Er du en Google Rank-loser?

Pandabjørn på toppen av en Google logo

23 okt 2015 Er du en Google Rank-loser?

Har du oppdaget en nedgang i organisk trafikk i Google Analytics? Har kanskje nettstedet ditt plutselig mistet plasseringer i det organiske søkeresultatet i Google?

Google Rank-loser = Nettsted som rangerer dårligere etter hvert som Google blir flinkere til å skille mellom bra og dårlig innhold på nett.

Hvert år oppdaterer Google søkealgoritmene sine 500-600 ganger. De fleste av disse er små forandringer som vi legger lite merke til, men noen oppdateringer kan tydelig påvirke hvordan Google vurderer innholdet og kvaliteten på nettstedet ditt.

Grunnen til at Google oppdaterer så ofte, er at de ønsker å beholde sin posisjon i søkemotormarkedet som den desidert beste aktøren. Jo bedre og mer relevante søkeresultater Google klarer å levere til brukerne, jo flere brukere kommer tilbake for å søke igjen og desto sterkere blir Googles posisjon i markedet.

Hva betyr dette for deg som digital markedsfører?

Hvis nettstedet ditt ikke løser problemene til brukerne på en effektiv måte, blir du straffet med lavere rangering. Dermed får du mindre trafikk til nettstedet og færre kunder, mens dine konkurrenter som har bedre nettsted og innhold får alt i fanget.

Så langt i år har Google gjort to større oppdateringer av algoritmene sine som kan ha påvirket rangeringen på nettstedet ditt negativt. Dette gjelder spesielt hvis du ikke har fokusert på å levere kvalitet til målgruppen din.


De store oppdateringene fra Google i 2015

22. april – Nettsider som ikke er mobiltilpasset mister rangering

Ingen synes det er kjekt å zoome i tekst på et nettsted for å kunne lese, og de fleste orker ikke å kopiere og lime inn et telefonnummer for å ringe.

For å gi brukerne av Google en bedre opplevelse på mobil, ønsker Google å løfte opp nettsider som er mobiltilpassede. Den 22. april oppdaterte Google sine algoritmer slik at mobiltilpassede sider rangerer bedre. Nettsteder som ikke var tilpasset mistet rangering i søkeresultatet.

8 av 10 nordmenn har en smarttelefon. 50 % av Norges befolkning bruker en smarttelefon til å søke i søkemotorer minst én gang i uken. Vi bruker telefonen når vi er på farten, men 54 % av oss bruker den i tillegg mens vi ser på TV.

Google vil være størst blant brukerne. Brukerne ønsker å finne informasjon og tjenester på sider som også er funksjonelle på mobilen. Hvis ikke din nettside er mobiltilpasset, har den nok kommet svakere ut i Google rangeringene etter den 22. april enn hva den eller ville gjort. Manglende mobiltilpasning gir svakere brukeropplevelse og lavere rangering. Helt enkelt.


 

3. mai – Økt fokus på kvalitetsinnhold

Hva er kvalitetsinnhold? Det finnes mange meninger om hva som er en god tekst, nyttig informasjon eller inspirerende og spennende innhold. Det noen digitale markedsførere ofte forholder seg til, er hva Googles algoritmer mener er godt innhold. Den 3. mai forandret Google for den 28ende gang algoritmen for å for å vise søkeren enda mer relevant innhold, denne gang med fokus på hvilke kvalitetsaspekter som er de viktigste indikasjonene på godt innhold.

De første Panda-algoritmeoppdateringene som begynte i 2012 hadde mye større påvirkning enn de mange mindre oppdateringene som har kommet i årene etterpå. 

Hvilke kvalitetsaspekter avgjør om innholdet er godt? Dessverre vet ikke noen eksakt hva som er viktigst når Google vurderer innhold, utenom Google selv.

Det vi vet er at Google ønsker å gi brukeren det mest relevante søkeresultatet og herunder også brukeropplevelsen. Google er opptatt av dine kunders behov og brukeropplevelse – og det bør nok også du være!

Selv om vi som digitale markedsførere må forholde oss til hva Googles algoritmer vurderer som kvalitetsinnhold, er det ikke dette som bør være hovedfokus. Du bør konsentrere deg om å lage godt innhold som kundene dine etterspør og får bruk for. Hvis det fortsatt finnes noen snarveier til bedre rangering, basert på noe annet enn gode brukeropplevelser og godt innhold, så risikerer du at Google fjerner dem etter hvert.

Om du ønsker en oversikt på alle algoritmeoppdateringer i Google siden 2002, kan du besøke Google algorithm change history.

 

Trenger du hjelp til å produsere godt innhold på nettstedet ditt eller bloggen din? Kontakt oss og vi hjelper deg med optimalisering av innhold både for brukerne og Google!

 

Astrid Olsson
Astrid Olsson
astrid@synlighet.no