Drastisk endring for søkeannonser i Google! Hvordan vil det påvirke deg?

Google.no landingssiden med "største endringen i Google Søk på mange år... skrevet inn i søkefeltet

25 feb 2016 Drastisk endring for søkeannonser i Google! Hvordan vil det påvirke deg?

Siden 18. februar har Google begynt å fjerne annonsene på høyre side av søkeresultatet. Dette er en av de største endringene innen betalt annonsering i Google på flere år. Spekulasjonene rundt effekten av denne endringen er allerede i gang. Hvordan kommer egentlig denne endringen til å påvirke søkeannonsene dine?

Hva er den nye endringen i Google Søk?

Den nye endringen betyr at annonsene, som normalt ville kommet til høyre i søkeresultatet, nå vil forsvinne (se bildet nedenfor). Det vil vises tre annonser øverst for de fleste søkeresultatene på desktop og nettbrett, over de organiske plasseringene. På de mest kommersielle søkene vil det vises opptil fire annonser i toppen:

Søkeannonser NÅ:

ny endring i søkeresultat i Google på søkannonser - 4 annonser øverst i søkeresultat

Søkeannonser FØR:

gammelt søkeresultat i Google med annonser på høyresiden

Du vil også finne tre annonser helt nederst i søkeresultatet. Totalt vil det altså gå fra 8-11 annonseplasser til 5-7 annonseplasser per søk.

Annonsene på høyre side ble allerede fjernet fra nettbrett i siste del av 2015, og har aldri eksistert på mobil. Det vil derfor være på datamaskin du vil merke endringen. Selv om det er i disse dager denne endringen rulles ut, er det er ikke sikkert du ser den hos deg ennå. Den vil til slutt bli gjennomført overalt.

Høyresiden vil fortsatt bli tatt i bruk, men nå vil den være tilegnet Knowledge Graph: 

Knowledge Graph i Google Søk - kart, generell informasjon og bilder på høyresiden i Google søk, her eksemplifisert med et søk på New York

 

…og bildeannonser fra Google Shopping:

Eksempel på Google Shopping annonser i søk på høyresiden i søkeresultat på Google

 

Hva er kommersielle søk?

Det er ikke alltid lett å vite hva Google legger i sine definisjoner, som for eksempel når de sier «kommersielle søk». Det er ikke sikkert det du selv vil se på som et kommersielt søk vil oppfattes som det av Google.

Generelt kan du tenke deg at dette begrepet blir brukt om søketermer hvor Google oppfatter at søkeren har som hensikt å kjøpe noe.

Hvorfor kommer denne endringen i søkeresultatet?

Google har i flere år eksperimentert med hvor annonsene i søk bør være for å oppnå best resultater for både annonsører og søkerne. Eksperimentene har gjerne omfattet vurdering av opplastingstiden av annonser og verdien av annonser på høyresiden. Endringen som skjer nå er resultatet av disse eksperimentene.

Nå, når annonsene kun vil vises i topp og bunn av søkeresultatet, vil hver enkelt annonse ha muligheten til å ta opp større plass med sitelinks og callout extensions. Denne muligheten hadde ikke annonsene som lå på høyre side. Annonsene vil dermed ta mer plass, både på topp og bunn av søkeresultatet.

Den offisielle uttalelsen fra Google sier:

“We’ve been testing this layout for a long time, so some people might see it on a very small number of commercial queries. We’ll continue to make tweaks, but this is designed for highly commercial queries where the layout is able to provide more relevant results for people searching and better performance for advertisers.”

Betyr endringen høyere klikkpris i Google AdWords?

Det er ennå tidlig å si hva de faktiske konsekvensene av denne store endringen vil bli for annonsører, men det florerer med spekulasjoner og teorier.

Flere lurer på om denne endringen vil resultere i høyere konkurranse og dermed høyere klikkpris i Google AdWords. Endringen kutter effektivt ned antallet annonseplasser som er synlige øverst i søkeresultatet – de plasseringene som tradisjonelt får mest klikk.

Det er allerede kommet inn noen resultater hvor det ser ut som annonsører som ligger på 3.-4. plass er den store vinneren, med økning i klikkraten, mens det ikke er registrert noen betydelig endring i klikkpris enda. Tester som vi i Synlighet har gjort på egen hånd har ikke vist noen stor effekt på annonser i Norge.

Men, som sagt, er det ennå for tidlig å trekke noen konklusjoner.

Et annet interessant spørsmål, er hvordan denne endringen vil påvirke organisk trafikk til nettsider. Opptil fire annonser vil nå breie seg ut på toppen, og da er det kanskje bare det første organiske resultatet som blir synlig i søk uten at du først må scrolle.

 

Det blir interessant å se hvilken effekt endringen gir. Vi i Synlighet følger nøye med.

 

Ønsker du å holde deg oppdatert på nyheter innen digital markedsføring?
Meld deg på vårt nyhetsbrev og få månedlige oppdateringer!

 

 

Trine Malde
Trine Malde
trine.malde@synlighet.no

Content Marketing Consultant i Synlighet. Jobber med blogging, sosiale medier og annet SEO- og innholdsarbeid for flere bedrifter.

2 Comments
  • LTB Seo
    Posted at 11:48h, 30 mars

    Hei Trine!

    Dette var et flott innlegg — har delt på Twitter.

    Ser frem til neste artikkel!

  • Trine Malde
    Trine Malde
    Posted at 12:14h, 30 mars

    Tusen takk! 😀

Post A Comment