Firebase Analytics – ny plattform for analyse av mobil- og webapplikasjoner

17 jun 2016 Firebase Analytics – ny plattform for analyse av mobil- og webapplikasjoner

Har bedriften din en app, eller vurderer dere å lage en? Google har nettopp lansert Firebase Analytics for mobile applikasjoner, en ny måte du kan holde øye med og videreutvikle appen din på!

Under årets Google I/O konferanse ble det lansert en helt ny app-plattform kalt Firebase. Denne plattformen vil gjøre det enklere, og mer effektivt, å utvikle applikasjoner for iOS, Android og web. Samtidig ble også Firebase Analytics lansert. Firebase Analytics vil heretter bli det foretrukne måleverktøyet for mobil- og webapplikasjoner.

Firebase Analytics er et brukersentrert og handlingssentrert verktøy som gir deg innsikt i hva brukerne gjør i din applikasjon. Du kan også se hvordan dine betalte annonser presterer på den mobile plattformen. I tillegg til en helt ny skare av funksjoner, gjør verktøyet det også mulig å integrere apper med andre verktøy som tilhører Firebase og Google.

Testlab  & krasjrapportering

Enhver som har holdt på med applikasjonsutvikling vet nytten av en testlab og muligheten for krasjrapportering. Krasjrapporteringen gir deg en prioritert liste over tiltak du bør gjøre for å forbedre applikasjonen. Denne funksjonaliteten er også knyttet opp mot «målgruppedefinisjoner», slik at du kan knytte eventuelle krasj til en spesifikk enhet eller geografisk gruppe.

Testlaben vil kunne gi deg mulighet til å oppdage problemer før brukerne gjør det, og på den måten gi deg en helt ny trygghet med tanke på applikasjonsutvikling.

Helt nytt design og brukergrensesnitt

Firebase Analytics kommer også med et eget grensesnitt og unikt sett med funksjoner. Dette verktøyet er blitt spesielt utviklet for å analysere mobile applikasjoner, noe mange kanskje har savnet i Google Analytics.

Google lanserer Firebase Analytics på IO konferansen

Google Tag Manager-tilknytning

Google vil fortsatt støtte mobilappsporing via Google Analytics, men om du allerede har Google Analytics som sporingsverktøy, anbefaler de å ta i bruk begge verktøyene for fullt utbytte av målingsmulighetene. Dette kan du enkelt gjøre ved å bruke tag for Firebase Analytics i Google Tag Manager, på samme måte som når du setter opp Google Analytics.

Hva koster Firebase Analytics?

Google har også lansert en prismodell for Firebase Analytics. De tilbyr en gratis versjon, på lik linje som med Google Analytics. Der kan du bruke programmet gratis med en viss begrensning.

Hvis du har en app som er på begynnerstadiet, eller allerede er en stor app, kan du betale et beløp månedlig eller «pay-as-you-go» for tilgang til enda flere funksjoner.

Sjekk prismodellene og funksjonene her!

Bedre enn Google Analytics

Det skal bli moro å se den videre utviklingen av Firebase Analytics. Den har kommet inn og dekket et behovsområde som ikke var godt nok mettet fra før av. Google Analytics gav en tilfredsstillende analyse, men Firebase Analytics er spesielt utviklet for mobile applikasjoner og vil således kunne bidra til større innsikt enn det Google Analytics hittil har klart.

For å holde deg oppdatert på nyheter innen webanalyse og andre essensielle deler av digital markedsføring, meld deg på nyhetsbrev!

 

Avatar
Krister Melandsø Ross