seo-verktøy

23 nov 2017 9 smarte SEO-verktøy

Synlighet har delt mye kunnskap om søkemotoroptimalisering i Synlighetsbloggen. Vi har forklart hvordan du kan dele kunnskap og bli den foretrukne eksperten som potensielle kunder oppsøker, samt hvordan du kan gjøre deg fortjent til høye rangeringer i søkemotorene.

Nå skal vi dele hvilke SEO-verktøy vi liker å bruke. Håper verktøyene blir nyttige for deg også!

Verktøy du kan bruke til søkeordsanalysen

Det aller viktigste verktøyet er ditt eget hode. Maskiner har fortsatt problemer med å se intensjonen bak søk. Det er heller ingen verktøy som kan forstå businessen din. Det er dog mange verktøy som kan hjelpe deg til å gjøre en god søkeordsanalyse!

Google AdWords’ søkeordsloggen

Pris: Gratis

Dersom du har kjørt Google AdWords-annonsering kan du få innsikt i hvilke søkeord som faktisk skaper business. I tillegg kan søkeordsloggen inneholde “long tail”-søkeord som kan være nyttig input til ditt kunnskapssenter eller blogg.

Søkeordsplanleggeren

Pris: Gratis

Dette verktøyet finner du inne i Google AdWords. Det er gratis å bruke, men du trenger altså en AdWords-konto for å få tilgang. Dette verktøyet egner seg godt til å finne gjennomsnittlig søkevolum på ulike søkeord du tenker kan være relevante. I tillegg byr verktøyet på synonymer av ordene du legger inn. Synonymene kan være svært relevante, men også irrelevante. Du bør vurdere ordene nøye før du bruker de.

Keywordtool.io

Pris: Delvis gratis og delvis lisensbasert

Keywordtool er det mest robuste verktøyet når du skal finne varianter av søkeord du allerede har. Den finner mange frase-kombinasjoner av et ord og inkluderer søkevolum.

Google Search Console

Pris: Gratis

Google Search Console, tidligere Google Webmaster Tools, er en gratis tjeneste som kan gi deg mye verdifull informasjon om nettsiden din og brukerne som besøker deg.

Blant annet får du informasjon om søketrafikk, tekniske statusoppdateringer, og “crawl data” som kan hjelpe deg å holde nettstedet ditt synlig så raskt og så ofte som mulig.

Vil du vite mer om Google Search Console? Les vårt innlegg: 5 gode grunner til å bruke Google Search Console.

Google søk

Pris: Gratis

Det finnes teknikker som hjelper kreativiteten når det kommer til søkeordskombinasjoner. Skriver du f.eks. “_ søkeord” i søkefeltet kommer Google med forslag til fraser som starter med andre ord enn søkeordet ditt. Du burde også ta en titt på “Søk relatert til…” i bunnen av resultatsiden.

Merge Words

Pris: Gratis

Dette verktøyet lar deg kombinere flere ulike ord. Merge Words kan altså spare deg masse tid, hvis du vil sjekke søkevolum på flere forskjellige ordsammensetninger.

Verktøy for å sjekke lenker og autoritet

Lenkebygging er grunnleggende for din synlighet på nett. For å oppnå gode rangeringer i Google bør du jobbe med både intern og ekstern lenking. Dette fordi Google crawler alle nettsider via lenker. Hvis det ikke finnes noen lenker på siden, kan Google-roboten rett og slett ikke finne den.

Majestic

Pris: Delvis gratis og delvis lisensbasert

Majestic gir deg innsikt i backlinks til nettstedet ditt. Her kan du se hvor mange og hvilke eksterne lenker du har til nettstedet ditt. Hvis du for eksempel skal lage flere redirects på nettstedet ditt, kan du bruke Majestic til å sjekke om noen av disse sidene har gode lenker som sender dem mye trafikk. I slike tilfeller kan du ta kontakt med de som har lagt inn lenken og be dem om å oppdatere den.

Verktøy for teknisk SEO-analyse

Screaming Frog

Pris: Delvis gratis og delvis lisensbasert

Screaming Frog brukes til å crawle nettsteder. Her kan du bl.a. finne døde lenker, analysere sidetitler og metatekster, finne duplikatinnhold, generere XML sitemaps og mye mer. Denne dataen kan du bruke til å optimalisere nettstedet ditt for å oppnå bedre organiske rangeringer.

Verktøy for å overvåke rangering

RankRanger

Pris: Delvis gratis og delvis lisensbasert

I RankRanger kan du legge inn søkeord som du bruker på nettstedet ditt og spore utviklingen i rangeringer daglig, månedlig og se samlet utvikling fra startdatoen. Du kan i tillegg få en oversikt over organiske konkurrenter som rangerer på samme søkeord som deg.

Bruker du andre verktøy du er fornøyd med? Del dine beste SEO-verktøy i kommentarfeltet! 🙂

Trine Malde
Trine Malde
trine.malde@synlighet.no

Content Marketing Consultant i Synlighet. Jobber med blogging, sosiale medier og annet SEO- og innholdsarbeid for flere bedrifter.

1Comment

Post A Comment