Hvordan få flere kunder i butikken i 2018? Sett av noen minutter til tipsene i denne guiden!

Mobilen endrer lokale handlevaner

04 nov 2016 Hvordan få flere kunder i butikken i 2018? Sett av noen minutter til tipsene i denne guiden!

Enten du er nybilforhandler, restauranteier, markedssjef i en større butikkjede eller lignende, så har dere en ting til felles: Dere er alle avhengig av å få flere kunder inn i butikken. Her får du en sjekkliste med digitale tiltak du kan gjøre for å få flere kunder!

Det er en selvfølge at butikker trenger flere kunder for å vokse. En annen selvfølge er at tiden da du vant denne kampen med annonser i lokalavisa og katalogoppføringer, den er forbi for lengst.

gule-sider

Men det er ikke like enkelt å vite hvilke kanaler du skal satse på, ikke sant?

forvirring

Vi vet, det har blitt veldig mye å velge i.

Derfor har du her en guide med de viktigste digitale kanalene som du kan og bør satse på for å få flere kunder til å handle i butikken din.

Innholdsfortegnelse

  1. Mobilens rolle hos kundene våre
  2. Tips 1: Nettsidene – Puss opp din digitale eiendom
  3. Tips 2: Google Min Bedrift – Vis dine kunder hvor du holder til i Google
  4. Tips 3: Google Adwords – Ta i bruk verdens største annonsekanal
  5. Tips 4: Facebook – Hvordan du annonserer lokalt på Facebook
  6. Tips 5: Remarketing – Ikke gi slipp på kundene for lett
  7. Tips 6: Klikk & Hent – Reserver på nett, hent i butikk
  8. Tips 7: Google maps – I ferd med å bli en kommersiell karttjeneste?
  9. Tips 8: Sett alt sammen i en lønnsom, digital strategi

Mobilens rolle hos kundene våre

Men først, la oss se litt på hvordan kundene bruker mobilene sine. Mobilvanene har endret seg betydelig etter smarttelefonen gjorde sitt inntog. Bare se på tallene nedenfor:

mobil-infographic

 

Ok, så hvor skal du begynne for å vinne de lokale kundene?

 

1. Nettsidene – Puss opp din digitale eiendom

Overrasket?

Det er ingen tvil om at det er på nettstedet de fleste bør og MÅ begynne!

Nettsidene er din eiendom, det er ditt ansvar. Det er her du skaper førsteinntrykkene,  og det er her du må jobbe for å vinne og beholde dine kunder.

Men her feiler dessverre også mange.

Du har kanskje irritert deg over kart som ikke vil åpne i Google Maps? Bortgjemte telefonnumre, null informasjon om produkter og priser, etc. Listen blir fort lang.

lings-mobilside

Folk bruker interiørarkitekter til å freshe opp lokalene og svir av zillioner på strategi, slagord og profil, men nettsidene, nei, det skal sønnen til naboen utvikle på gutterommet.

darlig-mobilopplevelse

Det er kanskje å sette det på spissen, men i mange tilfeller så er det ikke så langt fra sannheten.

Hvorfor er det så forbasket viktig å fokusere på nettsidene?

I Synlighet vet vi at Google favoriserer bruker- og mobilvennlige nettsider. Vi har erfart gjennom konverteringsoptimalisering (CRO) at krevende bestillings- og kontaktskjemaer hindrer kundene i å bestille eller ta kontakt.

Gjennom mange år med søkemotoroptimalisering (SEO), har vi sett at blant annet stedsnavn og åpningstider er viktige søkeord kombinert med tjenester, produkter og merkenavn.

Du taper rett og slett mye business med nettsider som ikke møter kundenes vaner og forventninger.

Her har du en enkel sjekkliste over hva du bør sjekke på dine nettsider:

Sjekklisten kan du laste ned her gratis!

2016-11-04_15-40-42

 

 

2. Google Min Bedrift – Vis dine kunder hvor du holder til i Google

Du har sikkert sett Google Min Bedrift-oppføringene når du søker etter bedrifter i Google. Denne oppføringen bør du ta eierskap til. Her kan du se Synlighets oppføring: 

synlighet-google-min-bedrift

Og her kommer det beste: Det er helt gratis!

Det eneste du trenger å gjøre er å klikke på lenken der det står: Eier du denne bedriften?

google-min-bedrift-steg-1

Deretter følger du veiledningen du får av Google. Oppdater med riktig adresse, telefonnummer og åpningstider, samt legg inn de kategoriene din bedrift hører hjemme i. Vær sikker på at du velger den viktigste kategorien først. Det er den Google ser på som viktigst.

Videre kan du oppdatere med en bedriftsbeskrivelse, foto av lokalene dine både innvendig og utvendig, menyer, tjenester, tilbud, og annet som er relevant for kundene dine å vite. Det er stor sjanse for at Google vil benytte disse bildene i søkemotoren, Google Maps etc.

google-min-bedrift-steg-2

Til slutt må du sørge for å bekrefte til Google at du holder til på den oppføringen du har eierskap til. Dette gjøres med PIN-kode via telefon, e-post eller vanlig post. Følg veiledningen til Google når du gjør dette. 

Ikke glem!

Ta bort fraflyttende lokasjoner! Det finnes knapt noe mer irriterende enn å følge kartet til et stengt lokale.

Er bedriften din allerede registrert av noen andre?

Hvis du opplever at noen andre allerede har laget en profil for bedriften din, og du ikke finner ut hvem som har gjort det, så har du mulighet til å foreslå en endring, for å så få den godkjent av Google.

google-min-bedrift-steg-3

Prosessen er den samme som over, men det kan hende du må gå et par-tre runder med Google for å få dette godkjent og implementert. Du kan også ta kontakt med den eksisterende eieren via Google for å få eierskapet overført til deg. Dette kan være en lang prosess med ventetid, men det er verdt det for å ha kontroll på informasjonen din.

3. Google Adwords – Ta i bruk Verdens største (og kanskje mest komplekse) annonsekanal 

 

Der de gule sidene i telefonkatalogen var din viktigste alliansepartner innen lokal markedføring for 20 år siden, er Google AdWords det tilsvarende i dag.

Men først, en aldri så liten anbefaling:

Av erfaring anbefaler vi at du overlater din annonsekonto til en sertifisert Google Partner, nettopp fordi det er et komplekst verktøy med høy konkurranse.

Du tenker kanskje det er naturlig av oss å komme med en slik anbefaling siden vi lever av å jobbe med AdWords?

Se for deg følgende:

Sannsynligheten for å gruse Auklandbrødrene i Birken, uten trening og støtteaparat, er like stor som å slå de profesjonelle annonseekspertene i AdWords, uten kompetanse og erfaring.

langrennstrynings

Altfor mange bedrifter har svidd av store summer på AdWords, uten å være i nærheten av nå sitt potensiale. Ikke la det bli deg!

Her er 3 områder som er viktige for din suksess i lokal AdWords-annonsering:

1. Bruk geografisk avgrensing og stedsrelaterte søkeord

Holder kundene dine til i Bergen, lønner det seg ikke nødvendigvis å vise annonser til personer i Oslo. I kampanjeinnstillinger kan du avgrense til det området du ønsker å dekke.

geografisk-malretting-adwords

Men hva med tilreisende som skal besøke ditt område og gjør research før de drar?

Da kan du sette opp en kampanje med f.eks. nasjonal dekning, hvor du setter opp egne annonsegrupper som knytter stedsnavnet ditt til produktene og tjenestene dine.

sokeord-med-stedsnavn-adwords

2. Adressetillegg – et must i lokal markedsføring

Ved å legge til adressetillegg får du annonseutvidelser med bedriftens adresse og telefonnummer. På mobil vil dette omfatte knapper som kundene kan trykke på for å ringe deg, eller få en veibeskrivelse til bedriften din.

annonseutvidelser-adwords

Klikk på ringeknappen, knappen for veibeskrivelser eller opplysningene om beliggenheten i annonseutvidelsen, koster like mye som et vanlig klikk.

3. Merkevareannonser – Annonsere på ditt eget merkenavn?

Er det noe vits å annonsere på merkevaren din når du kommer opp først i Google uansett?

Ja, er svaret!

I mange tilfeller byr konkurrentene dine på ditt merkenavn. Det er fullt lovlig, og du står da i fare for å miste kunder til dem.

Mange bedrifter har også generiske ord i bedriftsnavnet sitt. Da vil også andre som byr på slike søkeord bli synlig i søkeresulatet. Se vårt eksempel:

sitelinks-adwords

I merkevareannonsene kan du også bestemme hvilke sider fra nettstedet ditt du vil presentere, noe du ikke kan direkte påvirke i din organiske oppføring. Har du spesielle kampanjer, eller sider du ønsker at kundene dine skal besøke, kan du lage lenker til disse (se røde rammer i bildet over).

Les mer om hvorfor du bør annonsere på egen merkevare her!

4. Facebook – Hvordan du annonserer lokalt på Facebook

facebook-fullt-navn

Bedriften din har satt opp en Facebook-side, ikke sant?

En klar fordel med Facebook er at du kan lykkes uten å svi av store deler av markedsbudsjettet. Men. Ingen ting er gratis.

En Facebook-side krever at du er dedikert, at du deler innhold kontinuerlig, kommuniserer med kundene dine og ikke minst benytter deg av innsikten du får fra Facebook.

Fortjen merket for rask respons

Facebook tildeler et kvalitetstempel til de sidene som er flinkest til å besvare innkommende henvendelser. Du har sikkert sett det hos enkelte bedrifter. Kanskje har du det allerede selv?

Merket god-responsGod respons på meldinger viser hvilke sider som svarer raskt på private meldinger. For å få merket må siden din ha oppnådd begge de følgende resultatene i løpet av de siste 7 dagene:

  • svarfrekvens på 90 %
  • svartid på 15 minutter

Følg opp anmeldeser

facebook-anmeldelser

Hvis du har aktivert anmeldelser, sørg for at du gir tilbakemeldinger. I hvert fall til dem som velger å skrive noen ord.

Skriv et takk til de som gir deg ros, og vel så viktig, svar på konstruktiv kritikk. Negative anmeldelser er ikke hyggelig, men er viktige pekepinner på hvordan kundene dine oppfatter deg.

Få flere til å engasjere seg i innleggene du poster

like-button

Når du legger ut interessant innhold på Facebook-siden din, kan du velge å promotere dine viktigste innlegg, eller rettere sagt bruke en liten sum for å vise innlegget for flere brukere.

Du kan velge å promotere mot dem som allerede liker siden din og deres venner, eller målrette mot ønskede målgrupper i et geografisk avgrenset område.

Facebook er et segmenteringsmekka

Facebook sitter på enormt mye informasjon om sine medlemmer, en real gavepakke for oss markedsførere. Her kan du sikte deg inn mot målgrupper i ditt område som har demografi og interesser som matcher ditt formål. 

facebook-kampanje-malsetning

Målsetningsalternativene i Facebook

 

malretting-kampanje-facebook

Målrettingsalternativene i Facebook

 

Facebook er og blir MOBIL

Opptil 90% av trafikken på Facebook foregår på mobil. Derfor bør du i hovedsak målrette mot mobile enheter.

mobile-first

Sjekk også innlegg og innhold i annonser på mobilen før du promoterer. Det hjelper ikke at bilder og tekster ser perfekte ut på PCen din, hvis kun deler av budskapet kommer med på mobilen

Lokale budskap selger best på Facebook

Gå for lokalrelaterte budskap på Facebook. De gir høyere engasjement. Sørg for at du får med stedsnavn, lokale bilder og andre elementer som spiller på ditt nærområde.

Her kan du lese mer om lokal annonsering på Facebook!

5. Remarketing  Ikke gi slipp på kundene for lett

Remarketing, Retargeting…Du har kanskje hørt begrepene?

Du har garantert sett en remarketingannonse på Facebook, eller i Googles annonsenettverk. Det er disse annonsene som følger deg når du har forlatt en nettside.

retargeting-skeptisk-eller-ikke

Litt påtrengende, og kanskje «creepy» vil noen si, men det er også lønnsomt for deg som annonsør, vel å merke hvis det gjøres på den riktige måten.

Hvordan fungerer remarketing?

Hvis du har installert Google Analytics, eller en Facebook-pixel på nettstedet ditt, så har du mulighet til å segmentere dine brukere i såkalte remarketinglister.

Du segmenterer brukerne ut fra hvilke sider de har besøkt, eventuelt etter hvilke handlinger de har utført.

remarketing

En anonym informasjonskapsel (cookie) kobles automatisk til nettleseren som brukeren benytter. Gjennom denne prosessen kan du nå vise brukerne målrettede annonser i f.eks Googles displaynettverk, eller på Facebook, etter at de har forlatt ditt nettsted.

Hvorfor er remarketing så effektivt?

Remarketing er effektivt fordi du retter annonsene mot brukere som allerede er kjent med merkevaren din, og som nylig har vist interesse ved å besøke ditt nettsted.

Du har nå mulighet til å differensiere budene på annonsevisninger etter hvor engasjert brukeren har vært. En bruker som har lagt igjen produkter i en handlekurv er i de fleste tilfeller verdt å bruke mer penger på enn en som kun har sveipet innom forsiden din.

Når fungerer remarketingannonser best?

Remarketing fungerer best når du lager ulike annonsebudskap til de ulike segmentene.  Har noen tittet på en spesifikk joggesko i størrelse 44, har du større hell med å vise en annonse med bilde av de samme joggeskoene i korrekt størrelse, enn å vise en generell annonse for herresko.

Få hjelp av dine digitale rådgivere, eller rådgiver i webanalyse, for å komme i gang med remarketing!

6. Klikk & Hent – Reserver på nett, hent i butikk

klikk-og-hent

Med «Klikk og hent» lar du kundene reservere varen på nettet, for deretter å hente og betale i butikken som har varen på lager.

I utgangspunktet vil de fleste som selger produkter dra nytte av en nettbutikk. «Klikk og hent» kan være et rimeligere alternativ hvor du ikke trenger betalingsløsning og fraktrutiner.

Med «Klikk og hent» unngår du telefonkø, frustrerte kunder, og du øker sjansen for mersalg i butikken. Ikke minst får du muligheten til å skape en personlig relasjon til nettkundene dine.

7. Google maps – I ferd med å bli en kommersiell karttjeneste?

organiske-oppforinger-google-maps

Vi har blitt vant til å se slike oppføringer i Google Maps, ikke sant?

Per i dag har du ikke mulighet til å påvirke disse plasseringene direkte. Derimot bekreftet Google nylig på en konferanse i USA at de vil begynne å tilby salg av lokale bedriftsoppføringer i Google Maps.

Det ble ikke bekreftet hvordan oppføring vil se ut, men de tester blant annet med en betalt oppføring på førsteplass, etterfulgt av to organiske.

betalt-oppforing-google-maps

Det blir spennende å se hva Google lander på her, ikke minst når dette blir tilgjengelig i Norge.

Google tester også ut andre annonseringsmuligheter i Google Maps, blant annet promoterte kartnåler. Dette er enda ikke bekreftet, men det er ikke overraskende om du får slike muligheter i nær fremtid.

promoterte-kartnaler-google-maps

 

8. Wrap things up! Sett alt sammen i en lønnsom, digital strategi

setenkehandlelike_digitalstrategimodell_2015-1024x450

Hvilke målgrupper skal du kommunisere med? Hvilke kanaler passer for målgruppene? Hvordan skal innsatsen fordeles optimalt mellom kanalene? Hva skal du kommunisere? Hvordan skal du måle om du får noe igjen for innsatsen? Hvem skal utføre oppgavene, etc?

Dette vil vi gjerne hjelpe deg med: Ta kontakt med oss i Synlighet, så legger vi den digitale strategien sammen!

 

Stian Hansen
Stian Hansen
stian.hansen@synlighet.no