Black Friday 2019 – Hva du kan lære av 2018 for å vinne i år?

11 okt 2019 Black Friday 2019 – Hva du kan lære av 2018 for å vinne i år?

I år er Black Friday 29. november; dagen hvor bedrifter rapporterer høye salgstall og stor økning i omsetning. Det nærmer seg med stormskritt, og vi har tatt et lite tilbakeblikk på fjorårets Black Friday og fant to ting du kan ta med deg i planleggingen av årets kampanje!

Ifølge tall fra Nets og BankAxept handlet nordmenn(med betalingskort) for et beløp på rundt 3,7 milliarder kroner på Black Friday i 2018 (https://www.nets.eu/no-nb/nyheter/Pages/Nye-rekorder-under-Black-Friday.aspx). Flere bedrifter forlenger salgsperioden og kjører tilbud også igjennom helgen (“Black Weekend”) og gjennom hele uken (“Black Week”). “Cyber monday”, som faller påfølgende mandag etter Black Friday, får også stadig mer oppmerksomhet i Norge. En del av planleggingen din må være å bestemme deg for hva slags kampanje du ønsker å kjøre i år.

For å hjelpe med planleggingen har vi gjennomført en undersøkelse med 5 større nettbutikker på tvers av ulike bransjer. Vi ønsker å trekke frem to observasjoner fra fjorårets Black Friday. Undersøkelsen er ment å gi deg noe å ta høyde for til årets Black Friday, til tross for at undersøkelsen bare er gjennomført på 5 nettbutikker.

Flest kjøp gjennomført fra mobiltelefonen

Undersøkelsen viser at en større andel av kjøpene på Black Friday i 2018 ble gjennomført med en mobiltelefon:

At flere salg gjennomføres på mobiltelefonen tilsier at både brukeropplevelsen og brukervennligheten på mobiltelefonen må være god. Innholdet må være tilpasset mobilskjermen og brukeren må, på en enkel og intuitiv måte, kunne navigere rundt på nettstedet. Funksjonene på nettstedet må være like tilgjengelige på mobiltelefonen og kjøpsprosessen må kunne gjennomføres på en like smidig og god måte.

Gjennomfør en brukertest av mobilversjonen av ditt nettsted for å avdekke friksjoner i brukervennligheten. Det er nemlig ingen grunn til å tro at andelen av kjøp gjennomført på mobiltelefonen vil være lavere på Black Friday i år, sammenlignet med fjoråret.

Du kan også sjekke hvor mobilvennlig nettstedet ditt er med Google sin mobile-friendly test her!

Ha en klar Black Friday-strategi

I 2018 så vi at søk etter “Black Friday” begynte å ta seg opp rundt 5 dager før selve Black Friday. Vi ser også den samme økningen i trafikk på nettsidene vi undersøkte i tiden før Black Friday. 

Graf som viser en økende utvikling i besøk på nettstedet i perioden før Black Friday

Utvikling i besøk på nettstedet i perioden før Black Friday

Utvikling i søk på «black friday» i perioden før Black Friday

Viktige kanaler for salg på Black Friday var kanaler hvor brukeren allerede er kjent med merkevaren din og nettstedet ditt. Brukere som kommer direkte til nettsiden og fra e-postutsendelser var viktige kanaler for salg på Black Friday.

Gi ut informasjon om Black Friday i forkant

Fordi vi ser at trafikken til nettstedet øker i forkant av Black Friday, kan det tyde på at brukerne besøker nettstedene i forkant av Black Friday for å undersøke om ønskede produkter kommer på tilbud. Dersom din bedrift skal ha tilbud på Black Friday kan det være viktig å gjøre brukerne oppmerksomme på at du vil komme med Black Friday-tilbud, uten at du nødvendigvis trenger å gi alle detaljene.

Målet er å øke sannsynligheten for at brukerne returnerer til ditt nettsted på selve dagen og bruker pengene sine der istedenfor hos andre. Du kan for eksempel sende ut Black Friday-tilbud via nyhetsbrev, eller plassere en banner om Black Friday på nettstedet i forkant av dagen.

Betalt søk er en viktig kanal for salg

Vi ser også at betalt søk er en viktig kanal for å dra inn “riktig” trafikk til nettstedet. Med “riktig” trafikk mener vi trafikk hvor brukeren gjennomfører et kjøp. 

Konverteringsrate fra de 4 største kanalene på Black Friday

Konkurransen på selve Black Friday er stor, og det kan være vanskelig å skille seg ut i mengden. Det er det er derfor viktig å ha gode strategier for hvordan du skal nå ut til ønsket målgruppe og legge en plan for kampanjeaktivitetene i god tid i forkant. Annonseringen må kontinuerlig justeres og tilpasses for å sikre en god plassering i søkeresultatet gjennom hele perioden og oppdateres slik at det er tydelig at du har Black Friday-tilbud i perioden.

Basert på fjoråret, erfarte vi at de bedriftene som hadde satt en klar plan for annonseringen med en god opptrappingsperiode inn mot Black Friday var de bedriftene som i størst grad lyktes. Dette tilsier at det er viktig å være tilstede i de ulike kanalene allerede når interessen for Black Friday begynner å ta seg opp.

Så hva bør du gjøre før årets Black Friday?

Du bør altså sjekke mobilvennligheten til nettstedet ditt og helst allerede nå ha planene klare for hva som skal skje rundt Black Friday. Har du planene klar?

Ønsker du å få mer innsikt og tips og triks til din digitale markedsføring? Meld deg på nyhetsbrev og få månedlige oppdateringer på mail!

 

 

 

Ørjan Borge
Ørjan Borge
orjan.borge@synlighet.no