Facebooks mange muligheter

02 des 2009 Facebooks mange muligheter

Tidligere i dag hadde vi i Synlighet en telefonkonferanse med våre kontakter i Facebook-teamet i Dublin. Det gir oss mulighet til å spørre spesifikt om muligheter og nye funksjoner, gi innspill på ønsket utvikling og generelt lære mer om Facebooks mange muligheter.

Den siste tiden har jeg jobbet mye med Facebook. Vi i Synlighet er veldig glad i Facebook og Facebook synes å være veldig glad i synlighet. Det er flere grunner til dette. Facebook er utviklet for å lette vår kontakt med venner og nettverk. Nettsamfunnet har utviklet seg til å bli det største av de digitale, sosiale nettverkene. Jeg mener at den høye brukervennligheten er en hovedårsak. Som bruker skjønner man de ulike funksjoner raskt, interaksjon skjer nærmest av seg selv.

Kommentar fra Miyako i Facebook

Facebook er hjemmebesøk

Å være profesjonelt tilstede på Facebook er på mange måter som å gå ut av eget hus, og inn på dine kunders hjemmearena. Nettopp derfor har Facebook også utviklet seg til en stor arena som muliggjør ulike former for markedsføring. Merkevarebygging, kundedialog, brukerundersøkelser og annonsering gjøres raskt, enkelt og godt.

Vis at kunden er viktigst

Med nye arenaer og nye muligheter følger også nye måter å drive markedsføring. Når du på Facebook gir dine kunder mulighet til å uttale seg så er det viktig å være tilstede med svar og oppfølgingskommentarer. Slik viser du at du tar dine kunder på alvor. Å la brukere delta med egne bilder og kommentarer på facebooksiden er med på å gjøre fansiden til noe annet enn hjemmesidene dine. Her kan du også effektivt presentere nye produkter og spesielle tilbud. I sosiale nettverk er det viktig å huske at alle er aktører. La derfor dine venner mene noe. Du bør faktisk oppmuntre til deltagelse. Kanskje kan du til og med be om innspill i forbindelse med store beslutninger? Et oppriktig ”Hva syns du?” med påfølgende tilbakemelding når du får svar, kan gjerne utgjøre forskjellen som gjør at dine facebookvenner opplever deg som det firmaet som tar sine kunder på alvor!

Facebook er mer en dialog

Manglende tid og liten grad av målbare resultater er vanlige innvendinger mot utstrakt bruk av interaksjon i sosiale medier. Det er forståelig. I Synlighet ser vi på denne bruken av internett som en del av den totale markedsføringen. Selv om enkelte synes å tro at dialog er det eneste som nytter for kunden i 2010, så vet vi at så ikke er tilfellet. Annonser med gode tilbud og rene salgsbudskap fungerer fortsatt. I Facebook kan du gjøre det ekstra effektivt ved å segmentere mot nettopp din viktigste målgruppe.

Mellom disse typer tiltak finner du også konkurranser, brukerundersøkelser og andre kundeaktiviteter. Ved å ta i bruk spekteret av verktøyene som er tilgjengelig i Facebook kan du gjennomføre flere av disse aktivitetene på en god måte.

Vi i Synlighet kan allerede vise til gode resultater for våre kunder i Facebook, og hjelper deg mer enn gjerne til å sette sammen en bruk som passer deg og ditt firma. Har du gjort deg noen spørsmål eller tanker om din bruk av Facebook? Kommentarfeltet er åpent, vi kan gjerne begynne dialogen der.

Avatar
synlighet
wordpress@synlighet.no