AdWords for Nybegynnere – Hvilke søkeord har annonsene dine blitt vist på?

En som søker gjennom store bunker med ark med et forstørrelsesglass

22 jul 2015 AdWords for Nybegynnere – Hvilke søkeord har annonsene dine blitt vist på?

Bruker du søkeuttrykksrapporten i AdWords til å optimalisere annonsene dine, forbedre nettstedet ditt og til å lære mer om kundene dine? Du kan ha stort utbytte av å se gjennom søkeuttrykksrapporten i AdWords. Rapporten viser de faktiske søkefrasene som har trigget annonsene i kontoen din.

Her kan du se hvor du finner søkeuttrykksrapporten i AdWords og hvordan du kan bruke den.

Med mindre du kun annonserer på eksakte søkefraser, noe som ikke er å anbefale, bør du sjekke søkeuttrykksrapporten med jevne mellomrom.

Søkefrasene i rapporten har ikke nødvendigvis kostet deg noe. Rapporten lister nemlig alle søkefrasene hvor annonsen din har hatt en visning.

I rapporten kan du også kontrollere at søkeord som du har valgt, ikke trigger annonser på irrelevante søk. Vær spesielt oppmerksom på søkeord som du har lagt til som fleksible søkeord eller broad match.

Hvordan finner du søkeuttrykksrapporten?

1. Velg «Søkeord»-fanen i AdWords-kontoen din:

Screenshot av AdWords kampanje og pil på hvor Søkeord-fanen ligger

 

Her ligger alle søkeordene som du har valgt å rette deg mot. Du kan velge å se søkeord fra alle kampanjene dine, eller du kan markere en eller flere spesifikke kampanjer som du ønsker å sjekke. Da vil du kun se søkeuttrykk som har trigget annonser fra den eller de kampanjene.

 

2. Klikk på dropdown-menyen «Detaljer» og under SØKEUTTRYKK velger du «Alle»:

Screenshot fra AdWords som viser hvor du finner søkeuttrykksrapporten

 

Du kan også velge ut spesifikke søkeord som du har lyst til å sjekke. Da markerer du søkeordet eller søkeordene i «tick»-boksen til venstre og velger «Valgt» istedenfor «Alle».

 

3. Nå får du opp listen over søkeuttrykk som har trigget en av dine annonser til å bli vist i tidsperioden du har valgt.

Screenshot av AdWords sin søkeuttrykksrapport

I rapporten kan du se om du allerede har lagt søkeordet til i listen din. Når du legger til søkeord som fleksibelt søkeord eller broad match, kan Google velge å vise annonsen din for mange ulike kombinasjoner og variasjoner av søkeordet ditt. På den måten kan du gjennom søkeuttrykksrapporten både finne nye søkeord som du kunne tenke deg å lage annonser til og du kan avdekke ord som du ikke ønsker å være synlig på.

Legg til negative søkeord

Når du finner søkeord og fraser som det ikke er interessant å være synlig på, er det viktig å legge disse til som negative søkeord slik at annonsene dine ikke trigges av dette ordet.

For eksempel: Det kanskje ikke interessant for en som selger vinduer å være synlig på fraser som «vindu til sjelen» eller «vindusvask». Disse frasene kan enkelt trigge en annonse som retter seg mot søkeordet «vindu» som fleksibelt søkeord.

Du kan legge til søkeord på listen over negative søkeord rett fra søkeuttrykksrapporten, slik du for eksempel velger å gjøre for de nevnte frasene over.

Ved at du legger irrelevante søkeord i den negative søkeordslisten, vil annonseringen din bli mer kostnadseffektiv. Dette er et tiltak som kan spare deg for unødvendige klikk og kostnader fra kunder som ikke er relevante for deg.

Utnytt søkeordene fra rapporten

Av og til kan søkeuttrykksrapporten vise at brukerne lurer på noe spesifikt som angår ditt produkt. Dette kan være noe som hjelper deg å se hva som er viktig for kundene dine når de leter etter det du selger.

For eksempel: Hvis du selger vinduer, så kan søkeuttrykksrapporten vise deg at publikum som søker etter vinduer ofte ser etter spesifikke mål, eller bestemt materiale i vinduene, som for eksempel tre eller aluminium.

Om du da ikke har noen dedikerte sider som forklarer at du kan levere vinduer i skreddersydde størrelser eller som viser ditt utvalg innen tre- og aluminiumsvinduer, så kan søkeuttrykksrapporten anspore deg til å utarbeide nettopp slike sider.

Andre ganger kan du se på søkeordene at folk ikke er i kjøpemodus.

For eksempel: En som søker etter «hvordan sette inn vindu» eller «hvordan skifte vindu selv» vil ikke nødvendigvis være interessert i å kjøpe et vindu akkurat nå. De har kanskje allerede kjøpt vindu og lurer nå på hva de skal gjøre videre, eller de kan være ute etter en håndverker.

Kanskje skal du legge slike søkefraser til negative søkeord? Særlig om du har begrensede midler til å annonsere i AdWords? Det kan være en hårfin balansegang.

Blogging og merkevarebygging med søkeuttrykksrapport

På den andre siden kan annonser som utløses på søkefraser som «hvordan sette inn vindu» bygge merkevaren din. De er ikke nødvendigvis salgsutløsende i øyeblikket, men styrker din posisjon og autoritet knyttet til produkter som du leverer, dersom du kan levere relevant innhold .

Søkeuttrykksrapporten kan altså være en glimrende idekilde til artikler, informasjon og innlegg på din blogg eller i et kunnskapssenter som du har opprettet. Det kan være sentrale søkeordsfunn som gir grunnlag for hele artikler og det kan være relevante «stikkord» som fortjener avsnitt eller setninger i innholdet som du lager.

Dette er kombinasjoner av ord og uttrykk som kanskje varierer så mye at det ikke finnes store søkevolum. De går gjerne under begrepet «Long tail søkeord«.  Men, bruken av dem og din støtte under kundereisen, styrker ditt innhold, gjør det mer kunderettet og øker den relevante organiske trafikken fra søkemotorer til ditt nettsted.

 

Hva venter du på? Gå straks til AdWords og sjekk søkeuttrykksrapporten din!

 

Ønsker du flere tips og triks om AdWords? Følg oss på Facebook for daglige oppdateringer innen digital markedsføring eller meld deg på nyhetsbrev!

 

Trine Malde
Trine Malde
trine.malde@synlighet.no

Content Marketing Consultant i Synlighet. Jobber med blogging, sosiale medier og annet SEO- og innholdsarbeid for flere bedrifter.