du bruke et naturlig språk og få det resultatet du ønsker deg. BERT skal nemlig forstå meningen bak hvert ord i et søk og relasjonen mellom ordene.

BERT vil forstå hvilken betydning preposisjoner har for setningen din. En preposisjon er et ord som sier noe om hvordan noe eller noen er plassert i forhold til noe annet, slik som før, på, om, i osv. Denne forståelsen vil særlig påvirke lengre søkefraser, hvor preposisjonene du bruker kan ha stor betydning for meningen med setningen og hvilket resultat du ønsker deg. 

For å bygge videre på flybillett-eksempelet skal du i fremtiden kunne skrive f.eks. flybillett til oslo om trondheim fra bodø. BERT vil forstå at preposisjonene legger føringer for meningen med søket og hvilket resultat du ønsker å se.

Algoritme-endringen skal brukes både på vanlige søkeresultater og for featured snippets, som kan indikere at dette er en endring som tilrettelegger for en fremtid med mer og mer stemmesøk.

Hva kan dette bety for nettstedet ditt?

Nå er det enda veldig tidlig å si, men BERT-oppdateringen kan bety at nettsiden din rangerer høyere på mer relevante søk, og det kan bety høyere klikkrate på søkeresultat og mindre brukere som bare forsvinner tilbake til Google. Dette fordi de i utgangspunktet får et mer relevant resultat i søkemotoren enn tidligere.

Med andre ord kan det bli veldig gøy å følge med på statistikken til nettstedet ditt i tiden fremover.

Ingen er perfekte

Google påpeker i sin egen artikkel at selv om BERT er en stor forbedring, og kanskje en av de største i historien til søk, så vil det kunne komme situasjoner hvor BERT ikke klarer å prosessere riktig mening bak søket ditt. Heldigvis vil teknologien det bygges på kunne ta lærdom fra ett språk og overføre dette til et annet. Det kan bety at vi ikke nødvendigvis trenger å ha de høyeste forventningene til oppdateringen helt enda. Men over tid, etterhvert som BERT lærer av sine feil, vil vi kunne få et mye mer nyansert søkeresultat.

Om dette betyr at RankBrain, en annen dynamisk algoritme som utvikler seg lærdom over tid, blir erstattet, eller om de skal jobbe sammen for å finne det beste søkeresultatet, sier Google ingenting om per dags dato.

Med BERT-algoritmen på banen, oppfordres du til å søke med mer hele setninger i fremtiden, slik du ville sagt søket ditt til en annen person. Med andre ord, ikke kutt ut preposisjonene i setningen.

Vi vil komme tilbake med mer informasjon når vi begynner å se konsekvensene av denne oppdateringen, både fra USA, og når den tilslutt lander i Norge. Enn så lenge bør du holde et godt øye med den organiske trafikken din for å få med deg eventuelle plutselige svingninger i rangering på viktige søkeord.

Ønsker du å holde deg oppdatert på det som skjer innen digital markedsføring? Meld deg på nyhetsbrev!

Trine Malen Hagen Fureli
Trine Malen Hagen Fureli
trine.fureli@synlighet.no

Rådgiver i SEO og innholdsmarkedsføring ved Synlighet sitt kontor i Trondheim.