Digital Strategi: En enkel modell basert på kundereisen

Se Tenke Handle Like over flere skjermer

11 feb 2016 Digital Strategi: En enkel modell basert på kundereisen

Den enkleste måten å satse på en digital strategi er å målrette mot de menneskene som ønsker å kjøpe noe akkurat Men du kan gå glipp av mye ved kun å fokusere på kjøpsfasen! Du kan påvirke kundene dine også kort eller lang tid FØR de er klare til å kjøpe. Dette betyr at du må lage ulike strategier for ulike kjøpsmoduser. Hvis dette høres lurt ut, må du lese videre!

“Se, Tenke, Handle, Like”-Modellen

I Synlighet har vi adoptert en modell som gir deg innsikt i de forskjellige fasene en kunde befinner seg i. Modellen hjelper deg med å bygge en digital strategi som tar utgangspunkt i alle fasene av en kundereise. Dette baserer seg på at det kan være effektivt å påvirke målgruppen din før, og rett etter, de har fått behov for dine produkter – ikke bare akkurat i det øyeblikket de er klare for å kjøpe. Du bør være synlig for kundene dine i hele kundereisen og ha forskjellige mål for hver fase.

Slik ser modellen ut:

se-tenke-handle-modellen-synlighet

Modellen heter opprinnelig “See, Think, Do Framework” og ble oppfunnet av Avinash Kaushik som er “Digital Marketing Evangelist” hos Google.

Faser av kundereisen

Modellen er delt opp i fire faser:

  • SE-fasen: Den største målgruppen. De som kan kjøpe produktet ditt, men som ikke tenker på det eller har behov for det ennå.
  • TENKE-fasen: Målgruppen som har utviklet et behov for ditt produkt.
  • HANDLE-fasen: Målgruppen som har bestemt seg for å kjøpe det du tilbyr, enten av deg eller en konkurrent.
  • LIKE-fasen: Eksisterende kunder som har kjøpt av deg før.

For å kunne nå din målgruppe, må du å lage og dele innhold som er interessant for kunden i hver del av kundereisen. Deretter må du planlegge hvordan du skal markedsføre innholdet og hvordan du skal måle effekten av dine innholds- og markedsføringsaktiviteter.

Det er dessverre litt vanskelig å knytte produksjon og deling av innhold direkte opp mot salg. Det kan ta flere måneder, eller til og med flere år, før menneskene du har nådd, endelig blir kunder. Derfor bør du vurdere innhold som ikke er direkte rettet mot salg, med andre mål.

Innhold i de forskjellige kundefasene

Du må lage tilpasset innhold til hver av de fire fasene i kundereisen. Dette betyr at du trenger innhold som ikke bare selger produktene dine, men også innhold som svarer på de spørsmålene kundene har før de bestemmer seg for å kjøpe det du tilbyr. Du må også ha innhold som treffer potensielle kunder før de vet at de har behov for produktet ditt, og innhold som forteller det de trenger å vite etter at de har kjøpt produktet.

For eksempel, hvis du prøver å selge AdWords-tjenester, kan innholdsfordelingen se slik ut:

Hvilke markedsføringskanaler skal du bruke?

Bestem deg for hvilke markedsføringskanaler du vil bruke i de forskjellige fasene av kundereisen. Sett opp en plan for hvordan kanalene skal prioriteres. I begynnelsen er det mest naturlig å satse på de områdene som ligger nærmest Handle-fasen, rett og slett fordi denne fasen gir mest penger raskest. Etter hvert som du har god synlighet i den delen av kundereisen, kan du satse på et steg før eller etter selve kjøpet.

En fordeling av kanaler på de forskjellige fasene kan se slik ut:

synlighet-se-tenke-handle-markedsfoering

Hvordan måle effektiviteten av markedsføringen?

For å måle suksess av innholdet og markedsføringstiltakene dine, trenger du å ha mål, eller KPIer, for hver del av kundereisen. For AdWords-kampanjene dine i søk, som ofte fokuserer på Handle-fasen, er det lett å måle suksess med direkte salgstall. Men hvordan skal du måle effekten av for eksempel en kampanje på Facebook?

Det første du må bestemme deg for er om kampanjen fokuserer på Se-, Tenke-, Handle- eller Like-fasen. Hvis du for eksempel deler ekspertisen din på en blogg, prøver du gjerne å bygge et nettverk av lesere som er interessert i det du deler og vil bli faste følgere av innholdet ditt. Da kan det være greit å gjøre det mulig å melde seg på et nyhetsbrev. Hvis du har nyhetsbrev, kan du måle hvor mange nyhetsbrevpåmeldinger du får, som følge av egenprodusert innhold og annen markedsføring, i Se- og Tenke-fasene.

Tenk alltid på hva målet ditt er for hver fase, og vit at suksess ikke alltid handler om salg.

Hvordan komme i gang med din Digitale Strategi?

Du kan komme i gang med din digitale strategi ved å kartlegge hvilket innhold du allerede har for hver fase, hvilke markedsføringskanaler du allerede bruker, og hvilke faser denne markedsføringen retter seg mot. Akkurat hvor du begynner, er helt opp til deg. Mange begynner med de målene som er viktigst for bedriften, som for eksempel salg, og jobber seg utover fra det. Her har du i hvert fall en modell som hjelper deg med å kartlegge en helhetlig, digital markedsføringsstrategi.

Ta kontakt med oss hvis du trenger hjelp med å sette opp en digital strategi for din bedrift, eller om du ønsker rådgivning om hva slags digital markedsføring eller innhold du bør satse på!

 

Kilder:
Kaushik

Michiel Ouwerkerk
Michiel Ouwerkerk
michiel.ouwerkerk@synlighet.no

Michiel er fra Nederland og har jobbet med SEO og digital markedsføring i både i Tyskland og Nederland. Michiel har 10 års erfaring med å skape resultater på nett og er Synlighets fremste ekspert og fagansvarlig innen SEO og Content marketing. Michiel jobber daglig fra Synlighets kontor i Trondheim.

Ingen kommentarer

Skriv en kommentar