Er nettstedet ditt av høy kvalitet ifølge Google?

26 nov 2015 Er nettstedet ditt av høy kvalitet ifølge Google?

I forrige uke delte Google den fullstendige versjonen av Search Quality Raters Guideline, håndboken som de ansatte i Google bruker for å rangere nettsteder. Her får du et kort utdrag, fra det 160 sider lange dokumentet, som fokuserer på de viktigste egenskapene en nettside må ha for å få høy rangering!

Google har brukt Search Quality Raters i mange år for å hjelpe til med å forbedre algoritmen som bestemmer søkeresultatene. I et intervju med en Search Quality Rater, kommer det fram at de blir ansatt for å sjekke hvor bra algoritmen gjør jobben, slik at Googles brukere får de beste og mest relevante svarene på søket sitt.

 

Good search engines give results that
are helpful for users in their specific language and locale.

-Google Search Quality Ratings Guidelines-

 

Google sier at et nettsted med høy kvalitet er tilfredsstillende og oppfyller målet sitt godt. Målet kan være alt fra å dele informasjon til å selge noe, eller bare å være underholdende.

Ifølge Google blir en nettside sett på som «high quality» hvis den har minst én av disse egenskapene:

  • En tilfredsstillende del av hovedinnholdet på nettsiden er av høy kvalitet
  • Nettstedet er troverdig, og fremstår som ekspert på temaet for websiden
  • Nettsiden har et godt rykte innenfor det gitte temaet

 

Hva er en tilfredsstillende del av hovedinnholdet på nettsiden?

Hovedinnholdet er noe av det Google legger mest vekt på når det bestemmes om et nettsted er av høy kvalitet. For å kunne lage et nettsted der hovedinnholdet er så bra, må du bruke tid, anstrengelse, ekspertise og/eller talent for å få satt det sammen. Hvis du velger å bruke en eller flere av disse egenskapene på å lage nettstedet, må det være verdi i innholdet som ligger der.

Du finner ut av hva hovedinnholdet på nettstedet ditt er – ved å finne ut målet med nettstedet. Driver du en nettbutikk, er hovedinnholdet produktene dine. Din nettbutikk blir klassifisert som høy kvalitet hvis det er enkelt for brukerne å finne og bestille/kjøpe produkter. Har du et nettsted som deler informasjon? Da må artiklene være korrekte, lettleste og fullstendige, for å oppnå høy kvalitet.

Hva er målet med ditt nettsted?

 

Hva er et troverdig nettsted, som er ekspert på det aktuelle temaet?

Det er visse temaer der Google krever at du har en viss erfaring eller ekspertise for å kunne få innholdet ditt klassifisert som «høy kvalitet».

  • Medisinske råd må komme fra folk eller organisasjoner med den korrekte utdanningen og erfaringen. Dessuten bør artiklene oppdateres jevnlig.
  • Finansielle, juridiske og skatterettslige råd, samt lignende temaer, må komme fra ekspertkilder. I tillegg må rådene konstant oppdateres.
  • Råd om temaer som kan ha seriøse konsekvenser om det går galt, for eksempel oppussing av hus og oppdragelse av barn, skal også komme fra eksperter som brukerne kan stole på.
  • Nettsider som omtaler visse typer hobbyer krever også ekspertise, for eksempel fotografering og gitarspilling.

Noen temaer krever mindre ekspertise enn andre, og i noen sammenhenger er relevant livserfaring det eneste som trengs. Av og til kan også hverdagslig erfaring gjøre deg til en ekspert på et av de viktige områdene over. Det kommer an på vinklingen på innholdet ditt. For eksempel vil en person som har kreft og blogger om sin erfaring ha autoritet på dette området, men ikke på spesifikke, medisinske råd om kreft.

Hvilket tema er du ekspert på?

 

Hvordan får nettstedet ditt et godt rykte?

Et godt rykte er viktig for å få høy rangering, selv om du kan rangere høyt uten å ha et rykte i det hele tatt. Har du derimot et negativt rykte, vil du ikke få høy rangering selv om nettstedet ditt har en viss kvalitet. På den andre siden så kan du ha et nettsted med middels kvalitet på innholdet, men likevel få høy rangering fordi du har et godt rykte.

Prestisjetunge priser, positiv omtale i kjente nyhetskanaler, eller anbefalinger fra kjente eksperter eller foreninger innenfor ditt område er faktorer som spiller inn på om nettstedet ditt har et positivt eller dårlig rykte. Wikipedia og andre informasjonskilder blir ofte brukt som et utgangspunkt når Google skal bestemme et nettsted sitt rykte.

På andre nettsteder, hvor det ikke er et behov å ha formell ekspertise, for eksempel humorsider eller oppskrifter, ser Google gjerne hvor populært nettstedet er innenfor emnet. Dette kan være alt fra engasjementet til brukerne på nettstedet og nyhetsartikler om bedriften, til brukeranmeldelser av bedriften eller nettsiden.

Har nettstedet ditt et godt rykte?

 

I tillegg til de viktigste egenskapene, burde nettsiden din også oppfylle de fleste av disse kriteriene:

  • Nok informasjon på nettstedet, for eksempel «Om Oss»-informasjon, kontaktinformasjon, kundeservice, etc.
  • Tilleggsinnhold som bidrar til en god brukeropplevelse på nettstedet
  • Funksjonelt design som lett lar brukeren fokusere på hovedinnhold, og tilleggsinnhold etter ønske
  • En nettside som blir godt tatt vare på og vedlikeholdt

Disse faktorene kan du lese mer om i Googles Search Quality Evaluator Guidelines.

Håndboken til Google hjelper Search Quality Raters å evaluere nettsteder, som igjen hjelper Google å finne ut om algoritmen gjør en god nok jobb. Retningslinjene gir også litt innsikt i hvordan Google tenker om nettsteder. Hvis du fokuserer på å lage et nettsted for brukerne dine, som gir dem relevant informasjon av høy kvalitet, kan du være trygg på at Google rangerer nettstedet ditt høyt.

Ønsker du å få høyere rangering på nettstedet ditt? Kontakt oss om søkemotoroptimalisering her!

 

Trine Tollefsen Malde
Trine Tollefsen Malde
trine.malde@synlighet.no

Content Marketing Consultant i Synlighet. Jobber med blogging, sosiale medier og annet SEO- og innholdsarbeid for flere bedrifter.