hvorfor bruke google search console

05 okt 2017 5 gode grunner til å bruke Google Search Console

Google Search Console, tidligere Google Webmaster Tools, er en gratis tjeneste som kan gi deg mye verdifull informasjon om nettsiden din og brukerne som besøker deg.

Blant annet får du informasjon om søketrafikk, tekniske status oppdateringer, og crawl data som kan hjelpe deg å holde nettstedet ditt synlig så raskt og så ofte som mulig.

Som ny bruker av Search Console kan det være vanskelig å vite hvor du skal begynne med alt det av informasjon som finnes tilgjengelig inne i tjenesten. Vi gir deg derfor en liste over 5 ting du kan bruke Search Console til.

1. Legge til Sitemap

Et sitemap er en oversikt over sidene på nettstedet ditt som er tilgjengelig for roboter/crawlere og for brukere.

Det er normalt å ha et XML sitemap. Dette er et strukturert format som brukerne ikke trenger å se, men som forteller søkemotorer om alle sidene på nettstedet, hvor viktige de er i forhold til hverandre (hierarki) og hvor ofte de blir oppdatert.

Google Search Console meny - hvor du finner Sitemaps under Crawl

I Google Search Console kan du legge til sitemap for nettstedet ditt slik at du potensielt kan få raskere indeksering av nettstedet ditt. Dette er spesielt interessant dersom du har et helt nytt nettsted, du har masse URLer som endrer seg ofte, eller dersom du ønsker å sjekke at alle sidene på nettstedet ditt er indeksert.

Vet du ikke om du har sitemap på nettstedet ditt? Spør din nettstedsleverandør. Om du ikke allerede har det, så er det i de fleste tilfeller raskt og enkelt å sette opp.

Hvis du allerede har det, skal du få URL-adressen til der sitemap ligger, f.eks. www.domain.no/sitemap.xml. Det er den URLen du legger inn i Google Search Console.

Du legger til sitemaps under Crawl ->Sitemaps.

2. Sett opp varsel via epost

Hvis det skjer noe med synligheten din på Google, kan du få varsel direkte i eposten din. Du kan for eksempel få beskjed om det er fare for at domenet ditt er hacket, hvis domenet ditt ikke er tilgjengelig, eller om du har brukt spam (noe som vi ikke anbefaler).

For å sette opp varsel, gå til Search Console Preferanser:

hvor du finner Search Console preferanser i Google Search Console

Kryss av for epostvarslinger. Da vil du få varslinene direkte til den epostadressen som har tilgang til Google Search Console.

epostvarsling i google search console

3. Internasjonal målretting av søkeresultatet

Har du internasjonale versjoner av domenet ditt som for eksempel .com eller .org? Da kan du spesifisere hvilket av domenene som skal være synlig for hvilke land i Google Search Console.

Google viser bare de nettstedene som er mest relevante og nyttige for brukeren. Det betyr at ulike lande får opp ulike søkeresultater. For å skape gode rangeringer i området domenet ditt opererer, bør du innstille et target-country i Google Search Console.

Denne funksjonen heter «International targeting» og finnes under Search Traffic. Klikk på fanen «Country» og velg det landet du ønsker å være synlig for:

Hvis ditt domene har «country-coded top-level» – for eksempel .no eller .fr – kan du ikke anvende denne funksjonen. Da bestemmer domenet nettstedets geografiske region.

crawl error google seaarch console

4. Sjekke Crawl Errors

En annen ting som du har mulighet for å sjekke med Google Search Console er «crawl errors». Her får du en oversikt over sider som du bør jobbe med for å forbedre dine rangeringer i Google.

Site errors kan  for eksempel være sider med duplikat innhold, manglende meta tittel eller meta tekst.

Du kan dessuten sette opp varsling, som nevnt i punkt 2, slik at du får en epost hvis antallet av crawl errors plutselig stiger.

5. Analysere trafikkdata

Det finnes mange ulike rapporter og funksjoner i Google Search Console, som kan gi deg innsikt i trafikken til nettstedet ditt.

Du kan for eksempel få en oversikt over de søkeordene som gir flest klikk til nettstedet ditt samt se utvikling i antall klikk samlet eller på utvalgte søkeord:

Du kan også se hvilke landingssider som klarer seg best:

Har du et nettsted med internasjonal målretting, kan du trekke ut data for forskjellige lande samt sammenligne to lande med hverandre:

Det finnes mange ulike innstillingsmuligheter, så ta dette som et utgangspunkt til å bli bedre kjent med tjenesten.

Du kan bruke denne data til å måle resultater, planlegge justeringer på utvalgte landingssider og mye annet.

Hvordan legge til og verifisere siden din i Google Search Console

For å kunne ta i bruk Search Console må du legge til nettsiden din og deretter verifisere ovenfor Google at du eier nettstedet, er webmaster eller er en autorisert bruker av nettstedet. Det er jo ikke bare hvem som helst som skal få muligheten til å kikke på denne informasjonen.

Det er flere forskjellige måter du kan verifisere din forbindelse med nettsiden, du kan bruke bruke HTML-tags, HTML-filer eller domeneinnlogging, men den letteste måten er om du allerede har tilgang til Google Analytics eller Google Tag Manager. Velg det alternativet som passer deg best, og følg instruksene for å få nettsiden din verifisert.

Kom i gang med verifisering hos Search Console her!

Forskjellen på Google Search Console og Google Analytics

Ved første øyekast kan det virke som du får den informasjon du trenger fra Google Analytics. Så hvorfor skal du sette opp enda en tjeneste å holde øye med?

Fokuset til Google Analytics er mer på hvem som besøker siden din (geografisk, antall, hvordan de kommer dit osv.) og hva de gjør når de er der. Search Console sitt fokus er mer giret mot intern informasjon. Altså hvem lenker til nettstedet ditt, hvilke søkeord vises nettstedet ditt på i søkeresultat og om det finnes malware.

De behandler også tallene forskjellig, derfor kan det være forskjell på tallene mellom Google Analytics og Search Console, selv om du tilsynelatende ser på en rapport med de samme tallene.

Og ikke minst, har du satt opp Search Console, kan du linke den sammen med Google Analytics-kontoen din og få informasjon fra Search Console direkte inn i Analytics-rapportene, slik at du kan maksimere utbyttet av dataen fra begge kilder samtidig. For eksempel kan du da se hvilke organiske søkeord som gir deg mest tilbake i kroner og øre i nettbutikken din.

Har du bruk for hjelp til å sette opp Search Console eller annet rapporteringsverktøy? Vårt team av eksperter kan hjelpe deg med å få meningsfulle data fra nettstedet ditt som kan omformes til handlingsrelevant innsikt. Ta kontakt i dag.

Kilder:
MOZ
Search Engine Land

Trine Malde
Trine Malde
trine.malde@synlighet.no

Content Marketing Consultant i Synlighet. Jobber med blogging, sosiale medier og annet SEO- og innholdsarbeid for flere bedrifter.

Ingen kommentarer

Skriv en kommentar