Digitale kanalers virkelige bidrag til salg i fysiske butikker

25 sep 2019 Digitale kanalers virkelige bidrag til salg i fysiske butikker

Vet du hvordan din digitale markedsføring påvirker salget i fysiske butikker? Sammen med Würth Norge har Synlighet utviklet en løsning for å avdekke hele kundereisen og synliggjøre den reelle avkastningen digital markedsføring gir. Løsningen og caset er nå shortlistet til årets Performance Award i kategorien Performance Innovation. Her kan du lese en kort gjennomgang av hvordan omnikanal-perspektivet snudde hele «virkeligheten» til Würth på hodet!

Koblingen mellom salg i butikker og digital markedsføring

For Würth skjer mesteparten av salget i butikk og gjennom selger, men hvor mange av disse kundene som ble påvirket av digitale aktiviteter har til nå vært ukjent. Gjennom å koble salg i butikker med markedsaktiviteter online har vi synliggjort den reelle avkastningen vi får av å investere i digitale markedsaktiviteter og fått et komplett bilde av kundereisen.

Kundene i dag forventer sømløse tjenester der de er, men de møtes ofte med svært ulike kundeopplevelser avhengig av om de besøker butikken eller er på nett. Dette ønsket Würth å gjøre noe med for sine kunder.

Målsettingen var å lage skreddersydde brukeropplevelser som gir kundene en opplevelse av at Würth virkelig forstår dem, hvilke utfordringer de har og hvordan de foretrekker å handle.

Hvem er Würth?

Würth Norge AS har siden 1973 levert produkter, løsninger og kompetanse til håndverkere og fagfolk innen auto, bygg, anlegg, mekanisk og teknisk bransje. Produktsortimentet består av over 150.000 artikler innen alt av festemateriell, verktøy, verneutstyr, verkstedutstyr m.m. Med 49 butikker over hele landet er de markedets fremste kompetanseleverandør til kundene sine.

Würth er virkelig helt i front ved å være nytenkende og innovative i valg av produkter og løsninger. De har blant annet utviklet ORSY Push som er et automatisert kanbansystem som ved hjelp av sensorteknologi tilbyr automatisert bestilling når du går tom for ulike forbruksvarer som skruer. De har også utviklet andre smarte løsninger som containere som fungerer som et lager på arbeidsplassen der innholdet tilpasses etter fasene i prosjektet. Alt med mål om å gjøre hverdagen til kundene enklere. Dette er virkelig en av de mest innovative bedriftene Synlighet samarbeider med.

Graf som viser i hvor økende grad digitale kanaler påvirker salg i fysiske butikker

Denne grafen viser en prosjektering fra Google på hvor mye det digitale vil påvirke kjøp i fysiske butikker framover (grafen er fra 2017)

Omnikanal-perspektiv

For å kunne utvikle en løsning som gir oss et omnikanal-perspektiv var vi avhengig av å ha en fellesnevner – en “joint key” – som var lik per kunde både offline og online. Løsningen gjør at ordrenummer, ordreverdi og butikkens navn knyttes til et kundenummer, både online og offline. Dette gjør det mulig å knytte bidraget fra digitale markedsaktiviteter, til omsetning i de ulike butikkene.

Ny virkelighet påvirker det strategiske markedsarbeidet

Omnikanal-perspektivet viser Würth en helt annen versjon av “virkeligheten” enn det et multikanal-perspektiv gjør.

  • Konverteringsraten til brukere som har besøkt nettbutikken minst én gang øker fra 28% til 80% når salg i butikk inkluderes. Dette tilsvarer en økning på 286%.
  • Samlet omsetning som er generert av Google Ads er 213% høyere når fysiske salg inkluderes.
  • Avkastning per krone investert i Google Ads (ROAS) er 700 % høyere når vi ser på online og offline salg samlet.

I tillegg har vi nå mye tilgjengelig data om kundenes bruksmønster, som gjør at vi kan segmentere og tilpasse etter kundenes behov og bruksmønster. Det er her vi mener det virkelige gullet ligger og innsikt som definitivt kommer til å påvirke det strategiske markedsarbeidet fremover.

Roy Vegard Nilssen, Digitalansvarlig i Würth Norge beskriver det slik:
Som en stor og kompleks organisasjon med mange kundekontaktpunkter har Synlighet hjulpet oss med å forstå kundereisen bedre. Ønsket vårt var å få bedre innsikt i hvordan de digitale kanalene påvirket de fysiske salgskanalene våre. Synlighet forsto raskt hva vi ønsket å oppnå og gjennom godt samarbeid har vi nå et bedre datagrunnlag som vi aktivt bruker i strategiske beslutninger om ulike markedsføringstiltak.

 

 

 

 

 

Vi er utrolig stolte over å være finalister i årets Performance Awards innenfor kategorien Performance Innovation sammen med en så nytenkende bedrift som Würth. Vi gleder oss til å bryte grenser sammen i flere år framover.

Har du fysiske butikker og ikke helt vet hvor mye de digitale aktivitetene dine påvirker salget i butikkene? Ta kontakt med en av våre rådgivere her!

Oda Vedlog Kveen
Oda Vedlog Kveen
oda.kveen@synlighet.no

Oda Vedlog Kveen jobber i Synlighet med både betalt og organisk søk. Hun jobber med søkemotoroptimalisering, brukervennlighet, Content Marketing og produksjon av innhold i samarbeid med kundene.