Long-tail (den lange halen) i digital markedsføring

lemur med lang hale

29 jun 2016 Long-tail (den lange halen) i digital markedsføring

Har du hørt om konseptet «long-tail»? Det har erstattet den gamle Pareto-analysen i den digitale hverdagen! Lær mer om den lange halen, long-tail, og hvordan du kan utnytte konseptet i din digitale markedsføring!

Long-tail (den lange halen) er søsteren til Pareto-analysen, også kjent som 80/20-regelen. Den går ut på at en vanlig bokhandel i gata får 80 % av inntektene sine fra 20 % av bøkene. En vanlig bokhandel har bare mulighet til å vise fram noen få tusen bøker, mens digitale aktører, som Amazon, kan vise fram en ubegrenset mengde bøker og sende direkte til kundene fra store sentrale lagre.

Den uendelige lagringskapasiteten, uten store kostnader, har gjort at alle de bøkene som bare blir solgt 1-2 ganger i måneden, til sammen kan gi like mye inntekt som de mest solgte bøkene. Dette konseptet kalles den lange halen (long-tail).

Long-Tail konseptet

Long-tail ble oppfunnet av Chris Anderson, som er chief editor hos Wired. Han skrev en hel bok om konseptet i 2006. Chris Anderson innså at 80/20-regelen ikke gjelder i den digitale verden. Det viste seg at mer enn 50 % av inntektene til Amazon kom fra bøker som ikke tilhørte topp 130 000.

Med andre ord så var de bøkene som blir solgt bare én eller få ganger i måneden, til sammen viktigere enn de topp 130 000 solgte bøkene (tallene kommer fra 2005). Dette fenomenet kalte han “long-tail”.

Long-tail handler om det faktum at alle individuelle salg av obskure bøker til sammen kan være minst like viktig som bestselgerne.

long-tail-lange-halen-tomt-synlighet

Long-tail for SEO  

Hvis du ser på den organiske trafikken til nettstedet ditt, finner du ofte lignende tall. På synlighet.no kommer for eksempel 50 % av trafikken til våre topp 30 sider. Resten av trafikken kommer fra besøk til alle de andre sidene på nettstedet (flere hundre).

Fordelingen ser slik ut:

long-tail-synlighet-no

Det samme gjelder ofte for søkeord folk bruker for å finne disse nettsidene. Det kan for eksempel være at 50 % av organisk trafikk fra Google kommer fra søkefraser som bare blir brukt tre eller færre ganger i måneden.

Søkevolum, kjøpsintensjon og konverteringsrate

Søkeordene i motsatt ende av den lange halen kalles fat-head. De har høyest søkevolum, og det er gjerne disse søkeordene som skaper mest trafikk til nettstedet. Det er også disse søkeordene som koster mest penger i AdWords, og som har størst konkurranse i organisk søk.

Long-tail-søkeordene, som for eksempel “vw golf gte plugin hybrid”, er mye mer spesifikke, og det er derfor ikke så høyt søkevolum. Kunder er gjerne nærmere et kjøp når de bruker mer spesifikke søkeord. Disse begrepene har også ofte mindre konkurranse, både i betalt og organisk søk. Med mindre konkurranse trenger du færre søkemotoroptimaliseringstiltak for å oppnå ønsket rangering.

Selv om “bil” har utrolig høyt søkevolum (se bildet under), vet du ikke hvilken intensjon søkeren har som leter etter “bil”. Det kan være at søkeren vil vite mer om bilteknikk, eller bilhistorie, som ikke er viktig for en bilforhandler.

Hvis søkeren leter etter “volkswagen golf” er intensjonen med ett mer tydelig. Da er det større sjanse for at søkeren vurderer et kjøp. Har søkeren kommet ned på long-tail-ordet “vw golf gte plugin hybrid”, kan vi tenke oss at søkeren er kommet enda nærmere en beslutning.

 

long-tail-lange-halen-synlighet-logo-1500w

Det handler ikke bare om lange, spesifikke søkeord, som for eksempel “ vw golf gte plug in hybrid” eller “jo nesbø politi innbundet”, men også modellnummer og serienummer, som for eksempel ISBN-nummeret til Chris Andersons  bok: “9788203352942”.

Oppsummert:

  • Søkeord med stort søkevolum, som “bil”:
    • Generisk
    • Lav relevans
    • Lav kjøpsintensjon
  • Søkeord med middels søkevolum, som «vw golf»
    • Litt spesifikt
    • Relevant
    • Middels kjøpsintensjon
  • Søkeord med lavt søkevolum – “vw golf gte plugin hybrid”
    • Veldig spesifikt
    • Høy relevans
    • Høy kjøpsintensjon

Sats ikke bare på søkeord med stort søkevolum i din søkeordstrategi. Beskriv produktene dine og ekspertisen din i detalj slik at du kan bli synlig på long-tail-søkeordene.

Se også: BI brukte manglende kunnskap om den lange halen i en reklamefilm:

Ligner din webstatistikk fortsatt på en Pareto-analyse? Ta kontakt for å få synlighet på din long-tail!

Michiel Ouwerkerk
Michiel Ouwerkerk
michiel.ouwerkerk@synlighet.no

Michiel er fra Nederland og har jobbet med SEO og digital markedsføring i både i Tyskland og Nederland. Michiel har 10 års erfaring med å skape resultater på nett og er Synlighets fremste ekspert og fagansvarlig innen SEO og Content marketing. Michiel jobber daglig fra Synlighets kontor i Trondheim.

No Comments

Post A Comment