Feil font gjør nettsiden din uleselig

Times New Roman på aviser vs Verdana på tabletskjerm

28 jul 2016 Feil font gjør nettsiden din uleselig

Har nettsiden din feil font, får leservennligheten lav score og nettsiden din blir mindre brukervennlig. Forsikre deg om at fonten din er best mulig for leseren slik at den ikke hindrer nettstedet ditt fra å rangere høyt i Google!

Ett av kriteriene for god rangering i søkemotorene er brukervennlighet. Hvis målet med tekstene dine er å konvertere leserne, for eksempel ved få en henvendelse eller et salg, må leseren se og forstå hva du har skrevet på nettsidene dine.

På skjerm leser vi 25 % saktere enn på papir, og vi skumleser innholdet. Vi gjør oss kjapt opp en mening om denne teksten er relevant eller ikke. En uklar tekst på skjermen fører til høy bounce rate, altså at vi forsvinner fra nettsiden fordi vi ikke finner teksten relevant.

Hvilken font skal du ikke bruke på nett?

Når du leser artikler i en papiravis, er den mest brukte fonten Times New Roman. Denne fonten har det som kalles serif, føttene du ser på bokstavene. Dette er den mest lesbare skrifttypen som brukes på papir; både i aviser og romaner.

Serif med føtter - mest brukte font på papir

Fonter med serif er myke skrifttyper og utstråler varme. På nett blir derimot fonten uklar på grunn av nettopp føttene. Du kan selv prøve å lese Times New Roman kontra Verdana på nett – og se om du merker stor forskjell.

Når Times New Roman brukes på en nettside, og i tillegg har liten skriftstørrelse, er det nærmest umulig å lese det som står på skjermen foran deg. Da bouncer du rett ut av nettstedet. En slik tekst konverterer dårlig og brukervennligheten din vil få lav score fra Google.

Hvilken font skal du bruke på nett?

Verdana ble i sin tid oppfunnet til å brukes på nett. I dag er Verdana og Arial de mest brukte fontene på nettsider. Disse fontene kalles Sans serif og mangler føtter. Fontene er renere og enklere i formen enn fontene med føtter, og utstråler modernitet og skarphet. Det er nettopp skarphet og renhet vi ønsker oss på et nettsted.

Sans Serif som Verdana er den mest brukervennlige fonten på nett

Størrelsen på fonten

Som vi nevnte ovenfor, er det viktig med stor fontstørrelse på nett. Tenk på eldre og svaksynte. Vi har alle ulikt syn, og det er viktig at størrelsen din er stor nok til å gi en god leseropplevelse. Det er dumt hvis leseren må myse like mye som om det er en solskinnsdag uten solbriller.

Dette er en fiktiv tekst med tittelen «om oss» i fontstørrelse 12 med Times New Roman. Slik er det flere nettsider som fortsatt ser ut. Klarer du enkelt å lese det som står?

Times new roman i størrelse 12
Teksten under er samme tekst, men i fontstørrelse 18 og skrifttype Sans serif.

Om oss

Vi er en bedrift som produserer bomullsskjorter til menn. Med 40 års erfaring fra klesbransjen innehar vi en kompetanse og erfaring som gjør oss unike i bransjen. Vi holder til i fasjonable Bygdøy Allé i Oslo. Du kommer deg enkelt til oss med buss. Gründerne bak Bombus, er Jim og Jack, som begge er selvlærte, foruten lang fartstid fra klesbransjen i Paris.

 

Ble det enklere å lese, synes du? Vi tror at du nikker ja.

Bruk derfor skriftstørrelse 16 og oppover. Teksten du leser nå har fontstørrelse 18. Med stor fontstørrelse, riktig kontrast mot bakgrunn, og godt innhold, vil du oppleve at folk som kommer inn på nettsiden din blir der lengre og synes at siden din er både bruker- og leservennlig.

Bakgrunnen til fonten

Mange designere har i dag lagt sin elsk på bakgrunner i grått og/eller fonttyper i lys grå, slik som vi har i vår meny på Synlighetsbloggen. I en meny på en blogg går det fint med lys skrifttype, men selve skrifttypen i blogginnleggene må være i svart, ellers blir teksten fort uklar.

Fonttyper og kontraster har gjentatte ganger blitt testet. Det viser seg, uansett hvor lite fancy, at hvit bakgrunn med svart tekst er det som er mest lesbart på nett.

Enkelhet før design

Det er viktig å unngå sterke kontraster som blå bakgrunn med hvit font. Selv om fonten er Sans serif, blir teksten uklar fordi bakgrunnen har feil kontrast. Husk brukervennlighet før fancy design. Ønsker du at teksten din skal føre til en handling hos personen som leser, må du gjøre det så enkelt som mulig for leseren å forstå hva du har skrevet på nettsiden.

Trenger du hjelp med innholdsmarkedsføring eller søkemotoroptimalisering på nettstedet ditt? Ta kontakt med våre innholdseksperter, så vil vi hjelpe deg!

Rachel Iren Mathisen Hosar
Rachel Iren Mathisen Hosar
rachel.mathisen@synlighet.no

Rachel er konsulent innenfor søkemotoroptimalisering og innholdsmarkedsføring. Hun har bakgrunn som journalist, og har bachelorgrad i journalistikk fra Deakin University i Australia. Rachel har erfaring fra avis, PR-byråer, kommunikasjonsavdelinger og som frilansjournalist. Hun hjelper flere kunder med blogginnlegg og nettsidetekster.