Hvordan fungerer Google AdWords?

11 apr 2017 Hvordan fungerer Google AdWords?

Annonsering skal lønne seg, og det er vanskelig å finne en mer lønnsom annonsekanal enn Google AdWords. Her har du nemlig en unik mulighet til å målrette deg mot de som aktivt leter etter produktene dine i søkemotoren til Google. Men hvordan fungerer egentlig annonsering i Google?

Hvilke ord søker en potensiell kunde på i Google hvis han er interessert i produktet ditt? Når du har avdekket dette, gjennom en søkeordsanalyse eller intern diskusjon, setter du opp annonser på disse søkeordene. Annonsen din skreddersyr du til søkeordet og annonsen vil vises over de ”vanlige” søkeresultatene.

Det er vanskelig å forestille seg en mer målrettet form for annonsering. Og det beste av alt – du betaler kun når noen klikker på annonsen din.

Kvalitet er viktig for Google

Konkurransen mellom annonsører fungerer som en auksjon der både kvaliteten på annonser og nettstedet ditt (kvalitetspoeng), samt hva du er villig til å betale (bud) er med på å bestemme annonseplasseringen. Google er svært opptatt av å gi brukerne sine relevante søkeresultater, det er nemlig kvaliteten på søkeresultatet som gjør at Google har over 40 000 søk i sekundet på verdensbasis.

Det handler ikke om å betale deg til en topplassering – de beste og mest relevante annonsene premieres med bedre plassering til en lavere kostnad per klikk. Kunnskap og erfaring med kampanjestyring kan derfor gi store utslag på resultater.

Søkevolumer endrer seg

Å holde øye med annonseringen løpende er også essensielt ettersom antallet søk på søkeordene du annonserer på, mest sannsynlig vil gå gjennom sesongsvingninger og generell utvikling i positiv eller negativ retning.

For eksempel, det er få som søker etter «julebord» i april, mens søkevolumene begynner å øke allerede fra august, og det er flere tusen søk i måneden i høysesongen. Hvis du ikke holder øye med kampanjene dine, kan du plutselig ende opp med å bruke mer penger enn du hadde tenkt, eller gå glipp av masse søk fordi du hadde satt opp begrensninger på kampanjen din.

Hva er fordelene med AdWords?

  • Google AdWords-annonsering er en svært målrettet form for annonsering– du treffer de som er ute etter akkurat det du tilbyr – i det øyeblikket de søker etter det!
  • AdWords er effektivt og fleksibelt– Gjennom annonsesystemene kan du nå de aller fleste internettbrukere over hele verden – eller kun brukere i din egen by. Du kommer raskt i gang og kan styre budsjetter og innhold på detaljnivå. Endringer og justeringer gjøres i sanntid.
  • AdWords-annonsering er svært målbart. Resultater kan måles på søkeordsnivå, og du får tilbakemelding på hva som fungerer og ikke fungerer umiddelbart. Glem gamle fabler om at 50% av markedsføringsbudsjettet er bortkastet. Med AdWords vet du hva som fungerer, og kan være sikker på at det du gjør er en effektiv og lønnsom investering.
  • AdWords er kostnadseffektivt og lønnsomt – du betaler kun for klikk. Målbarheten gjør at du har full kontroll over kostnader og lønnsomhet. Du kan måle lønnsomhet og ROI på søkeordsnivå.

Les her hvorfor det ikke alltid lønner seg å håndtere AdWords selv!

Google AdWords er mer enn bare søkeord

Nå høres det kanskje ut som Google AdWords kun er annonser i søkemotorer rettet mot spesifikke søkeord. Men AdWords er mye mer enn det. Søkannonsering er for eksempel ikke spesielt effektivt hvis du vil drive med merkevarebygging. Da kan du, gjennom AdWords, sette opp bildeannonser og vise dem i Google Display Nettverk, hvor flere millioner nettsteder er med, blant annet tv2.no og dagbladet.no.

I Google AdWords kan du også sette opp YouTube-annonserGmail-annonser, og du kan drive med remarketing, App-annonsering og Google Shopping-annonser. Med andre ord, det finnes et hav av annonseringsmuligheter i Google AdWords som bare venter på at du skal teste dem ut.

Hvordan jobber Synlighet med AdWords

Vi vet at kunnskap, erfaring og gode verktøy er nøkkelen til en god kampanje. Sammen med deg kartlegger vi mål og rammevilkår for annonseringen. Kampanjen settes opp etter best praksis av våre sertifiserte konsulenter.

For å sikre gode resultater etter kampanjestart, fokuserer vi på kontinuerlig testing, måling og analyse. Vi holder oss alltid oppdatert på nye muligheter innen kanalen, og har et godt og nært samarbeid med Google.

Ønsker du hjelp med din annonsering? Du kan få gratis helsesjekke av våre Google AdWords-eksperter!

 

Trine Malde
Trine Malde
trine.malde@synlighet.no

Content Marketing Consultant i Synlighet. Jobber med blogging, sosiale medier og annet SEO- og innholdsarbeid for flere bedrifter.

1Comment
  • Kristin Grimstad
    Skrevet 13:47h, 26 april Svar

    Tankevekkende! For firmaer i oppstart er det jo alltid et spørsmål om kost vs nytte, så hva er merverdien firma som dere gir vs gratishjelpen som Google gir til alle sine kunder?

Skriv en kommentar