Google AdWords blir til Google Ads

google ads

06 sep 2018 Google AdWords blir til Google Ads

Si hadet til AdWords og DoubleClick, og gi en varm velkomst til Google Ads, Google Marketing Platform og Google Ad Manager.

Søkemotorgiganten har valgt å re-brande flere av tjenestene sine, for å tilpasse sin profil til den utviklingen som har vært siden lansering. De to merkevarene; AdWords og DoubleClick hører til fortiden, og Google introduserer i stedet tre nye merkevarer som skal ta over: Google Ads, Google Marketing Platform og Google Ad Manager.

Fra AdWords til Ads

Google Ads er det nye navnet til Google AdWords. Da AdWords ble lansert i 2000 var det en plattform for tekstannonser som ble vist i Google sin søkemotor.

De siste 18 årene har tjenesten utviklet seg til en plattform som understøtter flere forskjellige formater, deriblant tekst, bildeannonser, shopping og video. Antall kanaler har også økt og inkluderer nå – i tillegg til Google søk – YouTube, Gmail, Google Maps samt et stort display nettverk av nettsider med annonseplasseringer.

Det nye navnet skal altså representere denne utviklingen som ikke lengre bare er ord, i form av søketermer, men et fult spekter av annonseringsmuligheter.

Google Marketing Platform

DoubleClick-annonseproduktene, og Analytics 360, har blitt samlet til en tjeneste; Google Marketing Platform.

Sammenslåingen har til hensikt å gjøre det enda enklere for brukere å planlegge, kjøpe, måle og optimalisere deres digitale annonsekjøp på ett sted.

Den nye plattformen ble lansert i juli, og det ble dermed slutten på veteranen; DoubleClick, som først så dagen lys tilbake i 1996, samt Google Analytics 360 Suite som ble lansert i 2015.

Google Ad Manager

Google Ad Manager er sammensmeltningen av DoubleClick for Publishers (DFP) og DoubleClick Ad Exchange (AdX).

Google Ad Manager skal hjelpe annonsører tjene penger der folk befinner seg på nett i dag, f.eks. live streams, Accelerated Mobile Pages (AMP), mobilspill og andre apper, og plattformer som YouTube og Apple News.

Alle former for endringer gir anledning til diskusjon der noen folk er fornøyde og andre mindre begeistret. Hva er din erfaring med Google sine endringer? Har det hatt noen effekt på din bruk av tjenestene eller er det mer eller mindre det samme?

Hold deg oppdatert på det som skjer innen digital markedsføring! Følg oss på Facebook!

Cæcilie Salomonsen
Cæcilie Salomonsen
cecilie.salomonsen@synlighet.no

Rådgiver i SEO & Innholdsmarkedsføring ved Synlighet AS