6 ting du ikke lærer om digital markedsføring på skolen

6 ting du ikke lærer om markedsføring på skolen skrevet på en tavle med en kvinne som ser på teksten

24 mar 2017 6 ting du ikke lærer om digital markedsføring på skolen

En utdanning innen markedsføring tar deg ofte bare halve veien dersom du ønsker å jobbe med digital markedsføring. Skill deg ut fra mengden i en jobbsøkeprosess! Lær deg en eller flere av disse 6 tingene som du mest sannsynlig ikke har lært nok om (eller lært noe om i det hele tatt) på skolen, og sikre deg drømmejobben. 

Er du ferdig utdannet, eller i ferd med å fullføre en markedsføringsgrad på høyskole eller universitet? Da har du mest sannsynlig lest en del jobbannonser allerede og forstått at utdanningen din bare er en liten del av alle kompetansekravene de aller fleste annonsørene ønsker. Ikke bare skal du ha en utdanning innenfor markedsføring, du skal også kunne bruke og ha erfaring med Google AdWords og Google Analytics, være strategisk og analytisk anlagt, kunne kommunisere effektivt på nett og ha praktisk forståelse – hva nå enn det betyr.

Føler du at du har lest disse kravene før? Da bør du se over disse 6 punktene og se om du kan finne noen emner som du kan dykke dypere ned i til neste intervju.

1. Praktisk bruk av Google sine verktøy

Hvis du vil jobbe med digitale medier, kommer du ikke utenom Google sine verktøy. Enten det er annonsering med Google AdWords, kartoppføring i Google Maps, analyse av nettsted med Google Analytics, eller bedre innsikt i hvordan Google ser nettstedet ditt med Google Webmaster Tools, så er det masse å ta tak i.

Alle disse verktøyene, og mange flere, er nyttige å ha kunnskap om, og aller helst praktisk erfaring med, når du skal jobbe med digital markedsføring. Studenter ser i hovedsak ikke ut til å lære hvor nyttige disse verktøyene faktisk er, eller å faktisk bruke dem. Det fine er at flere av Google sine verktøy er gratis, og det finnes videoer og opplæringsmuligheter på nett.

Det kan nemlig være greit å ha et bevisst forhold til terminologier som CPC, ROAS, CPA eller CTR før du blir stilt til veggs i et intervju.

Begynn med å gå inn i Google Analytics sin demo-konto og klikk deg rundt!

2. Bloggskriving og skriving på nett

Å lære å skrive blogg, eller annet innhold på nett, er ikke bare enkelt. Kanskje skulle du fortsatt med den bloggen du startet på ungdomsskolen?

Nei da, den trives nok best som slettet, men det ville nok vært en fordel om flere av eksamensoppgavene på høyskole og universitet ble gjennomført nettopp som bloggartikler, eller med den rette formatteringen for lesing på nett. På den måten vil unge, gryende digitale markedsførere lære å produsere innhold som passer inn i et format som du daglig kommer i kontakt med. Eksamensoppgaver skrevet for hånd på fire timer er so 90’s.

Markedsførere må kunne produsere innhold som fenger og underholder, er informativt og lett å lese. Samtidig skal det treffe kundene rett der de skal treffes.

Du kan begynne med tekstdoktoren Christine Calvert sine 5 tips for å skrive bedre på nett!

3. Optimalisering av kampanjer

Du klapper deg på skulderen, kampanjen du har planlagt i lang stund er endelig lansert. Jobben din er over, og du kan begynne å planlegge neste kampanje. Eller er det nå sånn?

Kontinuerlig optimalisering av alle markedsføringstiltak er en praksis som kjennetegner de som lykkes med digital markedsføring. Spørsmål som «hva er det som fungerer i denne kampanjen», og «hva bør vi prøve å forbedre» er viktige spørsmål som du bør stille deg selv gjennom hele kampanjeløpet, og alle kampanjer du gjennomfører.

På universitet og høyskole er det ofte fokus på viktigheten av planlegging. At en nøye planlagt kampanje som regel er den som blir mest vellykket. Dette kan for så vidt være sant, men dersom du ikke optimaliserer underveis, er sjansen stor for at den ikke blir så vellykket som den kunne blitt. Jobben er med andre ord ikke over etter at du har trykket på publiser. Du går bare over i en ny fase. En fase som høyskoler og universiteter kan ha en tendens til å glemme.

Her er noen typiske feil du gjerne kan finne i AdWords-kontoer!

4. Analyse av markedstiltak

Gjennom utdanningen din har du nok kommet med en hel haug av markedsføringstiltak i de ulike fagene du har hatt? Mange er sikkert veldig gode og gjennomtenkte også. Men har du noen gang analysert de ulike markedstiltakene i etterkant?

Å analysere de aktivitetene, kampanjene og tiltakene du har gjort er en av de aller viktigste jobbene du gjør når du jobber med markedsføring, og særlig digital markedsføring. I digital markedsføring er det meste målbart, og det er derfor viktig å bruke de dataene du har tilgjengelig, og analysere de aktivitetene du har gjort.

Her snakker vi ikke om analyser kun på et overordnet nivå, som trender i markedet osv, men helt nede på klikk, konvertering, fluktfrekvens, inntekt, kost per konvertering og return of ad spend. Hva kan disse tallene fortelle deg om annonsene dine, nettstedet ditt, bloggen din eller brukeropplevelsen generelt? Hva ser ut til å ha fungert, og hva har ikke fungert?

Les gjennom denne start-guiden  til Google Analytics!

5. Sette opp en digital strategi

Tiden der du bare kunne ha et punkt i markedsføringsstrategien din med «vi skal være på Facebook» er over. Å utvikle en gjennomtenkt digital strategi er en viktig suksessfaktor for å lykkes med digital markedsføring.

Kundene dine er tilstede i flere digitale kanaler enn noen gang, og du må være der de er. Men, du kan ikke bare være der for å være der, du må tilby dem noe. For å trenge gjennom all støyen (andre annonsører) og bli lagt merke til, er det viktig at kundene dine føler at de får en ekstra verdi ved å følge deg i de ulike kanalene. Men, hvordan finner du egentlig ut hvor kundene dine er? Og hva skal du gjøre når du er der de er? Hvordan vet du at du lykkes? Det er her en digital strategi kommer inn.

Hva er målene dine, og hva skal du oppnå med å være tilstede i spesifikke kanaler? Hvilket mål har nettsiden din? Skal den informere, underholde, bygge merkevare, konvertere? Her er mulighetene mange. Hvilket innhold skal du ha i hvilke kanaler? Får kundene dine en sømløs opplevelse av deg som merkevare? Hvor kommer egentlig kundene dine fra, og hvilken reise har de vært gjennom før de handlet hos deg?

Alle disse spørsmålene, og flere, bør besvares for å lage en god digital strategi som kan hjelpe deg å lykkes digitalt.

Her får du en innføring i hvordan du bør tenke for å sette opp en digital strategi!

6. Markedsfør Deg Selv

Sist, men ikke minst, er det viktig å kunne markedsføre seg selv. Du er den viktigste merkevaren du kommer til å jobbe med, og som med all merkevare er det viktig at du har et godt omdømme og at målgruppen din (potensielle arbeidsgivere) vet at du eksisterer.

Og dette må du øve på.

Hvor mange høyskoler eller universiteter krever noe av deg som merkevare? Fikk du presentert deg på en god måte, fortalt om dine points of differences og points of parities, dine unique selling points eller din brand equity? Eller presenterte du deg med navn første skoledag, og that’s it? Dersom du ikke klarer å selge merkevaren «deg selv», hjelper det lite med en fancy utdanning og gode karakterer. Du er rett og slett sjanseløs på intervju.

Hver gang du møter nye mennesker danner de seg et bilde av hvem du er, og om de er interessert i å engasjere seg mer med deg. Dette er det samme kunder tenker hver gang de blir introdusert for en ny merkevare. Passer den for meg? Oppfylte den de kravene jeg har til en slik type merkevare? Gir denne merkevaren meg ekstra verdi?

Hva skal du gjøre nå?

Øv deg på å presentere deg selv som merkevare, bruk litt ekstra tid på å lære deg nyttige verktøy og prøv deg litt frem med å se på data og analyser resultater. Hvis du kan vise at du forstår hvordan digital markedsføring fungerer, så er du godt forberedt i møte med et tøft arbeidsmarked etter endt utdanning.

Hvilke erfaringer har du? Er det andre punkter du mener burde vært på lista?

Hold deg oppdatert på det som rører seg i den digitale verdenen med å melde deg på nyhetsbrev og følge oss på Facebook!

Guro Ringen
Guro Ringen
guro.ringen@synlighet.no

Guro Ringen er nyutdannet fra Kingston University i London, med en mastergrad i Marketing and Brand Management. Hun ble ansatt ved Synlighet i Trondheim i januar 2017. Guro jobber som rådgiver innenfor annonsering og sosiale medier.

1Comment
  • Malene
    Skrevet 08:43h, 28 mars Svar

    Helt enig! Som en markedskommunikasjonsstudent som er midt i løpet, så kjenner jeg på tingene over – samt at jeg bruker mye tid på akkurat de tingene som nevnes! Nå har vi eget fag i digital markedsføring, og lærer om en haug av disse tingene, men det er fortsatt ikke nok…

    Takk! Fint innlegg!😄🎉

Skriv en kommentar