5 ting du bør sjekke FØR du trykker «Post» i Facebook

Gule og rosa post its med tips til hva din post på Facebook skal inneholde

30 apr 2015 5 ting du bør sjekke FØR du trykker «Post» i Facebook

Har du lagd klar en Facebook-post og er klar for å trykke på «Post»? Er du sikker på at du har lagd en post som følgerene dine vil like? Vil de dele den, like og kommentere? Det er vanskelig å vite hva som kreves for å lage engasjerende Facebook-posts, spesielt for visse bedrifter, men det er noen enkle spørsmål du kan stille deg selv før Facebook-posten forsvinner ut på nettet.

Her er 5 ting du bør tenke på skrevet på praktiske Post-it’s. Hvilken skal du henge opp på dataskjermen?

Post it med Call to action på

 

1. Call-To-Action

Det er veldig lett å glemme, men statistikken viser at når du gir leseren en klar oppfordring i Facebook-posten, får du mer engasjement.

En oppfordring til handling, eller call-to-action, kan selvfølgelig være salgsrelatert, som f.eks. «Bestill her!», «Book bord i dag!», men det kan også være lavterskel oppfordringer som «Les mer her», «Lik oss», «Hva synes du? Legg igjen kommentar» etc.

Hvis vi delte dette blogginnlegget på Facebook, kunne vi spurt om folk synes vi mangler et tips, eller hvilken av post-it’ene folk synes har mest effekt.

Fortell folk hva du vil de skal gjøre. Sjansene er større for at de da gjør det, enn om du ikke nevner det i det hele tatt.

Post it med "Ville du delt denne posten?" på

2. Ville du delt denne posten på Facebook selv?

Uansett om du skal dele en artikkel du har skrevet, et bilde av produktene dine eller en video av lunsjen på kontoret, så har du lyst at følgerene dine skal engasjere seg i det du har delt. Den mest effektive måten å få bedre organisk synlighet i følgerene dine sin Facebook News Feed, altså synlighet uten å betale for det, er å lage en post som folk vil dele med vennene sine.

Dette er selvfølgelig ikke lett, men noe vi allerede vet er at folk sjelden deler Facebook-posts med bare tekst. Det viktigste er allikevel at det du postet på Facebook er verdt å dele med andre og at den personen som deler det ser bra ut for sine venner og følgere på Facebook.

Så spør nå deg selv; hadde du delt Facebook-posten din?

Post it som spør om du har skrevet kort og uformell tekst til Facebook post?

3. Er teksten din kort og uformell?

På Facebook, og i de fleste andre sosiale medier, gjelder det å skrive kort og konsist, samtidig som du holder en lett tone. Du skal snakke med følgerene dine, ikke til dem. Sosiale medier er en plass for deling, det er en toveis kanal hvor du har privilegiet av å høre direkte fra dem som liker deg og det du har å tilby. Ikke kast dette bort ved å være stiv og vanskelig i språket.

Det skal være som om du snakker med noen venner etter jobb. Avslappet og raskt til poenget.

Det er ingen regler for hvor lang posten din skal være på Facebook. Her må du vurdere hva følgerene dine liker og hva som passer seg. Det kan være greit å ikke skrive så langt at folk må trykke for å lese resten av Facebook-posten. Eventuelt kan du skrive det viktigste først og supplere med mer informasjon for dem som er interesserte nok til å trykke.

Men hovedregelen er «less is more»-prinsippet.

Post it med spørsmål om du har husket bilde eller video til Facebook-posten din?

4. Har du med bilde eller video?

Det som engasjerer desidert mest på Facebook er bilder og video. Mye av det økte engasjementet ligger jo i at selve Facebook-posten blir større i News Feed som gjør den mer synlig. Det er også lettere å fange øynene til folk med et bra bilde, enn det er om du brukte kun tekst eller en link uten noe bilde.

Bruk gjerne bilder med mennesker om du har det. Det viser seg at vi generelt engasjerer oss mer i andre mennesker, og spesielt mennesker i forhold til andre mennesker. Da kan vi sette oss selv inn i situasjonen lettere enn om bildet kun var av et produkt. Folk som bruker produktet er bedre på Facebook.

Men når det er sagt finnes det også eksempler på at fantastiske naturbilder og andre spesielle, og iøyenfallende, bilder som har gått bra på Facebook. Igjen handler det om å kjenne følgerene dine.

 

En post it med "Er dette relevant for mine Facebook-følgere"

5. Er dette relevant for mine følgere?

En av de viktigste spørsmålene du kan stille deg er om dette er relevant for dine følgere?

Er det bare en spennende nyhetssak eller en morsom meme som ikke har noenting med bedriften din eller produktene dine å gjøre? Da bør du kanskje la være.

Poster du mye som ikke er relevant for følgerene dine risikerer du at de overser postene dine, som ikke er bra for framtidig organisk rangering i News Feed. I verste fall kan de klikke «Unlike» eller «Hide» på Facebook-posten. Derfor er det viktig at du holder øye med hva som engasjerer dem mest og gir dem mer av det, samtidig som de får variasjon.

Selvfølgelig trenger ikke relevansen alltid være 100%, men om du skal sende ut en nyhetssak eller en morsom meme, vær sikker på at følgerene dine er i målgruppen som ville synes det var interessant å lese den nyhetssaken eller ville synes det var kjekt å se en morsom meme relatert til det du driver med.

 

Nå har du fått en innføring i de fem viktigste tingene med en Facebook-post. Velg deg ut den du trenger mest hjelp med, eller ta dem alle sammen, og heng dem opp på dataskjermen.

Da kan du ta et minutt før hver gang du klikker «Post» å være helt sikker på at du har gjort alt du kan for at denne Facebook-posten skal bli en suksess.

 

Følg oss på Facebook for flere tips og nyheter innen Facebook, sosiale medier og annen digital markedsføring!

Trine Malde
Trine Malde
trine.malde@synlighet.no

Content Marketing Consultant i Synlighet. Jobber med blogging, sosiale medier og annet SEO- og innholdsarbeid for flere bedrifter.