Er du klar for julehandelen?

Under juletreet ligger digitalstrategi Se Tenke Handle Like

08 okt 2015 Er du klar for julehandelen?

Selger du noe som kan havne under juletreet? Da er årets viktigste periode allerede i gang. Sammen med statistikk fra fjorårets julehandel, vil du her få noen strategier som kan hjelpe deg å “booste” julesalget.

Årets viktigste måneder

Nedenfor ser du grafer som viser hvor mye folk søkte etter henholdsvis “julegaver” og “salg” i Norge i 2014. De viser tydelig at julehandelen begynner i oktober og at folk er klare for salg før nyttår.

Søk på julegave i Google, 2014

Søk etter “Julegave” på Google – Google Trends tall for 2014

Søk etter “salg” på Google - Google Trends tall for 2014

Søk etter “salg” på Google – Google Trends tall for 2014

Sannsynligvis er du ikke veldig overrasket.

Allikevel opplever vi at de fleste sitter og venter på at omsetningen skal øke og tar til takke med den lille ekstra slanten som automatisk kommer i forbindelse med julen. Men hvorfor jobber du ikke heller strategisk for å maksimere effekten?

 

Kundereisen i julehandelen

Det finnes ikke bare én måte å handle julegaver på nett. Noen gjør grundig research, mens andre handler på impuls. Det som er helt sikkert er at de ulike brukerne er i ulike modus, og derfor fungerer ikke de samme budskapene og virkemidlene optimalt på alle brukere.

Ulike virkemidler for ulike brukere

Noen er klare for å kjøpe det du tilbyr – ikke nøl – ta pengene.

Andre tenker ikke engang på julegaver enda, og da handler det ikke om å selge, men om å gjøre folk oppmerksom på at du finnes. Skap en tilknytning til dem og forklare hva du tilbyr. På den måten er sannsynligheten for at de husker deg og dine produkter større når de tilslutt begynner å kjøpe julegaver. I tillegg kan du med remarketing målrette deg mot akkurat disse personene senere i julehandelen.

Det er bare en ørliten promille av din potensielle målgruppe som er klar for å kjøpe fra deg akkurat nå. Det handler om å ha strategier som er tilpasset de ulike modusene brukeren potensielt kan befinne seg i. Du må ha ulike mål, vise forskjellig innhold og utføre ulike typer markedsføring for hvert brukermodus.

Se Tenke Handle Like strategimodellen

Se – Tenke – Handle – Like

Det finnes en digital strategimodell som kan hjelpe deg med dette. Den kalles for Se-Tenke-Handle-Like-strategien.

Vi skal bruke en hotellkjede som eksempel, for å illustrere at de samme strategiske prinsippene kan brukes uansett hva du markedsfører på nett.

Vi antar at hotellkjeden ønsker å selge flest mulig romantisk-weekend opphold, eller gavekort i forbindelse med julehandelen. Målgruppen er alle personer, med partnere, i alderen 27-55 år, i hele landet.

“Ønsket handling”, det vi ønsker å oppnå med markedsføringen, er angitt under hvert brukermodus. Du må naturligvis justere disse i tråd med hva du ønsker å oppnå med din egen markedsføring.

 

Hvordan engasjere de som ikke kjøpeklare?

Se- delen av Se Tenke Handle Like digitalstrategien

Ønsket handling: Deltakere i konkurranse, økt nettverk via e-post og Facebook.
Teknikk/kanal: Oppmerksomhet og engasjement via sosiale medier. Trafikk til bloggen og e-post til følgere.

Formålet her er å få målgruppen til å begynne å tenke på det du tilbyr. Hvordan kan du gjøre det?

Et godt virkemiddel er konkurranser. Relevante premier er avgjørende slik at du når den rette målgruppen. I dette tilfellet vil et romantisk weekendopphold være en relevant premie. Facebook er den rette arenaen til å dele konkurransen din og nå massevis av nye potensielle kunder. På den andre siden er  bloggen din den rette arenaen for å gjennomføre selve konkurransen.

Med denne konkurransen selger du ikke til brukerne, men du skaper en oppmerksomhet og tilknytning til mange mennesker i målgruppen din. Ikke minst får du e-postadressen deres, slik at du kan fortsette kommunikasjonen/salget der senere.

Et annet virkemiddel er å få oppmerksomhet hos brukeren med tester og erfaringer. F.eks. “Årets reisemål – Romantisk weekend i vakre Lofoten”.

 

Hvordan havne i kunden sine tanker?

Tenke delen av Se Tenke Handle Like digitalstrategien

Ønsket handling: Lese blogginnlegg, økt nettverk via e-post og Facebook
Teknikk/kanal: Blogg/kunnskapssenter, markedsføring i søkemotorer, displayannonsering inkludert remarketing, e-post.

I denne gruppen finner du alle brukerne som vurderer hva slags julegave de skal kjøpe til partneren sin. Som markedsfører ønsker du at produktet ditt skal komme med i “loopen” og bli vurdert.

Du kan bli funnet på nettet fordi du har laget godt og relevant innhold på nettstedet ditt, og dermed oppnådd en høy rangering i Google eller Bing. Du kan også bli funnet fordi du er proaktiv og engasjerer deg på de rette arenaene.

søkevolumer på julegave-relaterte søkeord

 

Her er noen eksempler på søkeord knyttet til julehandelen. Det finnes mange flere. Rangerer du høyt på slike typer søk – betalt og/eller ubetalt, er det verdifullt for deg. En del av ordene har til og med lav konkurranse.

I tillegg kan det jo hende at du har påvirket folk til å søke etter “romantisk weekend i Norge” fordi du var aktiv mot målgruppen i forrige brukermodus.

For å drive disse søkerne til nettstedet ditt, må du lage godt innhold. Godt innhold er innhold som inspirerer folk til å vurdere det du tilbyr. De er ikke nødvendigvis klare for å kjøpe, men de må få følelsen av at dette kan være den rette gaven.

Det holder ikke at innholdet er nyttig dersom ingen leser det. Det er dermed avgjørende at du gjør søkeordsanalyser og tilpasser innholdet etter brukeradferden du observerer der.

Når noen har vært inne på blogginnlegget, kan du nå de på nytt ved hjelp av skreddersydd remarketing.

 

 

Kjøpeklare kunder

Handle delen i Se Tenke Handle Dele digitalstrategi

Ønsket handling: Bestilling av hotellopphold/gavekort
Teknikk: Produktsider på nettstedet, søkemotorer, remarketing-annonsering i Facebook eller Googlenettverket, e-post

Uansett hva du forsøker å selge på nett, bør du alltid begynne med de kjøpeklare kundene. Dette er brukere som allerede har bestemt seg for å kjøpe det du tilbyr, men som ikke har gjort det enda.

Kanskje har du en sterk merkevare, og brukerne går rett inn på nettsiden din, eller søker på brandet ditt i Google.

Jobben er likevel ikke ferdig.

Sørg for at tilbudet er godt synlig på nettstedet ditt og bruk annonsering i Google Søk. Klikk fra folk som søker etter brandet ditt er billig og viktig. Slike annonser sørger for at søkeren kommer på rett sted og annonsene påvirker brukeren til å gjennomføre kjøpet. I tillegg forhindrer det at konkurrentene dine tar brukerne du fortjener. Derfor MÅ du ha en brand-kampanje i Adwords.

Andre brukere er usikre på hvem de skal velge, men har latt seg inspirere og bestemt seg for at de skal ta med partneren sin på en romantisk weekend. Disse brukerne kommer til å gjøre mer presise produktsøk.

Dersom brukeren først leste din artikkel “Romantisk weekend i vakre Lofoten”, så kan det jo være de søker etter “hotell Lofoten” eller andre spesifikke produktsøk senere. Ditt blogginnlegg fra Tenke-fasen, har altså gjort det den skulle og skaffet deg en interessent. Da gjelder det å være tilstede når produktsøket blir gjort!

Du kan faktisk velge å by mer for at de som har besøkt deg tidligere skal få opp annonser i Google Søk. Denne teknikken kalles Remarketing Lists for Search Ads – RSLA. Slike typer kampanjer bør ikke gå tom for dagsbudsjett. Her bør noen Adwords-spesialister hjelpe deg å optimalisere kampanjene og følge med på utviklingen.

 

Jippi! Du har fått en kunde – hva nå?

Like delen av Se Tenke Handle Like digitalstrategi

Ønsket handling: Kjøpe mer, bli fan eller anbefale til venner.
Teknikk/kanal: E-post, SMS, begeistring, nettsted med innhold for kunder

I denne kategorien finner vi alle brukerne som har kjøpt romantisk weekend-opphold. Hvordan kan du påvirke dem til å kjøpe mer, eller anbefale deg til andre?

I denne fasen kan du for eksempel sende ut en e-post i etterkant av salget som inneholder informasjon om det romantiske oppholdet. Her kan kunden få tips til hvordan de kan gjøre dette til en vellykket helg. Kanskje de til og med kan forhåndsbestille ekstratjenester som for eksempel spabehandling, vinsmaking, guidet tur eller andre aktiviteter de kan kose seg med? Eller kanskje de skal invitere med et annet par på samme tur?

Det å gjøre kunden fornøyd uten et direkte mersalg har naturligvis også en stor verdi. Fornøyde kunder er dine beste selgere. Så hvordan kan du begeistre kunden før og under oppholdet? Kan du by på noe bemerkelsesverdig som kunden vil dele i sosiale medier? Eller kanskje du kan oppfordre til å sjekke inn på Facebook?

 

Hva sitter du igjen med etter julesalget?

Følger du denne strategien, og jobber litt smartere enn i fjor vil du sannsynligvis:

  1. øke salget
  2. øke nettverket ditt – Facebookfans og e-postmottakere 
  3. øke remarketinglistene pga flere besøk (salgsleads på nett)

Kontakt oss hvis du trenger hjelp til å komme i gang eller bare vil ta en prat.

Lyst på flere tips? Meld deg på nyhetsbrevet og få månedlig oppdatering!

 

 

Lars Johanson
Lars Johanson
lars@synlighet.no

Customer Success Officer i Synlighet. Erfaring med digital markedsføring siden 2001. Har hjulpet en rekke kunder å tjene penger på nettsatsiningen. Har sin styrke innen strategier. Kurs og foredragsholder for Synlighet innen "Content marketing", "Effektive nyhetsbrev", "Skrivekurs for web", "Søkemotoroptimalisering" med mer.