Guide: Slik overlever postene dine på Facebook

23 jan 2018 Guide: Slik overlever postene dine på Facebook

Du har nok fått med deg at Facebook igjen har rullet ut nye oppdateringer i algoritmen sin, som skal nedgradere «engagement bait«-poster og prioritere familie og venners oppdateringer fremfor side-poster. Dette vil føre til store endringer som kan påvirke deg som sideadministrator og dine bedriftssider.

Facebook-oppdateringen retter seg blant annet mot poster og sider som utnytter taktikken engagement bait for å oppnå større rekkevidde. Algoritmen vil også fremover prioritere personlige forbindelser fremfor Page-til-person-forbindelser.

Med andre ord vil Facebook-side-poster få mindre synlighet fordi poster fra venner og familie anses som nyttig innhold. Som straff blir posten stemplet som lav-kvalitet, og vil dermed få mindre synlighet.

Dette er en stor endring for alle Facebook-sider generelt, og ikke minst for de som driver aktivt med «engagement bait»-strategien. Til og med vi – som ellers gleder oss over denne nyheten – må klype oss litt i armen.

Det er ikke bare generelle sider og deres organiske poster som vil bli påvirket fremover, men også konkurranser og andre «uskyldige» organiske poster vil falle inn i denne gruppen. «Engagement bait»-jakten vil påvirke mange av oss sideadministratorer.

Engagement bait FacebookHva er «engagement bait»?

For å forstå hvorfor «engagement bait»-jakten er en signifikant endring, er det viktig å forstå bakgrunnen for den.

Kort forklart funker en bit av algoritmen til Facebook slik at en post som får mange likes, kommentarer og delinger, får høyere prioritering foran andre poster med lavere engasjement.

Poster med mye engasjement kommer høyere opp i nyhetsstrømmen, og når derfor frem til et større publikum både organisk og betalt. Bonusen er at postene du produserer som får høy respons, reflekterer tilbake på din Facebook-side som en attraktiv og anbefalt side for likes.

Med tiden har mange klart å utnytte algoritmen til å lage poster som direkte og spesifikt ber om respons. Du har nok vært bort i lignende poster eller til og med deltatt i konkurranser hvor du måtte tagge en venn.

Engagement bait Facebook

En typisk «engagement bait»post oppfordrer brukere til å gjøre en handling som:

  • ”Lik denne posten hvis du…”
  • ”Del hvis du…”
  • ”Stem for å…”
  • ”Tag en venn…”

Årsaken til at Facebook tar tak i dette er at mange brukere opplever slike poster som spam. Målet med denne endringen er altså å imøtekomme ønskene og behovene som Facebook-brukerne har gitt uttrykk for.

Hvordan vet Facebook om posten din er «engagement bait»?

Ifølge Facebook, har de gått gjennom og kategorisert hundretusener av poster. Denne informasjonen brukes til å oppdatere algoritmen slik at den fanger opp ulike typer «engagement bait»poster. Ettersom algoritmen er maskinlærende, vil den bli bedre for hver post den oppdager.

Det er først og fremst snakk om denne typen poster:

  • Vote bait: Bruk av emojis som stemmemekanisme
  • React bait: Poster som krevet likes og bruk av spesifikke emojis som respons
  • Share bait: Poster som krever deling
  • Tag bait: Poster som krevet at man tagger en venn og poster som linker videre til venner
  • Comment bait: Poster som ber om å legge igjen kommentar

Engagement bait FacebookEngagement bait Facebook

Slik vi har forstått det, blir vi alle begrenset i hva vi kan gjøre på Facebook fremover.

Videre kan vi bare spekulere i hvordan denne jakten vil fungere. Facebook har antakeligvis en slags liste over hvilke typer poster de er ute etter, kombinert med hvilken Facebook-side som står bak disse postene. En side som ofte publiserer «engagement bait»-poster står i større fare for å bli fanget opp av algoritmen enn sider som bare gjør det i blant.

Hvordan kan du unngå å bli tatt?

For å unngå konsekvensene som kommer med algoritmeendringene, bør du rett og slett unngå bruk av «engagement bait»-poster. Så enkelt er det. Det er dessverre ikke noen snarvei til suksess, og oppdateringen fra Facebook gjør det vanskeligere å prøve med snarveier.

Det finnes unntak av type poster som Facebook vil godkjenne, f.eks:

  • Poster som ber om hjelp og anbefalinger, f.eks. poster om saker hvor personer er savnet.
  • Veldedighetsposter som donerer penger til en sak.
  • Tips om reisemål.

Ta gjerne en titt her hvor Facebook kommer med tips som forklarer hva nyttig innhold er, og hvordan du unngår å bli tatt.

Facebook sitt formål er å skape et samfunn hvor brukerne kommuniserer aktivt med hverandre om ting som opptar dem. Dette innebærer at innholdet på Facebook skal være meningsfylt og av høy kvalitet, slik at postene automatisk genererer engasjement uten å måtte spørre om det.

Løsningen blir å gå tilbake til skrivebordet og fortsette med å produsere innhold som gir verdi for å gjøre deg fortjent til oppmerksomhet fra Facebook-brukerne.

Hvordan vil dette påvirke din Facebook-side og dine poster?

Facebook har allerede satt i gang jakten etter «engagement bait»-poster.

I stedet for å stenge brukere eller sider ute fra Facebook, så vil slike poster bli straffet med mindre synlighet og stemplet som lavkvalitetsinnhold. Det betyr at færre folk vil se posten din i nyhetsstrømmen.

Om slike poster blir publisert gjentatte ganger, vil straffen påvirke den Facebook-siden som står som avsender. Hvor mye det er snakk om er vanskelig å si, men det står klart at alle sideadministratorer på Facebook bør gjøre det de kan for å unngå straff.

Hva vil dette si for konkurranser på din Facebook-side?

Om din konkurranse-post ber om respons for å delta, vil den falle innenfor «engagement bait»-kategorien. Selv om Facebook ikke direkte nevner slike konkurranser i sine nyeste oppdateringer, er resultatet det samme. Den beste løsningen er å flytte konkurranser tilbake til nettsiden eller til andre kanaler som ikke er under Facebook sin paraply – f.eks. Snapchat.

Når det er sagt så er det ikke umulig å ha konkurranser på Facebook, så lenge du holder deg innenfor rammen som tilfredsstiller Facebooks krav.

Hva bør du gjøre fremover som sideadministrator?

Hold deg unna «engagement bait»-poster, og publiser innhold som gir svar på det dine kunder måtte lure på. Dette gjelder også for oppdateringen i Facebooks nyhetsstrøm. Lag poster som dine kunder har lyst til å like, dele eller tagge sin venner i – fremfor å måtte spørre om det.

Hvordan vet du hvilket innhold som er nyttig?

Start med å se tilbake på tidligere poster i Page Insights fra din Facebook-side. Kartlegg postene som har fått best respons. Ut fra denne dataen vil det danne seg et bilde av hva dine følgere er mest interessert i. Bruk denne innsikten aktivt i din innholdsproduksjon!

Facebook Insight Page post

Oppdateringen fra Facebook er signifikant, og vil påvirke Facebook-sider på både godt og vondt.

Det blir spennende å se om oppdateringen klarer å skjerpe nyhetsstrømmen og om den fjerner spam-poster. Det kan potensielt åpne opp for seriøse annonser på Facebook, gi færre konkurranser og lavere kostnader.

Vi anbefaler at dere alle starter med å tilpasse deres Facebook-side til disse nye reglene, og holder øye med dagens rekkevidde på postene.

Lykke til!

Hold deg oppdatert på det som skjer innen digital markedsføring! Følg med her på bloggen eller følg oss på Facebook!

Allan Chan
Allan Chan
allan.chan@synlighet.no

Allan har bakgrunn fra reklame- og tech bransjen i Silicon Valley, og har jobbet med digital markedsføring siden 2014. Allan har hjulpet bedrifter fra start-ups i kafeer som kontorplass til store selskaper som Amazon, Uber og Apple. Allan sin styrke er en fin balanse mellom kreativitet og strategisk planlegging i bruk av diverse sosiale medier kanaler.

No Comments

Post A Comment