De tre viktigste punktene for å lykkes med Instagram i 2019

instagram grid fra Lars Korvald

27 mar 2019 De tre viktigste punktene for å lykkes med Instagram i 2019

Instagram fortsetter å vokse i antall brukere, og er en av de sosiale kanalene med høyeste engasjement. Bruken og antall brukere er også spådd kraftig vekst også i 2019. Har du allerede en halvhjertet Instagram-konto for bedriften din?

Det kan helt klart være en stor fordel for deg som bedrift å være tilstede på Instagram, men det er viktig å tenke godt gjennom hvordan du kan skape verdi ut av tiden du legger i det. For er det én ting som er sikkert, så er det at det å oppnå suksess på Instagram er tidkrevende, og du bør gjerne sette av minst én time om dagen hvis du virkelig ønsker oppnå vekst.

Hvis du ikke ble skremt nå, kan du lese videre og få med deg noen av de viktigste tiltakene du kan gjøre for å øke engasjement og skape vekst på Instagram. Hvis én time om dagen høres fryktelig mye ut bør du nok heller finne andre måter å markedsføre deg på.

Skap verdi for følgerne!

Det aller viktigste er at du gir en klar og tydelig verdi til følgerene dine. Dette er grunnen til at de skal gidde å følge deg. Spør deg selv, hvorfor følger du andre profiler på Instagram? Sannsynligheten er stor for at du får en form for verdi på en eller annen måte.

Verdi kan være mye forskjellig, men typiske er det:

  • Tips og lærdom
  • Inspirasjon
  • Underholdning
  • Nyheter
  • Tilbud

Det er viktig at du tenker nøye gjennom hva målgruppen din ønsker å å servert. Det kan ikke presisere godt nok, og hvis du kun tar med ên ting fra dette innlegget, så er det: «gi en klar og tydelig VERDI for følgerne». En klar og tydelig grunn til å følge deg.

Under følger en liste med Inspirasjon fra markedsledende kanaler:

  • Matlaging:  @buzzfeedtasty (30.2m). Korte forklarende matlagingsvideoer med lærdom som er enkel å ta i bruk. Legg merke til hvor korte og konsise videoene er.
  • Klær: @hm (29.5m). Inspirasjon til ulike antrekk. H&M har også koblet nettbutikken opp mot Instagram-kontoen, og da kan de tagge produktene som vises i bildet. Legg også merke til at hovedkanalen retter seg kun mot damer.
  • Politikk: @hoyre (25.6k). Instagram-kanalen til Høyre bruker humor for å skape interesse og entusiasme blant følgerene sine. Her finner du en god blanding av morsomme videoer og memes.

 

Velg en tydelig målgruppe

Det neste steget er å bestemme seg for en målgruppe. Kanskje har du har en bred og sammensatt målgruppe som bruker produktene eller tjenestene dine? Kanskje du klarer å ta vare på alle i målgruppen på nettstedet, f.eks ved hjelp av gode søkefelt og kategorier?

Dette er mye vanskeligere på Instagram.

I utgangspunktet ser alle følgerene dine alt du legger ut på Instagram. Det sier seg selv at i mange tilfeller vil “gutt 25 år» ha helt andre interesser enn “dame 43”. Du bør derfor velge én del av målgruppen din, og fokuser på at disse skal engasjere seg på Instagram. Avhengig av størrelse på bedriften din kan du også opprette flere kanaler på Instagram, men det er viktig at du har tid og ressurser til å følge opp kontoene. Én ekstra konto tilsvarer minimum én time ekstra arbeid om dagen.

Som en tommelfingerregel bør du alltid tenke at innholdet du publiserer skal være relevant for de som følger deg. I mange tilfeller betyr dette at du må utelate deler av målgruppen, eller dele opp i to kanaler.

Når du har først har funnet deg riktig målgruppe, og publiserer godt innhold, gjenstår kanskje den viktigste delen.

Du må være aktiv på Instagram

Det er dette som får folk inn til profilen din, og det er først her du får dem til å følge deg. Dette innebærer at du bør svare på alle kommentarer du får på innleggene dine, kommentere på andre sine bilder, like bilder, krysspost fra andre Instagram-kanaler, og prøv å få innleggene dine publisert i større, relevante kanaler.

Å få andre, større Instagram-kanaler til å dele videre noe du har lagd, kan gi deg en god boost i følgere. Det kan være lurt å identifisere noen store kanaler i din nisje, sende dem de beste bildene dine, eller prøve å inngå et samarbeid. Vær kreativ i forslagene dine, og vis at du kan gi deres konto en form for verdi. F.eks. kan du takke og lenke til kanalen deres via en Instagramstory, hvis de bruker et av bildene dine.

5 raske tips du kan implementere med en gang

  1. Post alle bildene/video i 4×5 format hvis mulig. Dette tar opp maksimalt plass i nyhetsstrømmen, og øker sannsynligheten for at følgerene får med seg innlegget ditt.
  2. Skriv en klar og tydelig biografi som gir en god oversikt over hva kanalen handler om og hvilken verdi brukerne kan forvente av å følge deg. Ta gjerne med en utmerkelse eller lignende hvis den kan ha betydning for følgerne:
    • Eksempelvis: “Beste kundeservice 2017”
  3. Sørg for at du har et klart og tydelig profilbilde. Vær oppmerksom på at profilbildet skal ses i svært liten skala, pass derfor på at profilbildet er lett gjenkjennelig, selv i svært lite format.
  4. Ta i bruk Instagramstories. Instagramstories er en utmerket måte å knytte følgerene nærmere til seg. By litt på bedriften, vis litt bilder fra hverdagen, produksjonen eller lignende. Det fungerer veldig godt å være transparent på Instagram. Instagramstories har hatt en eksplosiv vekst siste året, og ingenting tyder på at dette skal stoppe.
  5. Bruk bare veldig relevante hashtags. Instagram har etterhvert blitt veldig flink til å skjønne hva bildet/video inneholder, og det er derfor viktig å bare legge ved hashtagger som naturlig hører til bildet. En ser ofte mest spredning på innlegget hvis du bruker mellom 4-7 hashtags.

Det er mye å tenke på  når du skal gjøre det bra på Instagram, men som sagt er det aller viktigste å skape en verdi for følgerene. Dessuten må du ikke være redd for å prøve nye ting, eller å utforske nye muligheter. Det at noe ikke fungerer er en fin lærdom det også 🙂

Du kan se hvordan det skal gjøres ved å følge @larskorvald på Instagram og få tips og inspirasjon til reising i Norge!

Hold deg oppdatert på det siste innen digital markedsføring! Følg oss på Facebook!

Lars Korvald
Lars Korvald
lars.korvald@synlighet.no

Rådgiver i Performance Marketing ved Synlighet AS