Flere muligheter til å bygge lenker!

Byggeklosser med tetrisformer

16 sep 2019 Flere muligheter til å bygge lenker!

Nå kan du kjøpe (lenke)kake og spise den også!

Google utvider lenkeattributtene for kjøpte lenker og lenker fra brukergenerert innhold. Det betyr at du kan få lenker fra flere kilder enn til nå!

Lenker er den viktigste rangeringsfaktoren i søkemotoroptimalisering, spesielt for å rangere høyt i Google. Derfor er det viktig å arbeide med å få flere (gode!) lenker til nettsiden din når du jobber med å øke omsetningen på nett.

Kjøpte lenker er ikke bra

Å kjøpe lenker er en synd innen søkemotoroptimalisering, og noe som er i mot Googles retningslinjer. Og selv om mange ikke tenker over det, så er også sponsede artikler regnet som kjøpte lenker. Det vil si at dersom du betaler en blogger, eller et mediehus, for en artikkel som lenker tilbake til din side, er dette en kjøpt lenke. Frem til nå har de du har kjøpt lenken av måttet legge til en attributt (rel=”nofollow”) i lenken som beskriver at den ikke skal brukes av Google (eller andre søkemotorer) til å vurdere nettsidens kvalitet og autoritet.

Hvis de ikke gjorde det, så risikerte du at Google tok nettstedet ditt ut av sin database. Da ville du mistet synlighet totalt i søkemotoren. Samtidig medførte det også at lenken inn til nettstedet ditt ikke gav noen verdi annet enn potensiell trafikk fra den kjøpte artikkelen og merkevarebygging.

Flere alternativer enn rel=“nofollow”

Nå er det endelig åpnet seg en mulighet for å få noen verdi fra slike kjøpte lenker! Google introduserte nemlig flere attributter denne uken, som er laget spesielt for kjøpt innhold og brukergenerert innhold;

  • rel=”sponsored”
  • rel=”ugc” (ugc = user generated content)

Endringen innebærer for det første at slike lenker ikke lenger vil bli ignorert, men at det vil bli sett på som hint om at lenken er anskaffet og ikke bare fortjent. Dette gjelder alle tre attributtene – også rel=”nofollow”, men «nofollow» vil ikke bli regnet som et hint før i mars 2020.

For det andre innebærer endringen at slike lenker nå vil bli brukt av Googles algoritme til å vurdere hva nettstedet det lenkes til handler om, og hvilke typer søk det vil være relevant for.

Attributter er fortsatt nødvendig og påkrevd!

At Google har åpnet for å vurdere kjøpte lenker betyr ikke at du slipper å bruke attributter i det hele tatt.

Google jobber stadig med å avdekke og fjerne nettsider fra deres database som bryter med deres retningslinjer. Google er i de aller fleste tilfeller den viktigste kilden til både betalt og organisk trafikk til et nettsted, du vil derfor ikke risikere å miste trafikk fra denne kanalen. For Synlighet står Google for over 65 % av trafikken til vår nettside, og det hadde vært veldig uheldig å miste alt dette.

Er du en blogger? Les 5 best practices for bloggere anngående sponset innhold her!

Må du endre eksisterende rel=”nofollow” attributter?

Nei – slik det fremstilles av Google er det ikke nødvendig å gjøre endringer til gamle attributter, men du har valget om å bruke de nye attributtene fremover.

Det er vår anbefaling å benytte seg av de nye attributtene for nytt innhold (og ganske nytt innhold), spesielt fordi rel=”nofollow” ikke vil bli behandlet som et hint før i mars 2020. Før den tiden vil Google fremdeles ignorere alle lenker som har rel=”nofollow”. Google sier at du ihvertfall bør bruke rel=”sponsored” når det er sponset innhold fremover.

Ønsker du å holde deg oppdatert på alt som skjer innen digital markedsføring? Meld deg på nyhetsbrev og få månedlige oppdateringer!

Øystein Svendsen Opperud
Øystein Svendsen Opperud
oystein.opperud@synlighet.no

Øystein er byråleder for Oslokontoret, og fagleder søkemotoroptimalisering - et fag han brenner for. Som konsulent hjelper han selskaper å innfri vekstmål, både gjennom SEO, men også gjennom å sette og implementere helhetlige markedsstrategier. Før Synlighet har han jobbet med digital markedsføring i norske og internasjonale bedrifter. Øystein har en bachelor i internasjonal markedsføring fra Universitetet i Sørøst-Norge.