AdWords for Nybegynnere – Få mer ut av pengene med negative søkeord!

post it med negative søkerod på oppå synlighet logo

11 nov 2015 AdWords for Nybegynnere – Få mer ut av pengene med negative søkeord!

Vil du vite hvordan du kan forbedre klikkraten på annonsene dine ved hjelp av negative søkeord? Her får du vite hva negative søkeord er, hvor du finner det og hvordan du kan bruke det i Google AdWords-annonseringen din.

Negative søkeord er til god hjelp når du vil unngå irrelevante klikk på annonsene dine. Legger du inn negative søkeord, vil nemlig ikke annonsene dine vises for dette søket. Med riktig bruk av negative søkeord vil du kunne vise annonsene dine til en mer relevant målgruppe og mest sannsynlig også spare penger!

Når du skal legge til negative søkeord er det fordi du vil utelukke søkeord som for eksempel tilsier at søkeren er på jakt etter noe annet enn det du tilbyr. Hvis du selger blomster vil du kanskje ikke at annonsene dine skal vises for folk som søker etter «kjoler med blomster» eller «deltidsjobb blomsterbutikk».

Her får du se tre måter du kan legge til negative søkeord på:

For å skaffe deg oversikt over hvilke søkeord som trigger annonsene dine, bør du med jevne mellomrom sjekke søkeuttrykksrapporten. Her vil du fort se om annonsene dine blir vist på irrelevante søkeord.

 

Alternativ 1: Legge til søkeord fra søkeuttrykksrapporten

Fra søkeuttrykksrapporten kan du hake av uønskede søkeuttrykk og legge dem til som negative søkeord. Søkeuttrykk som du allerede har lagt til som negative søkeord, vil stå oppført som ekskludert, slik som på illustrasjonsbildet nedenfor.

Negative søkeord Adwords

Når du har klikket på «Legg til som negativt søkeord», får du velge om du vil legge til ordet på kampanjenivå, annonsegruppenivå eller i en liste. Her gjelder det å tenke riktig slik at du ikke ekskluderer et søkeord fra en hel kampanje som du egentlig vil en annen annonsegruppe skal være synlig på.

Det er viktig å vite forskjellen mellom kampanjenivå og annonsegruppenivå.

Negative-sokeord-valg

Hvis du vil vise en annen annonse til en som søker «iskrem i Bergen» enn til en som søker kun «iskrem», så kan du styre det ved å legge til negative søkeord. Hvis du har en annonsegruppe som annonserer for «iskrem», og en annen annonsegruppe, i samme kampanje, som annonserer for «iskrem i Bergen», kan du legge inn «Bergen» som negativt søkeord i «Iskrem»-annonsegruppen. Da vil de to søkene bli vist ulike annonser.

Husk at du ikke kan legge «Bergen» som negativt søkeord på kampanjenivå, fordi du da ikke vil få vist annonsen når noen søker «iskrem i Bergen». Det har du sørget for ved å legge inn «Bergen» som negativt søkeord.

 

Alternativ 2: Lage lister og legge til negative søkeord i Delt bibliotek

Du kan også lagre lister over negative søkeord som du kan tilknytte én, flere eller alle kampanjene i annonsekontoen din. Du kan lage så mange lister du vil. Lister er spesielt nyttig hvis du vil legge til negative søkeord i flere kampanjer samtidig. Legger du til nye negative søkeord i en liste, vil listen oppdateres i alle kampanjer den er tilknyttet.

For å lage lister over negative søkeord, må du klikke deg inn på Delt bibliotek. Du finner lenken nederst i venstre hjørne, under alle kampanjene dine.

Negative-sokeord-delt-bibliotek

 

Når du kommer inn i Delt bibliotek, klikker du på «Negative søkeord på kampanjenivå» (markert i gult). Da får du mulighet til å opprette en ny liste (se pilen).

 

Negative-sokeord-liste2

 

Nedenfor ser du hvordan det ser ut når du fyller ut en nye liste. Du kan kopiere inn ord fra egne lister. I eksempelet på bildet under har iskremselgeren funnet ut at han får mange klikk fra søkere som er på utkikk etter noe helt andre ting enn iskrem. Derfor har han ramset opp noen ord som er irrelevante for ham.

 

Negative-sokeord-liste3

 

Når du lagrer listen din, vil den dukke opp i «Liste over negative søkeord». Alle listene du lager vil samles her.

Slik knytter du listen din til én eller flere kampanjer:

 

Negative-sokeord-liste4

 

Når du trykker «Bruk på kampanjer», får du opp en oversikt over alle kampanjene dine slik at du kan velge hvilke kampanjer du ønsker at de negative søkeordene skal gjelde for.

Vær oppmerksom på at du ikke kan bruke lister kun på annonsegruppenivå.

 

Alternativ 3: Legg til negative søkeord på kampanje- eller annonsegruppenivå

Når du er inne i annonsekontoen din, enten på kampanje- eller annonsegruppenivå, kan du legge til negative søkeord som du selv skriver inn. Velg fanen som heter «Søkeord» og scroll ned for å finne «Negative søkeord» under søkeordene dine og klikk på plusstegnet så feltet utvider seg:

 

Negative-sokeord-kampanje

 

Nå får du valget om du vil legge til negative søkeord på annonsegruppe- eller kampanjenivå. På kampanjenivå kan du velge å legge til søkeord eller lister, på annonsegruppenivå kan du kun legge til søkeord.

 

Negative-sokeord-kampanje2

 

Merk at hvis du er inne i en kampanje, vil du bare kunne velge denne kampanjen eller én annonsegruppe fra denne kampanjen. Hvis du er inne på «Alle kampanjer», vil du kunne velge fritt blant alle kampanjer og annonsegrupper, men du får fortsatt bare velge én kampanje eller én annonsegruppe. Derfor er det best å bruke listefunksjonen om du har behov for å ekskludere de samme søkeordene over flere kampanjer.

 

Ta kontrollen over trafikken på annonsene dine og optimalisér kontoen din med negative søkeord i dag!

 

Ønsker du flere tips og triks om AdWords? Følg oss på Facebook for daglige oppdateringer innen digital markedsføring eller meld deg på månedlig oppdatering på epost!

Silje Stenkløv
Silje Stenkløv
silje.stenklov@synlighet.no

Silje jobber med SEO og innhold på Synlighets kontor i Bergen. Hun har jobbet som videojournalist i BT, undervist i videoredigering på UiB og jobbet i teknisk avdeling på TV 2 før hun kom til Synlighet. Silje har to bachelorgrader fra UiB, i journalistikk og film- og TV-produksjon.