AdWords for nybegynnere
Når gjør annonsene dine det best?

Dag og natt Når går annonsen best AdWords for Nybegynnere

28 sep 2015 AdWords for nybegynnere
Når gjør annonsene dine det best?

Booker de fleste flybillettene sine i lunsjen? Gjør jentene seg klare til helgen ved å kjøpe sminke allerede på mandag? Når oppnår AdWords-annonsene dine best resultater?

For de aller fleste bransjer, vil det være variasjoner for når annonsene bidrar til flest salg. Dette kommer som regel an på hva du selger. Men hvordan kan du finne ut dette?

Hvor i AdWords finner du
«Tid»-dimensjonen?

Så sant du har konverteringssporing i orden, er det faktisk ganske så enkelt å få oversikt. Gjennom AdWords sitt eget grensesnitt finner du rapporter som viser statistikk fra for eksempel år til år eller tidspunkt på dagen. Disse rapportene finner du under “Dimensions”-fanen (dimensjoner på norsk) og du kan videre velge “View”-filter slik vist under.

Hvis du ønsker å vite for eksempel hvilken ukedag som har de billigste konverteringene (…eller dyreste) de siste 3 månedene, kan du enkelt velge ønskede datoer i datovelgeren (oppe til høyre i AdWords) og “View”-filteret “Day of the week”.

AdWords genererer nå en rapport basert på ukedager tilsvarende den under:

day-of-the-week

Innsikten her viser at onsdag og fredag oppnår de billigste konverteringene. Lørdag og søndag er dyrest. Ut i fra dette kan du vurdere om du ønsker å justere opp eller ned budprisene på disse dagene. Da kan du spare penger ved å omfordele eller prioritere midlene annerledes.

Dette kan du enkelt gjøre med budjusteringer under “Ad schedule” i kampanjeinnstillingene.

ad_schedule

 

Du kan også se på andre tidsperspektiver som for eksempel tider på døgnet, uker eller måneder. Se på de tidsperspektivene som er mest relevant for de produktene eller tjenestene du selger.

Husk!

1. Det må selvfølgelig legges til at mange salg også kommer etter at brukeren har gjort research. Det er derfor også viktig å gjøre analyser av assisterte konverteringer, altså salg som ikke kommer på første klikket, men gjerne andre eller tredje gang kunder går til nettstedet.

2 For å kunne gjøre gode justeringer må datagrunnlaget være statistisk signifikant, altså du må ha nok trafikk via AdWords til nettstedet før du kan trekke definitive konklusjoner. Dersom du ikke har nok volum, er det ikke anbefalt å gjøre de store forandringene før det har gått litt lengre tid.

 

Har du lyst på flere enkle tips til hva du kan gjøre i AdWords? Sjekk artikkelen AdWords 101 – Hvordan sjekke hvilke søkeord annonsene dine vises på her!

 

Har du en AdWords-konto og føler du ikke får nok ut av pengene du legger i den? Du kan få en gratis helsesjekk av din AdWords-konto hos oss!

Erik Krogh
Erik Krogh
erik@synlighet.no

Erik jobber som seniorrådgiver innen Performance Marketing. Han kjører PPC-annonsering for flere av Synlighets største kunder og har naturlig nok en forkjærlighet for tallstyrte beslutninger.