Dominér ditt Søkeresultat i Google

Napoleon maleri på hest fra historienett

09 okt 2014 Dominér ditt Søkeresultat i Google

Å dominere søkeresultatet, eller SERP (Search Engine Result Page), betyr at du eier så mange som mulig av plasseringene i søkeresultatet for ditt varemerke eller produktnavn. Den beste situasjonen er at du eier alle resultatene på første siden.

Men hvordan kan du klare det?

Ved siden av ditt eget domene, kan søkeresultatet inneholde annonser fra AdWords, organiske sitelinks, bilder, videoer, men også profilene dine på sosiale medier.

Her får du 6 steg til hvordan du kan ta eierskap og dominere ditt søkeresultat!

Søkeresultat (SERP) for Lego

 

Steg 1. Betal for AdWords

AdWords

Kjøp navnet til ditt eget varemerke på AdWords. Det koster ikke mye, og du burde eie det, om ikke annet for å forsikre deg om at ingen andre forsøker å eie den plassen, sånn som i eksempelet nedenfor:

Lego søkeresultat med annen AdWords annonse enn Lego

 

Steg 2. Optimaliser websiden din

Din hjemmeside

Optimaliser hjemmesiden din med varemerke og slagord i tittelen. Forsikre deg også om at varemerket er nevnt noen ganger i teksten på hjemmesiden (ja, det hender at dette blir «glemt»).

Sitelinks

Sitelinks er vanskelige å optimalisere fordi det handler om den logiske oppbyggingen av websiden din og å ha nok linkverdi til de viktige kategori- og produktsidene. En ting som er lett å gjøre er å ta vekk upassende sitelinks i Google Webmaster Tools.

Site Links for Lego sin hjemmeside

 

Google Images

Merk bildene dine skikkelig, spesielt logoen din. Du bør også strukturere data for å markere opp logoen din slik at den vises i «onebox» med bedriftsinformasjon i  boksen til høyre i søkeresultatet.

Lego Onebox i søkeresultat

 

Blogg

Sett opp en blogg og optimaliser tittler og meta beskrivelser. Lag en link til bloggen din fra hjemmesiden og motsatt.

 

Steg 3. Optimaliser Google Local

Dette er spesielt viktig om navnet på stedet der du holder til er en del av varemerket ditt, og for søk som inkluderer beliggenheten din. Registrer bedriften din på Google My Business og få kontroll på informasjonen som ligger der allerede, eller legg inn korrekt informasjon som telefonnummer, adresse og åpningstider om den ikke allerede ligger der.

Optimaliser tittelen, kategorier og beskrivelsen. Vær sikker på at du har bilder og videoer, og så mange ferske anmeldelser som du klarer å få. Rangeringen henger sammen med andre organiske resulatater, men er ikke akkurat det samme.

Søkeresultat for Egon med Google My Business resultat til høyre

Steg 4. Optimaliser de sosiale profilene dine

Selv om du ikke har noen planer om å aktivt bruke dem, er det anbefalt at du eier ditt eget navn i viktige sosiale medier. For de kanalene som du bruker aktivt, bør du lage en link fra din hjemmeside til den sosiale kanalen.

Optimaliser meta tittelen, meta beskrivelsen, overskriften og introduksjonen av bedriften på hver hjemmeside for de sosiale mediene slik at de inneholder varemerket ditt og slagordet. Ikke alle sosiale medier vil tillate deg å forandre så mye, men du burde uansett ta eierskap til ditt varemerke på disse platformene:

youtube logo

facebook logo

twitter logo

Linkedin Logo

Instagram logo

Slideshare logo

pinterest logo

Google+ logo

 

Husk å laste opp minst én video på YouTube. På Twitter er tittelen brukernavnet ditt. Det er ikke så mye du kan optimalisere på Twitter bortsett fra å eie ditt eget varemerke og linke til hjemmesiden fra profilen din.

 

Steg 5. Optimalisér offentlige profiler

Mange bedrifter er medlemmer av veldedighetsorganisasjoner eller andre fagforeninger. Ofte har du din egen profilside som du kan og burde optimalisere. For Synlighet sin del er dette for eksempel INMA og Google Partner sider.

 

Steg 6. Avansert

Wikipedia

Å skrive på Wikipedia som et markedsføringsfirma for en kunde er ikke satt pris på. Wikipedia liker heller ikke at bedrifter skriver om seg selv. Det er retningslinjer for når bedriften din kan bli nevnt. Å bli nevnt i uavhengig presse er et eksempel på et av tilfellene hvor det er greit.

I teorien kan du prøve å overtale noen nøytrale til å skrive og optimalisere et stykke om bedriften din i Wikipedia.

Vær forsiktig med å redigere i Wikipedia fordi de registrerer og sjekker IP-adresser. Endringer fra bedriften eller byrå som er tilknyttet bedriften er ikke velkomne og du risikerer å bli utestengt.

Nyheter

Hvis du eier en ekte nyhetskanal, vær sikker på at Google ser på seg som en offisiell nyhetskilde.

 

Da er det bare å sette i gang slik at du kan dominere søkeresultatet for ditt varemerke. Ingen skal vel være mer synlig på varemerket enn det du er selv!

Hold deg oppdaterte på smarte tips og nyheter som kan hjelpe deg å bli synlig og holde deg synlig på nett! Følg Synlighetsbloggen eller lik oss på Facebook!

 

Oversatt fra engelsk av Trine Malde.

 

 

Michiel Ouwerkerk
Michiel Ouwerkerk
michiel.ouwerkerk@synlighet.no

Michiel er fra Nederland og har jobbet med SEO og digital markedsføring i både i Tyskland og Nederland. Michiel har 15 års erfaring med å skape resultater på nett og er Synlighets fremste ekspert innen SEO og fagansvarlig for Digital Strategi. Michiel jobber daglig fra Synlighets kontor i Trondheim.