Derfor er en god tittel og en effektiv metabeskrivelse viktig!

Finn Meg Vær så snill på whiteboard med rød tusj

12 okt 2015 Derfor er en god tittel og en effektiv metabeskrivelse viktig!

Visste du at for mange nettsider representerer Google mer enn 3/4 av besøkene? Altså 75% eller mer? Det innebærer at måten du fremstår i søkemotoren på har stor betydning. Men hvordan høyner du sjansene for at brukerne trykker på akkurat ditt søkeresultat?

Metabeskrivelse og titteltag handler ikke kun om rangering i søkemotor, men også om presentasjon av innhold. Metabeskrivelse og tittel er et kort utdrag på henholdsvis 160 og 60 tegn, som skal fortelle brukeren hva hun kan forvente seg på nettsiden. Denne teksten kan være avgjørende for om brukeren klikker seg videre til din nettside eller ikke. Det er enda en grunn til at du ta deg flid på å gjøre den så relevant og forklarende som mulig.

Skanner etter informasjon

På skjerm skanner mennesker etter informasjonen vi er på jakt etter. I søkeresultatet skanner vi titler og metabeskrivelser for å se om nettsiden inneholder løsningen på problemet vårt. Finner vi relevant informasjon, klikker vi oss inn. Derfor er det viktig at du bruker riktige søkeord i både tittel og metabeskrivelse. Ikke bare på grunn av rangeringen, men også på grunn av relevansen for brukeren som søker.

Bruk av søkeord i tittel

Tittelen er viktigst, mye fordi Google bruker den til å forstå hva nettsiden din handler om, men også fordi vi skanner den først. Generelt sett får du mer klikk på nettsiden din om du ligger blant de tre øverste alternativene i søkeresultatet. Men, om tittelen din vekker større interesse og er mer relevant enn resultatene over, kan du gjerne rangere som nummer 4 eller 5 på førstesiden i søk og allikevel få flere klikk enn dem.

For å finne ut hvilke søkeord du bør bruke, må du gjøre en søkeordsanalyse og ta et strategisk valg av hvilke søkeord du skal satse på. For eksempel, hvis du tilbyr kurs innenfor dans, bør du bruke dansekurs i tittelen. Det er 260 søk på «dansekurs» i måneden, i motsetning til for eksempel «kurs i dans» som kun har 10 søk i måneden. Hvis du holder til i Oslo kan du spisse det enda mer fordi det er 480 søk på “dansekurs Oslo” og fordi teksten din da også blir enda mer presis og relevant.

søkevolumer på dansekurs

Velg kun ett ord per nettside som du ønsker at siden skal rangere på. Dette kaller vi for hovedsøkeord.

Slik skriver du en tittel:

  • Hovedsøkeord skal stå først i tittelen.
    Hovedsøkeordet skal altså plasseres før all annen tekst i tittelen, også merkevaren din.
  • Bruk triggerord som du vet at målgruppen søker etter.
    Dette for å støtte søkeordet og trigge brukeren inn på nettsiden. Det er ikke for ingenting at VG bruker titler som: “Slik oppnår du suksess”, “Slik finner du drømmekjæresten”, “Derfor spiser vi oss fete”. Det er for å lokke oss inn på artikkelen. Du må lokke brukeren inn til ditt nettsted.
  • Få med informasjon om en funksjon.
    Har du en nettside om forbrukslån? Da bør du kanskje også by på en lånekalkulator for forbrukslån. Folk som er ute etter et lån ønsker gjerne å beregne hvor mye lånet blir og vil derfor være interessert i å vite at du tilbyr denne funksjonen.
  • Bruk maks. 60 tegn. Google kutter setningen om den er lengre.

Etter at tittelen er i boks, skal du også få på plass metabeskrivelsen. En metabeskrivelse har ingenting å si for rangering i søkemotoren, men kan ha alt å si når det kommer til klikkrate. En beskrivende tekst som forteller brukeren akkurat hva hun finner på andre siden av klikket, vil gjøre at flere velger siden din og dessuten at de blir der. Da har de jo funnet det de søkte etter.

 

Slik skriver du en metabeskrivelse:

  • Bruk hovedsøkeordet i metabeskrivelsen minst én gang
    Google henter opp tekst under tittelen basert på søkeordet til brukeren. Hvis metabeskrivelsen inneholder søkeordet vil Google velge å vise den, med søkeordet uthevet i fet tekst, slik at din nettside blir mer synlig. Hvis Google ikke finner søkeordet, kan den velge å hente tekst som inneholder søkeordet inne på selve nettsiden automatisk. Da får du ikke nødvendigvis en optimal tekst.
  • Avslutt med en oppfordring til handling (Call to Action)
    Hva kan brukeren gjøre på nettstedet ditt? Uansett om det er kjøpe eller lese mer, så fortell dem hva de kan gjøre hvis de klikker seg videre.
  • Bruk maks 160 tegn. Google kutter setningen om den er lengre.

 

Hva kan vi lære av annonser i søkemotorene?

Når du jobber med for eksempel søkeordsannonsering i Google AdWords, prøver du deg frem med ulike annonsetekster og tester hva som fungerer best. Med såkalt A/B testing finner du ut hvilke annonser som får flest konverteringer og fungerer best. Denne informasjonen bør du utnytte når du skriver titler og metabeskrivelser for organiske oppføringer.

Dette er en annonsetekst for Synlighet sitt kurs i Google Analytics:
Metabeskrivelse

Søker du etter «kurs analytics” kommer vi høyt i organisk resultat på Google.
Her har vi hentet elementer fra annonseteksten:

Metabeskrivelse

Dette er en effektiv tittel og metabeskrivelse!

I tittel og metabeskrivelse på det organiske treffet til Synlighet ser du:

  • Søkeord i tittel.
  • Bruker vår merkevare – Synlighet – men etter vi har sagt hva vi tilbyr.
  • Søkeordene repeteres i metabeskrivelsen
  • Maks ca 320 tegn i metabeskrivelsen.
  • Bruker “call to action” – les mer og meld deg på her!

Google hjelper brukeren med å lete

På reisen i søkemotorene, er titler og metabeskrivelser god hjelp for folk som leter etter informasjon. Er denne nettsiden relevant eller ikke? Skal du klikke deg inn eller ikke? Husk at det florerer av informasjon ute på nettet, og de fleste har muligheten til å komme opp som et søkeresultat i Google. Da er det viktig at du allerede fra førstesiden promoterer deg riktig. Førstesiden er nemlig ikke på nettstedet ditt, men i Google Søk.

 

Behøver du hjelp med titler og metabeskrivelser? Ikke nøl! Kontakt oss om søkemotoroptimalisering i dag!

Rachel Iren Mathisen Hosar
Rachel Iren Mathisen Hosar
rachel.mathisen@synlighet.no

Rachel er konsulent innenfor søkemotoroptimalisering og innholdsmarkedsføring. Hun har bakgrunn som journalist, og har bachelorgrad i journalistikk fra Deakin University i Australia. Rachel har erfaring fra avis, PR-byråer, kommunikasjonsavdelinger og som frilansjournalist. Hun hjelper flere kunder med blogginnlegg og nettsidetekster.