Er innholdet ditt optimalisert for skanning på nett?

et øye med kompass overlay

17 mar 2016 Er innholdet ditt optimalisert for skanning på nett?

Visste du at 79 % av leserne bare skanner nettsiden din? 
– Derfor må du skrive for skanning!

Kun 16 % leser ord for ord på skjerm, mens 79 % skumleser innholdet. Dette viser studier av lesevaner og ferdigheter på papir og skjerm, utført av Jakob Nielsen. Grunnene til dette kan være at vi leser 25 % saktere på skjerm enn på papir, og når vi leser på nett, leser vi fordi vi skal løse et “problem”.

Hver eneste dag er det en overflod av informasjon som du mottar og oppsøker på ulike enheter, som på iPad, smarttelefon og PC. Du har gjerne dårlig tid og skanner over skjermen. På et sekund har du gjort deg opp en mening om du gidder å lese mer eller ikke. Derfor er det viktig å skrive for skanning når du jobber med innhold på nett.

Dette oppfatter du når du skanner skjermen:

• Overskrift
• Ingress
• Mellomtitler
• Avsnitt
• Uthevede ord
• Lenker
• Punktlister

Overskriften er det første vi ser, derfor er det viktig at den er treffende og pirrer nysgjerrigheten. En god overskrift kan være avgjørende for om vi klikker på den eller ikke. Ønsker du i tillegg fokus på søkemotoroptimalisering, er bruk av nøkkelord i overskriften viktig.

Ingressen skal være maks to setninger og oppsummere kort hva teksten handler om. Som overskriften, er ingressens hovedoppgave å pirre til videre leselyst. Også her er det ideelt å bruke nøkkelord.

Mellomtitler og avsnitt hører sammen. For hvert avsnitt du deler opp teksten i, må du ha en mellomtittel som forteller hva avsnittet handler om. Mellomtitler skal, som overskrift og ingress, pirre til leselyst. Ditt mål er at leseren skal lokkes til å lese hele avsnittet. Også i mellomtittelen er nøkkelord ideelt å bruke.

Mange bedrifter glemmer ofte mellomtitler og avsnitt, noe som gjør teksten umulig å skanne og tung å lese. Avsnitt er med på å gi luft på skjermen og gjør teksten mer leservennlig.

Uthevede ord er viktig om du ønsker å fremheve spesifikke ord i teksten. Det er på ingen måte brukervennlig å utheve for mange ord, da motvirker effekten seg selv. Bruk utheving i de tilfellene der det er logisk, og bruk det med måte, slik som vi har valgt å gjøre i denne listen.

Lenker er viktig for søkemotorene, men også for leserne. Selv om vi ønsker oss korte tekster som gjør det enkelt å skanne, vil vi ha fordypning i det som interesserer oss. Lenker til utdypende informasjon er derfor brukervennlig, samtidig som det er bra for nettstedet ditt. Lenken bør være i en annen farge slik at brukeren ser den, ellers mister du verdien av lenken.

Husk også å bruke nøkkelord i lenker. Det hjelper søkemotorene å forstå hva lenken leder til.

Ikke lag en slik lenke: Les mer her.

“Her” er et intetsigende ord. Det forteller ikke søkemotorer, eller blinde som får teksten opplest med hjelp av universell utforming, hva teksten handler om.

Punktlister, slik vi har utformet teksten her, gjør en tekst på nett brukervennlig. Lister er noe vi alle liker å lese, og det er lett å skanne for å se om det er nyttig informasjon i listen.

Tilpass teksten for leserne

Det handler i bunn og grunn om å tilpasse teksten for brukeren. Når du vet at brukerne dine skanner 79 % av gangene de leser, må du tilpasse teksten for skanning. Dette vil mest sannsynlig gi deg flere konverteringer og høyere rangering i søkemotorene.

Brukervennlighet + rangering hører sammen

Jo mer brukervennlig nettstedet ditt er, desto bedre rangering får du i søkemotorene. Brukervennlighet er et viktig krav når Google og andre søkemotorer vektlegger rangering.

Det handler ikke bare om nøkkelord, selv om det er en sentral del av jobben for å bli synlig. Det handler vel så mye om at nettstedet ditt gir brukerne en god brukeropplevelse.

Kurs – skriv for nettet

Du kan få all den informasjonen du trenger om å skrive for nett ved å melde deg på kurs om SEO og innhold på nett i Bergen, Oslo eller Trondheim!

Hold deg oppdatert på nyheter innen digital markedsføring. Meld deg på vårt nyhetsbrev og få månedlige oppdateringer.

Rachel Iren Mathisen Hosar
Rachel Iren Mathisen Hosar
rachel.mathisen@synlighet.no

Rachel er konsulent innenfor søkemotoroptimalisering og innholdsmarkedsføring. Hun har bakgrunn som journalist, og har bachelorgrad i journalistikk fra Deakin University i Australia. Rachel har erfaring fra avis, PR-byråer, kommunikasjonsavdelinger og som frilansjournalist. Hun hjelper flere kunder med blogginnlegg og nettsidetekster.