Bør du håndtere AdWords selv?

01 apr 2016 Bør du håndtere AdWords selv?

Du er kanskje en av mange markedsførere som står ovenfor vanskelige valg. “Hvordan skal jeg bruke markedsbudsjettet mitt? Hva skal jeg gjøre selv, og hva skal jeg overlate til byråer?” Her har du noen viktige grunner til hvorfor du bør overlate AdWords-annonsering til eksperter!

Det er et ordtak som sier: “Man har ikke vondt av det man ikke vet”. Selv om det er sant kan det godt hende at lommeboken din lider under svakheter du ikke kjenner til i AdWords-kontoen din. Svakheter og prioriteringer som kunne blitt oppdaget og fikset på hadde du bare visst hva du skulle se etter.

Sjekker du, for eksempel, hvilke søkeord annonsene dine faktisk har blitt vist på? Dette kan du nemlig sjekke i søkeordsloggen. Vår erfaring er at de færreste som driver AdWords-kontoene sine selv, gjør nettopp dette.

Google Adwords søkresultat ammekurs

Vi anbefaler kundene våre å gjøre markedsarbeidet innenfor bedriften der det finnes kompetanse og kapasitet til å gjøre det. Men vi klarer ikke helt å se poenget med å tviholde på AdWords-arbeidet. Å holde øye med og optimalisere en AdWords-konto, samt å holde seg oppdatert på alle de nye mulighetene fra Google, er noe få klarer å skvise inn i en ellers hektisk hverdag.

Kan du annonsere i AdWords selv?

Ja – det kan du. Så lenge du har et kredittkort har Google gjort det veldig enkelt for deg å lage en annonse som vises i Google. Bare prøv selv.

Bedriften din vil bli synlig i Google i hele Norge. Kanskje til og med på Dagbladet.no, YouTube.no eller Hest.no. Du kan bli funnet på mange forskjellige søkeord og plasseringer, og du kan juble over økt trafikk.

Utfordringen er å oppnå lønnsomhet. Det er praktisk talt umulig for deg å vite om du får mest mulig ut av pengene, uten å ha korrekt sporing og en del innsikt i hvordan systemene fungerer. Og sannsynligvis konkurrerer du mot andre som jobber med dette daglig.

Noen typiske fallgruver i AdWords

Fallgruve 1 – du blir funnet når du helst vil gjemme deg

Når du legger inn søkeord i AdWords, er standardinnstillingen noe som kalles “broad match”. Det betyr i praksis at du er synlig på potensielt tusenvis av ord, og ikke bare ordet du la inn. Denne innstillingen gjør nemlig at du kan bli synlig på det Google anser som relevant. Det er ikke alltid dette samsvarer med din intensjon.

Her er noen eksempler:

Søkeord gir rare treff

Mange tenker at det ikke er så farlig, fordi du uansett kun betaler pr klikk. Da går klikkraten ned på annonsene dine, som igjen påvirker kvalitetsscoren negativt, og prisen per klikk vil dermed gå opp. Det vil si at du betaler mer enn nødvendig på grunn av dette.

Fallgruve 2 – du har for høye budpriser

I jakten på å bli mer synlig tenker de fleste at det bare er å øke budprisen. “Wow – jeg er på 1. plass. Kult”.

Dette koster mye og gir ikke nødvendigvis gode resultater. De fleste har budsjetter å forholde seg til og da er det ikke sikkert det lønner seg å ha en annonse på førsteplass. Ufordringen blir å justere dagsbudsjettet og budpriser slik at du får mest igjen.

Nedenfor er et eksempel på hvordan nedjustert budpris kan gi mer trafikk på samme søkeord.

Visitnorway budstrategi

Budprisen ble justert ned og kostnaden halvert, uten at at det gikk ut over antall klikk. Da vi la til søkeord og økte dagsbudsjetter igjen, satt kunden igjen med mange flere klikk for samme kostnad som tidligere. Banalt enkelt – for en som driver med dette til daglig.

Fallgruve 3 – du glemmer å oppdatere annonsen din

nyttårskjole søkeresultat

Fallgruve 4 – du er på feil sted til feil tid

Dersom du kjører Display-annonsering, bør du sjekke hvor du er synlig. Den største feilen folk gjør er å kjøre Google SØK og DISPLAY i samme kampanje. Dette bør struktureres hver for seg.

Mange er også uvitende til at målrettingen de har lagt inn gir mange irrelevante visninger av annonsen. Passer målrettingen med målgruppen din?

Postman Pat Youtube annonse

Fallgruve 5 – du tar mindre plass enn du fortjener

Mange tror at det er dumt å kaste bort penger på annonsering på egen merkevare. De analysene Synlighet har gjort viser det motsatte. I korte trekk koster brand-annonsering deg lite fordi Google (og brukerne) oppfatter din annonse som mest relevant.

I eksempelet nedenfor ser du at Bookatable.com stikker av med trafikken til Jacob Aal Restaurant. Antagelig kommer gjestene uansett, men det er ikke en langsiktig strategi å lede brukerne til en tredjeparts bookingløsning fremfor eget nettsted. I tillegg kunne Jacob Aall benyttet sjansen til å dominere søkeresultatet langt mer enn de gjør i dette tilfellet.

Jacob Aall svak annonse

Her er et eksempel på bedre praksis, hvor annonsen får frem fordeler gjennom blant annet sitelinks:

The Body Shop god annonse

…men spiller det så stor rolle?

Ja. Det gjør det. Du er kanskje fornøyd så lenge annonseringen gir tilbake mer enn det koster, men hvorfor ikke utnytte mulighetene AdWords gir til det ytterste?

En av våre AdWords-eksperter i Synlighet, en sindig trønder, er utdannet siviløkonom og har drevet med AdWords i 8 år. Selvfølgelig skaper han bedre resultater enn de som ikke jobber med dette til daglig. Han kjenner til styrker og svakheter. Han møter Google jevnlig og kjenner til nye muligheter lenge før de slippes i markedet. Noen ganger beta-tester han de til og med sammen med Google før det slippes på markedet. Det gir resultater for kunden.

Er det dyrt med en ekspert? Prøv en amatør!

Det er mange ting du ikke bør gjøre på egenhånd. For eksempel tar du ikke service på bilen selv. Du trenger en fagmann til å gjøre rørleggerarbeid på badet og oppsøker en tannlege når du får vondt i tanna. Av en eller annen grunn er mange av den oppfatning at hvem som helst kan ta seg av en AdWords-konto. Det holder ikke å være interessert i digital markedsføring for å være flink i AdWords. Det er et fagområde som krever mye erfaring og tallknusing, kombinert med kommersiell teft.

Du trenger ikke alt dette for å bare bli synlig, men hvis du ønsker å få mest mulig igjen for pengene du allerede investerer, er det å outsource AdWords-annonsering til eksperter en av de smarteste investeringene du kan gjøre.

Synlighet setter av tid til at AdWords-eksperter utveksler erfaringer, lager gode beste-praksismodeller og utvikler seg faglig. Slik blir vi best mulig rustet til å sette opp, drifte og optimalisere AdWords-kontoer. Hver dag jobber ekspertene med å utvikle og å forbedre resultatene fra AdWords, slik at kundene våre skal få mest mulig ut av budsjettet sitt.

Kontakt oss for en prat med en AdWords-ekspert eller meld deg på Google AdWords kurs for å bli en bedre AdWords-kravstiller og få en grunnleggende innføring i verktøyet og mulighetene.

Har du flere gode/dårlige eksempler på søkeresultater kan du gjerne dele de her 🙂

Lars Johanson
Lars Johanson
lars@synlighet.no

Kommersiell direktør i Synlighet og byråleder for Oslo-kontoret. Erfaring med digital markedsføring siden 2001. Har hjulpet en rekke kunder å tjene penger på nettsatsiningen. Har sin styrke innen strategier. Kurs og foredragsholder for Synlighet innen "Content marketing", "Effektive nyhetsbrev", "Skrivekurs for web", "Søkemotoroptimalisering" med mer.