7 enkle SEO-tips: Søkemotorvennlig skriving

26 apr 2011 7 enkle SEO-tips: Søkemotorvennlig skriving

I Synlighet hjelper vi ofte våre kunder med SEO (altså Search Engine Optimization, forkortet SEO og på norsk: søkemotoroptimalisering). I dette innlegget får du noen enkle tips for tiltak du kan sette i gang på egen hånd, i dag for å øke trafikken til dine nettsider.

Søkemotoroptimaliseringer er ulike tiltak som har som mål at nettsider kommer høyere opp i Googles ”naturlige» søkeresultater (altså hoveddelen av Google, som ikke er betalte plasseringer).

I fagmiljøer diskuteres det tidvis heftig hva som er søkemotorvennlig skriving. Dette henger blant annet sammen med at Google bruker en ”algoritme” for å sortere søkeresultater, som de holder hemmelig. Vi vet i hvert fall at Googles systemer har lært en del de siste årene, og stadig utvikles, så det hjelper ikke lenger med lure triks.

Det viktigste er å huske på primærmålgruppe din: leseren! Selv om gjentagelser kan være positivt om man bruker det forsiktig, vil hyppige gjentakelse av søkeordene dine slå negativt ut. Da blir teksten bare uleselig og du mister  både besøkendes og Googles oppmerksomhet.

Hva kan du gjøre selv

Noen av disse oppgavene er mer teknisk enn andre. Tekstskriving er en oppgave der samarbeid mellom oss og kunden ofte lønner seg. Du vet best hvilket budskap du vil formidle, og vi vet hvordan vi kan skrive en tekst som Google liker.

I praksis har vi både kunder som ønsker å skrive mest selv og kunder som kun gir oss innspill på hva de vil formidle. Uansett hvordan du ønsker å jobbe, er det praktisk å kunne litt om søkemotorvennlig skriving. Her er mine 7 beste tips med enkle tiltak for å skrive bedre på nett.

7 SEO skrivetips som faktisk fungerer:

1.)  Analyser
Få innsikt i hvilke søkeord og fraser besøkende bruker for å finne din nettside. Her er Googles eget verktøy Analytics gull verdt. Se også på nettsider til lignende nettsider. Vi kan selvsagt hjelpe deg med å få satt opp google analytics rett for din side, få på plass god målsporing, eller utføre en analyse av nettsiden din.

2.)  Overskrifter
Bruk relevante søkeord i overskrifter. Selv om det er fristende å være kreativ er det bedre for både besøkende og søkemotorer at overskriftene går rett på sak: Kort og godt tydeligjøre hva siden handler om.

3.)  Søkeord
Bruk relevante søkeord i teksten der det er naturlig.

4.) Fokus
Skriv korte oversiktlige tekster på 250-400 ord. Skriv om ett emne per artikkel.

5.) Synomymer
Bruk synonymer til søkeord.

6.) Ikke juks
Vær sikker på at alle sider har en unik tekst. Google avslører forfattere som prøver å skru opp deres ”key word density”. (altså søkeordtetthet) med rask klipp og lim eller unaturlig gjentagelse.

7.) Lenker
Bruk søkeord i lenketekst. Unngå bruk av ”les mer” eller ”klikk her” når du lenker til en annen side på nettstedet ditt. Gjør det heller slik: Synlighet kan hjelpe deg med søkemotoroptimalisering.

Husk at tekstskriving bare er en del av søkemotoroptimalisering, men det er et veldig fornuftig sted å starte! Har du noen spørsmål eller kommentarer, eller egne tips du vil dele? -Ikke nøl med å bruke kommentarfeltet!

Lykke til!

Avatar
synlighet
wordpress@synlighet.no