Bør du bruke Google+ i din digitale strategi?

3d illustration of a large transparent Google Plus logo standing upright next to a globe

06 aug 2015 Bør du bruke Google+ i din digitale strategi?

Selv om Google har investert mye tid og penger i å bygge opp Google+ som en rival til Facebook, har den aldri klart å bli en reell trussel. Er det blitt slik at Google+ er en døende platform du ikke lenger trenger å bry deg om? Eller er det fremdeles noe verdi i å bruke Google+ i din digitale markedsføringsstrategi?

Her får du en oversikt over hva Google+ har vært, endringene som gradvis skal fases inn og når Google+ kan være en nyttig kanal for deg og bedriften din.

 

Da Google+ ble lansert i juni 2011, var det et av de sosiale mediene som vokste raskest. På kun seks måneder hadde Google+ hele 90 millioner medlemmer. Nå var det jo slik at alle som ville bruke Google sine andre produkter, for eksempel YouTube, Google Photos og Google Drive, samtidig ble tvunget til å opprette en Google+-profil som mest sannsynlig førte til det høye antallet medlemmer. Google endrer i disse dager Google+ for å gjøre brukeropplevelsen bedre og skillet mellom Google+ og de andre Google-produktene tydeligere.

Google+ skilles fra andre Google-produkter

Å bruke Google sine produkter skal ikke lenger kreve at du oppretter en egen Google+-profil. Du vil få en egen Google-konto som du kan bruke for å logge inn på Gmail, Google Disk og alle de andre Google-produktene. Denne Google-profilen skal gjøre det enkelt for deg å bruke tilbudene og produktene Google stadig gir ut.

En Google+-profil er en offentlig og søkbar profil, på samme måte som Facebook. Den kan du selvfølgelig fremdeles opprette eller beholde, men den vil ikke lenger være lenket til alle endringene du gjør i andre Google-produkter.

YouTube er den første kanalen der du vil se denne endringen. Endringene vil skje over flere måneder på alle Google-produktene. Google håper med denne endringen og gjøre livet lettere både for de som bruker Google+ hver dag og de som ikke gjør det.

Trenger du egentlig å bry deg om Google+?

For øyeblikket har 60% av alle internettbrukere i USA en Google+-konto. Samtidig tenker kun 21% av amerikanske internettbrukere på seg selv som en aktiv Google+-bruker. Google+ har altså store problemer med å få folk til å dele og være aktive brukere av plattformen. Kommentarer og profiloppdateringer i YouTube har til nå duplisert seg automatisk over på Google+, og dette har ført til en illusjon av at aktivitetsnivået i Google+ har vært høyere enn det i virkeligheten har vært.

Hele 91% av alle Google+-kontoer er faktisk tomme. Selv om 16 millioner poster blir publisert på Google+ hver dag, så blir det til sammenligning postet 400 millioner BILDER på Facebook hver dag (tall fra første kvartal i 2015). 16 millioner poster blir lite i den sammenheng, men det er fremdeles noen millioner mennesker som faktisk er aktive på Google sin sosiale plattform.

Spesielt innenfor noen spesielle nisjer, har det oppstått aktivitet og interesse. Noen fremtredende fotografer foretrekker brukergrensesnittet til Google+, her eksemplifisert med Thomas Hawk.

Grensesnitt fra Thomas Hawk sin Google+

Det positive med Google+ er at dersom kundegruppen din oppholder seg her, så er det fremdeles gratis å nå ut til følgerne dine. Det vil si at det ikke er noen betalte annonseringsfunksjoner slik som i Facebook, Twitter, LinkedIn og andre store sosiale kanaler. Klarer du å bygge opp en engasjert følgerskare på Google+ kan du utnytte denne gratis, i hvert fall foreløpig.

Lurer du på hvilke sosiale medier din bedrift burde satse på? Se hva du må tenke på før du velger SoMe platform her!

Google My Business

Google My Business er en Google+-side for bedriften din. Med denne bedriftsprofilen kan du forsikre deg om at kontaktinformasjon, åpningstider og annen viktig informasjon holdes oppdatert, samt at du kan legge inn nye og inspirerende bilder fra virksomheten din.

Alle som har en virksomhet bør ha en Google My Business-side. Denne informasjonen vises frem når noen søker etter virksomheten din både i Google-søk og i Google Maps.

Søkeresultatet til Grand Terminus Bergen med informasjon fra Google+

Legger du ut anmeldelser og poster på Google+? Denne informasjonen kan også dukke opp i søkeresultatet eller på Google Maps.

Har du ikke tatt eierskap til din Google My Business-side? Det fikser du her!

 

Nyskapende innen sosiale medier

Selv om Google+ ikke har klart å bli den dominerende sosiale kanalen den først satte ut til å bli, har Google ikke ligget på latsiden når det kommer til innovasjon.

Flere teknologier som først ble brakt på banen av Google+, brukes i dag flittig av de store sosiale mediene. Blant annet kan du takke Google+ for at du på din favorittplattform kan streame videoer og GIF-filer inne i selve grensesnittet, at bildene kan ha varierende størrelser og mye mer.

Google+ fortsetter fremdeles å fornye seg selv. Det siste er Google Collections som lar deg samle sammen posts i ulike temaer, noe lignende formen Pinterest allerede har tatt i bruk. Dette kan tyde på at Google+ ikke er død og begravet enda.

 

Det er kanskje ikke plass til mer enn én stor, generell sosial medieplattform – altså Facebook. Trender viser nemlig at det er de spesialiserte sosiale mediene som vokser, der hvor mennesker med like interesser eller av lik demografi kan samle seg.

Tallene på Google+ er faktisk større i de landene som nå begynner å vokse i antall internettbrukere. Land som India, Thailand, Mexico, Sør Afrika og Malaysia har en voksende mengde internettbrukere som mest sannsynlig forviller seg inn på Google+ via alle de andre produktene som Google tilbyr. Her kan det være vi vil se mer aktivitet og engasjement som vil holde liv i plattformen framover.

 

Hva tenker du? Synes du det er en framtid i Google+ eller burde vi alle slutte å tenke på Google+?

 

Hold deg oppdatert på det som skjer i sosiale medier og andre former for digital markedsføring! Følg oss på Facebook eller meld deg på nyhetsbrev!

 

Kilder:

Social Media Examiner

Google Official Blog

Trine Malde
Trine Malde
trine.malde@synlighet.no

Content Marketing Consultant i Synlighet. Jobber med blogging, sosiale medier og annet SEO- og innholdsarbeid for flere bedrifter.