facebook pixel

13 jul 2017 Facebook Pixel – Hvorfor trenger du det?

Driver du med Facebook-annonsering? Har du hørt om Facebook Pixel og vet du hvorfor det er lurt å bruke det? Finn ut hvorfor du trenger Facebook Pixel og hvordan du får den på plass her!

Hva er en Facebook Pixel?

Enkelt forklart er Facebook Pixel et analytisk verktøy som hjelper deg med å måle hvor effektiv Facebook-annonseringen din er.

Rent teknisk så er en Facebook Pixel en kodesnutt som du plasserer i koden på nettstedet ditt. Dette gjør det mulig for deg å måle konverteringer, bygge publikum (remarketing) og optimalisere annonsekampanjene dine i Facebook sin annonseadministrasjon.

facebook piksel

Du kan bruke pikselen til å forstå hvilke handlinger brukerne dine utfører etter de har trykket på en annonse, noe som gir deg muligheten til å nå de brukerne som er viktigst for deg. Ved å lære av den adferden som brukerne dine har på nettstedet ditt, kan du effektivisere kommunikasjon og budskap i kampanjene du kjører på Facebook.

Hvorfor bør du bruke Facebook Pixel?

Alle som annonserer på Facebook, bør få på plass en Facebook Pixel. Det åpner et hav av nye muligheter som kan gjøre det enklere for deg å prioritere annonsekronene rett. En Facebook Pixel har tre hovedfunksjoner:

1. Remarketing:

Med remarketing kan du levere annonsene dine til brukere som allerede har besøkt nettstedet ditt. Du kan velge om du vil kjøre remarketing-annonser mot alle som har besøkt deg, eller om du bare vil vise annonser mot brukere som har besøkt bestemte sider, produkter eller som har utført gitte handlinger.

Du kan også sette opp speilpublikum, altså et publikum som består av Facebook-brukere med samme brukermønster som dine eksisterende kunder, eller du kan kjøre dynamisk produktannonser. Dynamiske produktannonser vil si at du kan opprette annonser på bakgrunn av hvilke produkter brukerene dine har sett på når de besøkte nettstedet ditt.

2. Konverteringssporing:

Med konverteringssporing kan du finne ut hvor suksessfull kampanjen din har vært ved å måle hva som skjedde etter at noen klikket på annonsen din. Kjøpte de noe? Meldte de seg på nyhetsbrev? Sendte de inn en forespørsel? Med andre ord kan pikselen måle handlinger som gir verdi for deg, og vise hvilke kampanjer, målgrupper eller annonser som utløser flest slike handlinger. Da finner du kjapt ut hvilke annonser som fungerer slik du ønsker, og hvilke som ikke gjør det.

3. Optimalisering:

Med Facebook Pixel på plass kan du for eksempel optimalisere bud og budsjetter etter hvilke målgrupper som mest sannsynlig vil foreta seg den handlingen du ønsker at de skal fullføre på nettstedet ditt, for eksempel melde seg på nyhetsbrev, handle, fylle ut et skjema etc.

Løpende optimalisering av kampanjer er den viktigste jobben du gjør når du driver med Facebook-annonsering, og en Facebook Pixel kan gi deg enda mer innsikt som du kan basere optimaliseringen på.

Hvordan få på plass din Facebook Pixel?

Det er relativt enkelt å få på plass Facebook Pixel for din annonsekonto. Hvis du har Google Tag Manager, og en viss forståelse av hvordan det fungerer, kan du raskt få den på plass selv. Hvis du ikke har Google Tag Manager, eller ikke vet om du har det, bør du sende kodesnutten til din nettstedsleverandør. De vil kunne hjelpe deg å få pikselen på plass.

Du finner Facebook Pixel til din annonsekonto her:

hvor ligger facebook piksel i annonseadministrasjonsmenyen

  1. I annonseadministrasjonen til Facebook – trykk på hamburgermenyen oppe i venstre hjørne.
  2. Velg «Alle verktøy» og «Piksler» (ligger under kategorien «Ressurser»).
  3. Trykk på «Konfigurer piksel».
  4. Velg «Kopier og lim inn koden». Dersom du vil bruke Google Tag Manager, velger du «Bruk integrerings- eller tagg administrering» og følger instruksjonene til Facebook.
  5. Scroll ned forbi steg 1-2-3 og velg «Send instruksjoner på e-post» (nede til høyre).
  6. Send instruksjonene til din nettstedsleverandør.

Når nettstedsleverandøren din sier at alt er på plass, kan du sjekke om Facebook Pixel er aktiv under menypunktet «Piksler». Du vil nå få opp en graf (se bildet nedenfor) og annen informasjon fra pikselen. Hvis den ikke fungerer vil det grønne lyset være rødt.

oversikt på facebook pixel i annonseadministrasjonen

Nå når du har fått Facebook Pixel på plass, kan du begynne å sette opp Publikum og drive remarketingannonsering. Hvis du ønsker å spore konverteringer på nettstedet, vil du trenge en ekstra liten kodesnutt. Ta gjerne kontakt med vårt webanalyse-team om du trenger hjelp med å få Facebook Pixel på plass!

Bruk Facebook Pixel aktivt og det vil gi deg som Facebookannonsør større innsikt i hvordan adferden til Facebook-brukerne dine er på nettstedet ditt. Den innsikten kan du bruke til å effektivisere og optimalisere annonsene dine slik at du får enda mer utav annonsekronene du bruker på Facebook.

Ta kontakt med en av våre Facebook-eksperter dersom du trenger hjelp med Facebook-annonseringen!

Guro Ringen
Guro Ringen
guro.ringen@synlighet.no

Guro Ringen er nyutdannet fra Kingston University i London, med en mastergrad i Marketing and Brand Management. Hun ble ansatt ved Synlighet i Trondheim i januar 2017. Guro jobber som rådgiver innenfor annonsering og sosiale medier.

1Comment
  • Trond Syversen
    Skrevet 01:58h, 11 august Svar

    Veldig bra!

Skriv en kommentar