5 ting du ikke må glemme før du publiserer et blogginnlegg

gammeldags skrivemaskin med "new blog post" skrevet på arket

07 aug 2018 5 ting du ikke må glemme før du publiserer et blogginnlegg

Du har valgt deg et tema, gjort research, skrevet utkast og fått noen til å lese korrektur for deg. Du har til og med funnet noen bilder som perfekt illustrerer det du prøver å få frem. Idet du skal til å trykke på “publisér”, er det noe som stopper deg. Har du glemt noe?

Her er en sjekkliste med 5 ting du ikke må glemme å sjekke i bloggartikkelen din før du publiserer!

Å skrive blogginnlegg er noe du bør gjøre for å kommunisere din ekspertise med potensielle og eksisterende kunder. Gjør du i tillegg noen små tekniske grep og finjusterer ordbruken, kan du sørge for at bloggartikkelen bidrar positivt for hele nettstedet ditt i lang tid framover.

Har du husket: Tittel og metabeskrivelse?

Hvorfor?
En god tittel, med relevante søkeord, vil gjøre at artikkelen din rangerer når folk søker etter det du har skrevet om. En god metabeskrivelse vil få dem til å klikke seg inn på akkurat ditt nettsted og øke trafikken på nettstedet ditt.

Hva?
Tittel og metabeskrivelse er den informasjonen som kommer opp i søkemotorer når folk søker. For at folk skal forstå hva artikkelen din handler om, og hvilke problemer de kan få løst ved å trykke på akkurat din artikkel, er det viktig å vurdere tittelen og metabeskrivelsen. Automatisk vises gjerne tittelen på artikkelen og deler av første avsnitt. Men fungerer det i søkeresultatet? Får du fram de viktigste søkeordene på den begrensede plassen? Ville du ha klikket på det søkeresultatet hvis du så det?

Les mer om hvordan du skriver en god tittel her!

Hvordan?
Hvor du finner tittel og metabeskrivelse, eller metadata, i din publiseringsløsning er helt avhengig av hvilken løsning du bruker. Hvis du ikke ser en egen tab, eller egen boks du kan fylle inn, som heter metadata eller SEO, tar du kontakt med nettstedsleverandøren din som helt sikkert kan hjelpe deg.

I noen tilfeller er det ikke mulig å tilpasse metadata manuelt, og systemet henter bare automatisk opp tittelen på artikkelen og ingressen. I noen tilfeller fungerer dette greit, men i mange tilfeller har du gjerne lyst til å gjøre noen småjusteringer. Sjekk med nettstedsleverandøren om det er mulig for deg å endre metadata manuelt.

Verktøyet Yoast SEO i WordPress hvor du kan se tittel og metabeskrivelse på artikkel

Hvis du bruker en WordPress-løsning, bør du laste ned Yoast SEO. Det er en solid SEO-plug-in som gjør det superenkelt å legge inn tilpassede titler og metabeskrivelser med et representativt visuelt uttrykk.

Har du husket: Deloverskrifter

Hvorfor?
Vi leser annerledes på nett enn det vi gjør i bøker og blader. Vi scanner siden for å finne det som interesserer oss. For å hjelpe leserne å finne den seksjonen de er ute etter, lager vi deloverskrifter. Da føles ikke artikkelen som en uoverkommelig mengde med tekst og det blir mer behagelig å lese.

Hva?
En deloverskrift er en kort og lettfattet oppsummering av hva som befinner seg i avsnittet under. Bruk gjerne søkeord om det er relevant.

Hvordan?
De fleste publiseringsløsninger har allerede forskjellige formater som bestemmer hvordan en hovedtittel, deloverskrift, brødtekst etc. skal se ut. Bruk disse formatene når du lager deloverskrift, både for å få best visuell stil på artikkelen, men også fordi du da (hvis nettstedet er satt opp korrekt) får markert din deloverskrift med en h2 i koden.

Dette hjelper crawlerene til Google å lese innholdet på artikkelen din, så den lettere kan forstå hva som er viktig i det du har skrevet. Dette er også riktig praksis for å oppfylle krav til universell utforming.

Du finner gjerne slike skriftformater i en dropdown-meny i verktøyslinjen (se bildet nedenfor fra WordPress):

Dropdown-meny med formattering på deloverskrift

Les mer om hvordan du skriver for nett her!

Har du husket: Intern lenking

Hvorfor?
Interne lenker er viktige både for å lede leseren din videre inn på bloggen, eller nettstedet, slik at de bruker mest mulig tid på nettstedet ditt. Bruker de mye tid, er det større sannsynlighet for at de husker deg neste gang de trenger noe som du tilbyr. I tillegg er interne lenker viktige indikatorer for Google på hvilke sider som er viktige for hvilket tema.

Nevner du et produkt i artikkelen din? Legg inn en lenke til produktsiden. Når Google ser at flere sider på nettstedet ditt som omtaler dette produktet, lenker til produktsiden, vil den forstå at dette er den viktigste siden å vise om folk søker etter dette produktet.

Hva?
En intern lenke er en lenke som leder til en annen side på nettstedet ditt. Det kan være en ny artikkel som utbroderer temaet du snakker om, utdyper et annet tema som du ikke forklarer så mye om, eller et produkt du nevner i forbifarten.

Hvordan?
Du lager en intern lenke ved å markere ordene du ønsker skal lenkes, klikke på et lenkesymbol i verktøylinjen og lime inn URL-adressen til den siden du vil lenke til. Her ser du hvor du finner denne knappen i WordPress sin verktøyslinje:

Lenkeknapp i verktøyslinjen i wordpress

Husk å bruke relevante søkeord som ankertekst til lenken. Hvis du bare markerer «Les mer her», vil ikke Google forstå hva lenken leder til. Hvis du markerer «Les mer om lenkebygging her!«, vil Google forstå at du leder til en side om lenkebygging.

For å få mest mulig utbytte av intern lenkebygging, er det viktig å ha en solid søkeordsanalyse og søkeordsstrategi i bunn!

Her ser du hvordan du lager en søkeordsanalyse!

Har du husket: Alternativ bildetekst

Hvorfor?
Google bruker alternativ bildetekst til å finne relevante bilder til søkere i bildesøk. Selv om det ikke nødvendigvis kommer så mye trafikk fra bildesøk, skader det ikke at bildene dine blir funnet, framfor for eksempel konkurrenter.

I tillegg brukes bildeteksten av programmer som leser opp innhold på et nettsted for svaksynte og blinde. Det er et av virkemidlene du bør bruke for å oppnå et universelt utformet nettsted.

Hva?
Den alternative bildeteksten, eller alt-teksten, er ikke synlig på nettstedet. Det skal helst være en kort og konsis beskrivelse av hva som befinner seg i bildet, slik at noen som ikke kan se det forstår hva det er. Du må gjerne bruke søkeord i teksten, men unngå å bare ramse opp masse søkeord.

Hvordan?
I mange publiseringsløsninger finnes det en egen boks som heter «alt-tekst». Den ligger gjerne på bildedetaljer, eller innstillinger, der hvor du kan legge inn bildetekst (teksten under bildet – som er synlig på nettstedet), eller du får den opp når du laster opp et bilde. Du kan med fordel også bruke logiske navn på filnavnet til bildet du laster opp. Finnes det ikke alternativ bildetekst er det denne informasjonen som brukes av Google og hjelpeprogrammer.

Boks i wordpress hvor du skriver inn alternativ bildetekst

Få tips til hvordan du skriver en god bildetekst her!

Har du husket: Call to Action

Hvorfor?
Det er ofte høy bounce rate på bloggartikler, altså etter folk har lest artikkelen din, går de tilbake igjen der de kom fra, om det er en søkemotor eller sosial kanal. Men du har jo helst lyst at de skal bruke mest mulig tid på ditt nettsted. Derfor, uansett hvilken artikkel du har skrevet, bør du alltid legge til en Call to Action, eller handlingsforslag, som gjør at leseren klikker seg videre inn på nettstedet ditt.

Jo lengre leserne engasjerer seg i deg og din merkevare, jo større er sannsynligheten for at de husker deg ved en senere anledning.

Hva?
En Call to Action trenger ikke alltid handle om salg. I en artikkel er det ofte mer naturlig å dirigere leseren mot andre artikler som er relatert til det du skriver om, oppmuntre til å følge dere i sosiale kanaler, kommentere (om det er en mulighet) eller melde seg på nyhetsbrev. Hvis det er relevant, kan du selvfølgelig også lenke til produktsider, eller oppmuntre leseren til å ta kontakt.

Det viktigste er å foreslå en handling som oppmuntrer til en form for videre kontakt mellom deg og leseren.

Hvordan?
En Call to Action skriver du bare inn i brødteksten, på slutten av artikkelen din. Selv om du gjerne har en boks med påmelding til nyhetsbrev, eller relevante artikler som en egen seksjon på nettstedet, skriv en setning som oppfordrer til å gjøre det du har lyst at leseren skal gjøre nå. Da er sjansene mye større for at de faktisk gjør det.

Ønsker du å få mer tips og råd til hva du kan gjøre for å optimalisere innholdet på nettstedet ditt? Sjekk våre nyeste artikler om innhold på nett her! 😉

Trine Malde
Trine Malde
trine.malde@synlighet.no

Content Marketing Consultant i Synlighet. Jobber med blogging, sosiale medier og annet SEO- og innholdsarbeid for flere bedrifter.