Facebook business manager

04 jul 2017 Facebook Business Manager – Noe for deg?

Driver du med markedsføring av din bedrift på Facebook? Da har du nok lagt merke til at det går mye tid og energi på dette. Facebook Business Manager gjør det enklere å styre bedriftens Facebook aktiviteter når dere er flere som jobber med det sammen. 

Hva er Facebook Business Manager?

Facebook Business Manager er et analyseverktøy som samler alt på ett sted, og gjør det mulig for flere personer å samarbeide på bedriftens Facebook-konto.

Du trenger ikke lenger å veksle mellom ulike annonsekontoer for å annonsere i Facebook. Alle som skal ha tilgang får nå tilgang gjennom sin personlige konto og kan logge på derfra.

Trenger du Business Manager?

Fordi Facebook har klart å samle annonsering og ansvarsroller på et sted, og samtidig gjort det mer brukervennlig, er det mange bedrifter som kan oppnå fordeler med Business Manager.

Facebook Business Manager passer glimrende for deg om du blant annet:

  • Jobber i et byrå og håndterer flere annonsekontoer og Facebook-sider for ulike kunder.
  • Driver forretning med flere Facebook-sider og annonsekontoer.
  • Har flere ansatte som skal jobbe på samme annonsekonto.
  • Trenger flere betalingskort for ulike annonsekontoer.
  • Samarbeider med et byrå eller annen bedrift om Facebook-annonsering.
  • Er et selskap som har mange annonsekontoer i ulike valuta og tidssoner.
  • Driver flere nettsider under ett merkenavn som vil trenge egne pixel, og dermed egne Website Custom Audience.

Fordeler og ulemper

Som alt annet så finnes det alltid fordeler og ulemper, og her er noe å vurdere før du hopper i dette:

Fordeler:

  • Enklere og raskere flyt i håndtering av flere annonsekontoer og Facebook-sider.
  • Skiller aktivitet mellom personlig profil og jobb.
  • Tillater samarbeid med andre bedrifter.
  • Enklere adgang til funksjoner som Pixels, Audience Insight og Product catalogues.

Ulemper:

  • Vanskelig å slette Business Manager når det er opprettet og knyttet til en hovedkonto.
  • Lite tilgjengelig informasjon og opplæring, og krever tid og energi for å finne ut på egenhånd.
  • Oppstår bugs innimellom, men Facebook er som regel gode på å fikse disse problemene før de oppstår.

Vi anbefaler bedrifter og bruke Facebook Business Manager for bedre kontroll og for å få oversikt over sine Facebook-aktiviteter. Samtidig får du bedre målgruppeinnsikt, mer brukervennlige rapporter og flere funksjoner.

Kontoeier sitter med ansvaret

Det er anbefalt at kontoeier (bedriftens eier) oppretter sin egen Business Manager, og inviterer ansatte eller byråer til å jobbe på kontoer.

Hvis det skulle oppstå endringer som f.eks bytte av ansatte eller byrå så kan det oppstå kompliserte prosesser med å overta konto og Facebook-sider. Siden annonsehistorikken er knyttet opp til kontooppretter så er det naturlig at bedriftens eier alltid står for dette.

Hva trenger du for å opprette Facebook Business Manager?

Om du fremdeles er overbevist om å opprette en Business Manager, så trenger du som kontoeier å stå ansvarlig for oppretting av kontoen.

Du trenger også full tilgang til gjeldende Facebook-sider og annonsekonto, ettersom de skal legges inn i Business Manager.

Du finner Business Manager-siden på business.facebook.com – videre følger du bare steg for steg for oppsett.

Trenger du hjelp med å opprette en Facebook Business Manager konto? Ønsker du å vite mer om muligheter med Business Manager? Ta gjerne kontakt med oss.

Hold deg oppdatert på det som skjer innen digital markedsføring. Følg oss på Facebook og meld deg på nyhetsbrev!

Allan Chan
Allan Chan
allan.chan@synlighet.no

Allan har bakgrunn fra reklame- og tech bransjen i Silicon Valley, og har jobbet med digital markedsføring siden 2014. Allan har hjulpet bedrifter fra start-ups i kafeer som kontorplass til store selskaper som Amazon, Uber og Apple. Allan sin styrke er en fin balanse mellom kreativitet og strategisk planlegging i bruk av diverse sosiale medier kanaler.

Ingen kommentarer

Skriv en kommentar