Facebook Annonsering – slik får du mest ut av det!

Facebook tommel opp liker

28 okt 2015 Facebook Annonsering – slik får du mest ut av det!

Annonserer du på Facebook? Kanskje du har testet det noen ganger, men ønsker å få mer ut av annonseringen din? Tipsene du får her kan hjelpe deg til å sette opp bedre Facebook-kampanjer, som forhåpentligvis gir deg mer for annonsekronene.

Hva er målet med Facebook-annonseringen?

Det første du må bestemme deg for når du skal annonsere på Facebook er hva målet med kampanjen skal være. Ønsker du å selge flere produkter, få flere kunderegistreringer, eller vil du skape mer blest rundt merkevaren din? Du må også tenke på hvilke personer du ønsker å nå med budskapet ditt, eller hvilken målgruppe som kan være interessert i det du har å si.

Bruk Facebook Power Editor

For å sette opp effektive kampanjer på Facebook, anbefales det at du bruker Power Editor. Du finner Power Editor inne i annonseadministrasjonen på Facebook:

Skjermbilde 2015-10-23 kl. 11.12.25

Power Editor er et verktøy som gjør det enklere for deg å sette opp kampanjer og annonser. Det er enklere å gjøre større og flere endringer raskt, og på den måten trenger du ikke bruke mer tid enn nødvendig på jobben.

Inne i Power Editor finnes det tre nivåer:

  • kampanjer
  • annonsesett
  • annonser

I hver kampanje kan du ha flere annonsesett, som igjen kan inneholde flere annonser.

Hvordan kommer du i gang med Facebook-annonsering?

La oss si at målet med Facebook-kampanjen din er å få flere henvendelser via et kontaktskjemaet på nettsiden din. Hvor bør du da begynne? Du bør alltid begynne med de brukerne som allerede har vist interesse for bedriften din. Dette kan være personer som allerede følger deg på Facebook, som har meldt seg på nyhetsbrevet ditt eller allerede har besøkt nettsiden din.

I tillegg til de som har vist direkte interesse for deg og dine produkter,  kan du utvide målgruppen med de som interesserer seg for det du driver med. For eksempel kan du målrette deg mot de som er interesserte i  “live arrangementer” hvis du skal markedsføre en konsert, eller mot interessen “trening” hvis du har en nettbutikk som selger treningsklær. Det finnes tusenvis av forskjellige interessekategorier som du kan velge mellom og teste. Noen kategorier er mer effektive enn andre, så her gjelder det å teste for å finne ut hvem som er interessert i deg.

Del opp i flere grupper

Når du har funnet alle de gruppene du tror er relevante, hva gjør du så? Legger du til alle sammen i et annonsesett med èn annonse, tar deg en kaffesup mens du aktiverer kampanjen og venter på at kundene strømmer inn?

Nei.

Hele poenget med Power Editor er at du deler opp de forskjellige målgruppene i egne annonsesett og tester flere versjoner av samme annonse. Da kan du optimalisere Facebook-kampanjen etter hvilke annonsesett og hvilke annonser som får best respons underveis. Da får du mest valuta for pengene.

De annonsesettene og annonsene som gjør det bra, fortsetter du med, og de som gjør det dårlig, pauser du. Da bruker du kun annonsekroner på det som gir deg mest valuta for pengene, og det er mye større sjanse for at kampanjen din blir lønnsom.

Eksempel på hvordan du kan dele opp annonsesettene:

Disse annonsesettene kan igjen deles opp på geografi, kjønn, alder, utdanning, sivilstatus og du kan velge om annonsen skal vises på desktop, mobil og høyreside-annonse på desktop.

Når du setter opp Facebook-kampanjene dine slik, blir det fort mange annonsesett å holde styr på, men med kopieringsfunksjonen i Power Editor går dette rimelig kjapt. Du starter med å lage det første annonsesettet ferdig, deretter kopierer du dette, gjør små endringer på målrettingen, og kopierer dette igjen til du har alle annonsesettene dine.

Eksempler på annonsesett kan da være:

  • Kvinner – Følgere – Desktop
  • Kvinner 30-50 år – Remarketing – Desktop
  • Menn 30-50 år – Interesse for elektronikk – Mobil
  • Menn 30-50 år – Nyhetsbrev-mottakere – Mobil

 

annonsesett-facebook-annonsering

 

Hvor mange annonsesett du bør ha i en kampanje kommer an på størrelsen på kampanjen og budsjettet ditt, hva målet med annonseringen er og hvor mye tid du har til oppsett og optimalisering underveis. Du bør minimum dele opp i et par annonsesett, for å se hvilke som responderer best og ha muligheten til å prioritere budsjettet på det som fungerer.

Forskjellige Facebookannonser

Under hvert annonsesett bør du minimum ha to versjoner av annonsen. Forskjellen på annonsene kan være:

  • forskjellige bilder
  • variasjoner i tekst
  • call-to-action knapp

Ofte er det kun små forskjeller som skal til for at én av annonsene levere bedre enn de andre. Å vite hvilken annonse som ga best resultater gir deg også verdifull informasjon som du kan bruke i nyhetsbrev, bannerannonser eller på nettsiden din.

YouTube-kurs annonse på Facebook fra desktop view

Eksempel på Facebook-annonse

Sporing av resultater på Facebook-annonsering

Når du er ferdig med å lage annonsene, bør du sette på forskjellige URL-tagger på hver annonse. På den måten kan du måle resultatene direkte i Google Analytics, noe som er helt essensielt for å se hvilken annonser og annonsesett som fungerer best.

For å lage URL-tagger kan du bruke Google sin URL builder. For at sporingen skal fungere, må du ha Google Analytics installert på nettsiden din og konverteringssporingen må være satt opp riktig. Når du har laget ferdig kampanjen og aktivert den, bør du følge nøye med underveis i Google Analytics for å se hvilke annonsesett og annonser som fungerer.

Du kan også legge inn en Facebook Pixel på nettstedet ditt og sette opp konverteringsmål via den. Da kan du få løpende resultater inne i Facebook sitt annonseringssystem noe som gjør optimaliseringen enklere. Facebook og Google Analytics måler konverteringer annerledes derfor bør du alltid tagge URL’ene for Google Analytics slik at du kan sammenligne tallene.

Etter Facebook-annonsene har løpt en stund, kan du kanskje finne ut at annonsesettet “Kvinner 30-50 år – Remarketing – Desktop” konverterer best. Denne lar du da kjøre videre, og kanskje du kan føre over mer av budsjettet på det annonsesettet. Deretter kan du kanskjefinne ut at annonsesettet “Menn 30-50 år – Interesse for elektronikk – Mobil” ikke konverterer i det hele tatt. Da pauser du dette annonsesettet. Slik fortsetter du helt til du kun sitter igjen med annonsesett og annonser som er lønnsomme.

Du kan også analysere resultatene i etterkant for å se hva som ga best resultater. Denne informasjonen kan du bruke for å gjøre neste kampanje mer spesifikk.

Etter hvert som du har kjørt et par kampanjer på Facebook, vil du få en god oversikt over hva som fungerer og hva som er lønnsomt for din bedrift. Dette kan resultere i at Facebook kan bli en viktig og effektiv markedskanal for deg fremover.

Synes du det er vanskelig? Be om hjelp til Facebook-annonsering her!

Marius Hatmyr
Marius Hatmyr
marius.hatmyr@synlighet.no

Marius har en bachelor i markedsføring fra Handelshøgskolen BI. Marius har erfaring innen markedsføring i digitale kanaler, nyhetsbrev og annonsering. Han jobber i dag blant annet med annonsering i Google Adwords og Facebook. Marius jobber daglig fra Synlighets kontor i Trondheim.