6 vanlige feil i AdWords

16 apr 2015 6 vanlige feil i AdWords

Har du satt opp AdWords-annonsering for bedriften din selv? Føler du at du ikke helt ser effekten av annonseringen? Sjekk at du ikke gjør en av disse 6 vanlige feilene i AdWords, og kaster masse penger ut av vinduet!

 

 1. Bruk av generiske søkeord og «bredt samsvar»

Hvis du selger barnesko og legger deg ut på søkeordene «barn» og «sko» vil du støte på høye søkevolumer, men til gjengjeld kan det være høy konkurranse, høy klikkpris og du vil ikke nødvendigvis støte på dem som er ute etter barnesko. Hva er egentlig folk ute etter når de søker «barn»? Hvor tidlig i kjøpstrakten er du når du kun søker etter «sko»?

I denne sammenheng er det bedre å spesifisere søkeordene noe mer og velge søkefraser som f.eks. «barnesko», «nettbutikk barnesko», «vintersko for barn»etc. Da viser du dine annonser for de søkerne som allerede har kommet litt lengre i kjøpsprosessen og vet akkurat hvilke sko de er ute etter.

Søkeordene du legger til annonsegruppene dine vil automatisk bli lagd i en type som heter «bredt samsvar» eller «broad match». Dette betyr at Google vil vise annonsen på synonymer og varianter av søkeordet. Dette er ikke alltid noe som er ønskelig.

Eksempel:

Du selger massasjeolje og har lagt ut annonse på søkeordet «massasje». Dette er søkeordene annonsen ble vist på:

1feiliadwords

 

I dette tilfellet ville det være bedre å legge seg ut på «massasjeolje». I den sammenhengen gjør det ikke nødvendigvis noe at Google legger ut annonsen på variasjoner og setninger som inneholder ordet massasjeolje. Det kan fremdeles være relevant for deg. Hold øye med søkeordsloggen og legg urelevante søkeord til som negative søkeord om det dukker opp noen få søkefraser som ikke er interessante for deg.

 

2. Ha Søk- og Display-annonsering i samme kampanje

Søk- og Display-annonsering er to ulike måter å annonsere på. De krever ulike strategier og treffer ulike målgrupper. Er du usikker på hvilken type annonsering du skal bruke i Google AdWords? Finn ut om du bør bruke Søk- eller Display-annonsering her!

Å sette opp Søk- og Display-annonsering i samme kampanje er en veldig vanlig feil. Noe av skylden ligger nok hos Google. Standard innstillingen for en kampanje i Google AdWords er «Search with Display Select». Denne innstillingen må du skifte til enten «Search Network only» eller «Display Network only», slik at du jobber med enten det ene eller det andre i én kampanje.

Inne på kontoen din kan du selvfølgelig ha Søk-kampanjer og Display-kampanjer sammen.

De fleste salg vil som oftest komme fra søk-annonsene. Display-annonser fungerer som oftest mer merkevarebyggende, og kan skape oppmerksomhet rundt produkter som ingen søker på ennå. Derfor er det viktig å holde disse forskjellige typene annonsering i forskjellige kampanjer.

2feiliadwords

2_2feilidagdwords

 

3. Legge alle søkeord inn i én kampanje eller én annonsegruppe

Når du skal annonsere med Google AdWords er det viktig å ha kontroll over hvordan du bruker pengene og hva du får igjen for det. Den letteste måten å styre dette på, er å forholde seg til svært få søkeord i hver annonsegruppe. Samle gjerne annonsegrupper med relaterte søkeord i samme kampanje.

En av grunnene til at du bør holde deg til få søkeord per annonsegruppe, er at du må skrive en annonsetekst som er tilpasset søkeordene. Har du 20 forskjellige søkeord sier det seg selv at du ikke kan bruke alle på hovedtittelen (25 karakterer), beskrivelseslinje 1 (35 karakterer) og beskrivelseslinje 2 (35 karakterer). Du kan selvfølgelig legge ut annonser som ikke inneholder noen av søkeordene, men da vil du få lave kvalitetspoeng og klikkpriser kan potensielt bli høyere for deg.

Unngå å bruke samme søkeord flere ganger i forskjellige annonsegrupper eller kampanjer. Du kan kun bli synlig med én annonse på hvert søkeord.

 

4. Dårlige annonser

Du må forholde deg til et svært begrenset antall tegn når du skriver din annonsetekst i AdWords. Det er derfor viktig å bruke den plassen du har riktig. Ikke skriv en annonse som er for kort, som er for vag og som inneholder dårlig språk. Dette kan rakst føre til at ingen klikker på annonsene dine.

Husk å bruke søkeordet ditt i annonsen. Dette vil som sagt gi bedre kvalitetspoeng, men også potensielt gjøre brukere mer oppmerksom på din annonse fordi den inneholder ordet/frasen de brukte i sitt søk.

Bruk gode formuleringer, gode salgsargument og avslutt med en Call-To-Action som forteller søkeren hva hun kan gjøre når hun trykker på annonsen din. Kan hun bestille? Kjøpe noe? Kontakte deg? Fortell søkeren hva hun skal gjøre!

Glem heller ikke annonseutvidelser. Disse vil gjøre det slik at dine annonser tar større plass i søkeresultatet, samtidig som at de kan være med å fremme gode salgsargumenter o.l.

Eksempel:

Her er en annonse som bruker hele plassen som er tilgjengelig vs. en annonse som ikke gjør det. Hvilken er mest fremtredende?

4feiliadwords

De forskjellige elementene i en AdWords-annonse

De forskjellige elementene i en AdWords-annonse

5. Bruke samme bud over alle annonsegrupper eller automatisk budgivning

Unngå automatisk budgivning. Automatisk budgivning gir deg lite kontroll – og Google mye kontroll. Vi anbefaler å gjøre manuelle justeringer, basert på hva målet ditt er med annonseringen. 

Når du skal bestemme deg for hvilke bud du skal sette er det flere ting du kan se på i AdWords alt etter og det varierer om målet ditt er salg, leads eller andre ting. Du kan f.eks. se på fortjeneste på annonseringen, hvilken plassering i søkeresultatet du har, sammenligne kostnader med resultater, konverteringsraten på de forskjellige annonsegruppene, resultat fra mobiltrafikk vs laptop etc.

Etter flere av disse vurderingene, vet du hva som bør få høyere og lavere bud for å få størst effekt fra annonsene dine.

Eksempel

I dette eksempelet ser vi at det er mye dyrere med et salg som kommer fra mobil enn et som kommer fra desktop. Siden konverteringene (f.eks. salg/henvendelser eller andre mål på nettstedet) fra desktop er billigere, men plasseringen på annonsene i søk er lav (tredje plass), kan det her naturlig å sette ned budet på mobil og heller bruke de pengene på å få en høyere plassering, og forhåpentligvis mer salg, på desktop.

5feiliadwords

6. Ingen konverteringssporing

En av de viktigste tingene du kan gjøre med din Google AdWords-konto, er å linke den til din Google Analytics-konto. I Google Analytics bør du allerede ha satt opp noen mål for nettstedet. Disse målene kan være alt fra salg og henvendelser, til tid brukt på nettstedet. Det kommer an på hva dere anser som den viktigste faktoren på nettstedet.

På denne måten kan vi se i AdWords når en annonse fører til at en person kjøper noe, sender inn en henvendelse etc., og deretter vurdere med mye større sikkerhet hvilke annonser som er mest effektive. Da kan vi finne ut hvor vi skal legge størsteparten av budsjettet. Dette er spesielt nyttig for nettbutikker og bedrifter som driver med direkte salg, og booking, på nett.

Husk å linke Google AdWords og Analytics sammen fra begge platformene for å sikre at de snakker sammen skikkelig.

 

Kunne du fremdeles trengt hjelp med din AdWords-konto? Ta kontakt med oss. En av våre AdWords-eksperter kan hjelpe deg eller ta en gratis helsesjekk av kontoen din.

Avatar
Vy Nguyen
vy@synlighet.no

Vy jobber med Adwords, Facebook og SEO på Synlighets kontor i Bergen. Hun har bakgrunn som markedsfører/grafisk designer og er utdannet i Medieteknologi og -design ved Universitetet i Agder. Legg henne gjerne til på LinkedIn.