Direkte trafikk i Google Analytics

Direkte trafikk illustret med en vei med gulestriper og fartsmønster

09 apr 2015 Direkte trafikk i Google Analytics

Direkte trafikk øker hver dag, og hvis du ikke gjør noe med det, vil du snart se at all trafikken din vil være direkte trafikk. Du vil se lite eller ingen henvisende trafikk i Google Analytics, kun direkte trafikk og favorittsøkeordet ditt «not provided».

Dette er kanskje et litt overdrevet utsagn, men det er faktisk ganske sant. Søkemotorer oppgraderer til https, mens du som nettstedseier fortsetter med http. Det som vil skje etter hvert, er at du får mindre og mindre henvisende trafikk. Grunnen til det er ganske enkel:

Https videresender ikke henviserdata til en http side.

Direkte trafikk illustret med en vei med gulestriper og fartsmønster

Direkte trafikk

Den beste definisjonen på direkte trafikk er:

Direkte trafikk er web-økter som starter besøket på nettstedet uten henviser sendt av nettleseren.

Vanligste måten å beskrive direkte trafikk på er å si at det er trafikk som kommer fra bokmerker, lenker fra epost som ikke er merket med kampanjesporing og det å skrive URL’en direkte i nettleservinduet.

Denne beskrivelsen er ikke dekkende for hva direkte trafikk egentlig er. Så for å forstå mer av hva direkte trafikk er, trenger vi å forstå hva «henviser» egentlig er.

Direkte trafikk i Google Analytics dashboard

Http og henviser

HTTP eller «Hypertext Transfer Protocol», er en protokoll (et sett med regler) som nettlesere og webservere bruker for å kommunisere med hverandre. En nettleser kommuniserer med en server ved å sende en http forespørsel for hver ressurs (html-dokument, bildefil, css fil, JavaScript osv). Serveren kommuniserer tilbake ved å sende http response for hver HTTP forespørsel.

HTTPs og henviser

HTTPS eller «Hypertext Transfer Protocol Secure» er en sikker versjon av den vanlige HTTP.

Hvis din nettside er på https://, og du lenker til eller videresender til en http:// side, vil ikke din nettleser sende henviser på grunn av sikkerhetsmessige årsaker. Det vil si, at alle HTTPS sider som sender trafikk til HTTP sider, vil bli registrert som direkte trafikk.

Derimot, hvis din nettside har https:// og sender trafikk til https:// så vil nettleseren videresende henviserdata, ettersom begge sider benytter seg av HTTPS (sikker http).

Når flere og flere søkemotorer, sosiale medier og andre sider oppgraderer til HTTPS, så vil trafikk til sider som ikke har HTTPS, bli registrert som direkte trafikk.

  • com /Google.no har https.
  • com har https
  • LinkedIn har https

Det er et tidsspørsmål før alle nettsteder går fra http til https på grunn av personvern og sikkerhet.

Per i dag har Google+, Facebook og Twitter egne interne løsninger som videresender lenker gjennom en http side, for å kunne videresende henviserinformasjon. Dette kommer de riktignok ikke til å gjøre evig, og på et tidspunkt vil dette opphøre.

Situasjoner der henviser ikke blir sendt

  1. Bokmerker har ikke henviser, og trafikken blir registrert som direkte trafikk.
  2. Majoriteten av mobile, desktop og sosiale medier applikasjoner, sender ikke henviser. Trafikk fra slike apper, blir registrert som direkte trafikk.
  3. Ikke standard webdokumenter. Microsoft word, Excel, Powerpoint, PDF og andre sender ikke henviser. Trafikk fra disse blir registrert som direkte trafikk.
  4. Redirect/Videresending. For å kunne sende henviserdata, benytt 301 eller 302 videresending, og ikke meta eller javascript, ettersom disse vil fjerne henviserdata.
    1. Prioriter gjerne 301 fremfor 302 så ofte du kan, ettersom 301 har bedre kryssnettleser kompatibilitet når det kommer til videresending av henviser. 302 vil ofte forårsake at henviser droppes.
  5. «IOS Åpne i..» Når du bruker funksjonalitet som «åpne i safari», eller «åpne i chrome» i iOS, blir ikke henviser videresendt.
  6. Https til http. Som standard sendes ikke henviser fra https til http.
  7. NoReferrer attributt. Når en lenke med attributten «noreferrer» er satt, så vil ikke henviser settes.
  8. Desktop epostklienter. Økter som kommer fra lenker på en desktop epostklient (som for eksempel Microsoft Outlook), vil registreres som direkte trafikk.
  9. Økter som kommer gjennom «instant messaging» systemer, som Skype, Google Hangout osv, videresender ikke henviser.
  10. Noen ganger vil scriptfeil forårsake at Google Analytics cookie blir nullstilt, hvilket vil resultere i direkte trafikk.
  11. En firewall vil kunne hindre at henviser blir videresendt.
  12. «Type in» trafikk. Noen ganger vil besøkende til din nettside prøve å skrive ditt merkenavn i nettleseren etterfulgt av .com eller .no. Hvis de klarer det, vil de komme direkte til nettstedet ditt, og bli registrert som direkte trafikk.

Hva kan du gjøre?

  1. Sett kampanjetagger på samtlige kampanjelenker. Bruk URL builder {KRE note: sett inn lenke til URL builder}
  2. Sett riktig format på samtlige kampanjetagger.
  3. Bruk korte URLer. Hvis du bruker lenking gjennom word, excel, powerpoint og pdf, bruk korte URLer med kampanjetagger for å sikre at mest mulig trafikk blir fanget opp av kampanjesporingen.
  4. Oppgrader nettstedet ditt til https
  5. Pass på at det ikke forekommer «rel=noreferrer» i dine lenker, eller lenker til ditt nettsted.
  6. Pass på at din kode ikke påvirker Google Analytics, slik at cookies blir nullstilt.
  7. Sjekk at firewall ikke påvirker videresending av henviserdata.
  8. Filtrer ut intern trafikk fra dine hovedprofiler i Google Analytics.
  9. Segmenter din trafikk inn i to grupper:
    1. Desktop og tablet direkte trafikk
    2. Mobil direkte trafikk.

Dette vil gi en god innsikt i hvor direkte trafikk faktisk blir produsert.

  1. Se etter korrelasjon mellom mengde direkte trafikk og markedskampanjer. Ofte vil markedskampanjer påvirke din direkte trafikk, så vær sikker på å registrere dette ved bruk av «annoteringer» i Google Analytics.
  2. Hvis ditt nettsted opererer med leads gjennom at brukerne ringer deg, så benytt deg av «phone call tracking solution», for å kunne måle innkommende samtaler, basert på deres besøk på nettsiden.
  3. Bruk gjerne flere måleverktøy i tillegg til Google Analytics, for å være sikker på at du fanger all direkte trafikk riktig.
  4. Vær innovativ og tenk ut flere måter på å fange opp henviserdata, for eksempel gjennom «spørreskjema», epost skjemaer, konkurranser osv.

 

Trenger du hjelp med ditt Google Analytics oppsett, eller har du lyst på en sjekk for å vite om du får den informasjonen du ønsker fra Google Analytics? Våre Google Analytics eksperter sitter klare!

For flere tips og triks fra Synlighetsbloggen, meld deg på vårt nyhetsbrev eller lik oss på Facebook!

Avatar
Krister Melandsø Ross