Dette er Voice Search

02 aug 2016 Dette er Voice Search

Voice Search, eller stemmesøk, er den formen for søk som vokser raskest. Stadig flere tiltrekkes av søkemetoden fordi det går fortere, frigjør hendene og gir deg mulighet til å multitaske. Men hva er det, hvordan fungerer det og hvor utbredt er det?

Hva er Voice Search?

Det ligger i navnet: Voice Search går ut på at du bruker stemmen din til å stille spørsmål eller gi kommandoer til en søketjeneste. Eksempler på søketjenester, eller virtuelle assistenter om du vil, er GoogleNow, Siri og Cortana.

Det å bruke stemmen står i kontrast til måten vi er vant til å bruke søkemotorer på i dag. Vi skriver gjerne inn «værvarsel Fauske» i stedet for å spørre «hvordan er været på Fauske nå?»

Saken fortsetter under videoen.

Da Star Trek: The Next Generation kom i 1987, må det ha virket fjernt å ha en samtale med en datamaskin. Søketrendene tyder på at vi ikke trenger å vente til år 2364 før Voice Search er dagligdags.

Hvordan fungerer Voice Search?

Å snakke med søkemotoren blir stadig mer effektivt, ettersom det blir færre og færre misforståelser. For et par år siden lå feilmarginen på over 20 %, mens den nå ligger på 8 %.

Voice Search tolker og responderer på følgende (vær oppmerksom på at dette kanskje ikke er ferdig utviklet for norsk ennå):

  1. Stavemåter

Dersom du søker (på engelsk) etter bilder av Wales, men får opp bilder av hvaler, kan du stave W-A-L-E-S for Google og få bilder av landet, ikke dyret.

  1. Oppfølgingsspørsmål

Dersom du spør «Hvor ligger Tyholttårnet?» og følger opp med «jeg vil se bilder av det», så forstår Google hva du mener med «det» og viser deg bilder av tårnet.

Hvis Google ikke klarer å besvare et spørsmål med en gang, kan du hjelpe til. Hvis du spør hvor høy Veslpiggen er, men ikke får svar, kan du spørre «Hva heter fjellene i Norge?» og heller følge opp med «Hvor høy er Veslpiggen?» for å få riktig svar.

  1. Kontekst basert på din plassering

Dersom du er på et konferansesenter i Oslo og spør «Hvor langt er det til flyplassen fra konferansesenteret?», klarer Google å forstå at du med «konferansesenteret» henviser til senteret i Oslo.

  1. Appbasert kontekst

Dersom du chatter om en spesifikk restaurant i en app, kan du be Google om å vise deg menyen. Google forstår hvilken restaurant du mener og viser deg menyen.

  1. Kontekst basert på hva du har åpent på skjermen

Hvis du ser på en Wikipedia-artikkel om Tore Strømøy, kan du be Voice Search om å vise deg bilder av Tore. Du vil få servert et Tore Strømøy-galleri fordi Google forstår at det er den «Tore-en» du har på skjermen din.

  1. Informasjon om deg 

Du kan spørre «Hva er adressen til arbeidsplassen min?», og Google vet hvem «min» refererer til.

  1. Shopping (kan være på vei)

Google jobber visstnok med samtalebasert shopping. Det betyr at du skal kunne bestille en pizza med skinke og ananas fra Pizzabakeren fra søkemotoren. Du skal også kunne be om å få se gule gensere i størrelse 38, for så å be søkemotoren om å bestille en fra Cubus.

Så stort er Voice Search

Du har kanskje tenkt at å snakke til søkemotoren er som noe som ligger lengre fram i tid, men antall søk gjennom virtuelle assistenter som GoogleNow, Siri og Cortana, økte bemerkelsesverdig i 2015. Bare på ett år gikk Voice Search fra å ha en søkeandel globalt på 0 % til hele 10 %. Det tilsvarer 50 milliarder stemmesøk per måned!

En amerikansk undersøkelse fra 2014 viser at 55 % av tenåringer og 41 % av voksne bruker Voice Search på mobilen daglig, og det er ingen grunn til å tro at tallet har stagnert. I denne artikkelen kan du blant annet se statistikk over hvor og hvorfor amerikanere bruker Voice Search.

Voice Search i Norge

De norske tallene kan avvike noe fra tallene i denne saken, siden vi ofte ligger litt bak eksempelvis USA, men trenden er at antallet brukere øker og at resultatene blir mer presise.

Det vil bli interessant å følge med på om, og eventuelt når, Voice Search vil tilpasse seg alle de fine variasjonene vi har i dialektene i Norge!

Meld deg på nyhetsbrevet vårt og hold deg oppdatert på nyheter om søkemotoroptimalisering!

 

Dette blogginnlegget er ett av totalt to blogginnlegg som er basert på et blogginnlegg fra Searchenginejournal.com.

Silje Stenkløv
Silje Stenkløv
silje.stenklov@synlighet.no

Silje jobber med SEO og innhold på Synlighets kontor i Bergen. Hun har jobbet som videojournalist i BT, undervist i videoredigering på UiB og jobbet i teknisk avdeling på TV 2 før hun kom til Synlighet. Silje har to bachelorgrader fra UiB, i journalistikk og film- og TV-produksjon.


Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /www/synlighetblogg_387/public/wp-content/plugins/forms-for-campaign-monitor/forms/core/Form.php on line 337