5 SEO Myter avslørt!

18 feb 2015 5 SEO Myter avslørt!

Oppdater deg på søkemotoroptimalisering!

Sitter du og gnager på søkemotoroptimalisering som er utdatert? Vær sikker på at du ikke går i fellen hvor du fokuserer ressurser og dyrbar tid på SEO arbeid som ikke har positiv effekt på rangering eller nettstedet ditt. Her er 5 SEO myter som alle burde glemme i 2015!

Forskjellige elementer ved søkemotoroptimalisering i et puss

Det er mange brikker som skal på plass i søkemotoroptimalisering – Kilde: Balance Your Design

1. FLERE linker er bedre enn MER innhold

Det har alltid vært tøft og tidkrevende å skaffe flere linker til nettstedet, så tøft av noen en tid tilbake begynte å kjøpe linker. Det var kanskje en rask og effektiv måte å skaffe seg høyere rangering, men dersom du kjøper lenker, risikerer du å bli straffet av Google. Mest sannsynlig vil Google før eller senere finne ut hva du har gjort og straffe deg i form av å ta deg vekk fra søkeresultat.

Linker er fremdeles viktig i Google sin algoritme for rangering, men det handler om å få folk til å snakke om deg og dele det som du har på nettstedet ditt. Det handler rett og slett om fortjent oppmerksomhet, og det er vanskelig.

Start med å lage godt og relevant innhold. Dette kan lede til mer synlighet på flere søkeord i søkemotorer. Det er mye enklere å få til, enn å få tak i en link. Det er nemlig ikke i dine hender om du skal få en link til siden din.

Glem det! Det er relevant innhold folk vil ha!

 

2. SEO handler kun om rangering

Søkemotoroptimalisering handler selvfølgelig til en viss grad om hvilken rangering du har i Google eller andre søkemotorer, men det er ikke bare det som er viktig. Du kan nemlig rangere høyt på søkeord uten å tjene en eneste krone. Det er derfor viktig å fokusere på å være nyttig for kundene dine, både i forhold til direkte salg, men også når det kommer til innhold og deling av den ekspertisen som du sitter på.

Gir du følgerne dine nyttig, underholdende eller interessante artikler, videoer, bilder etc? Da er sjansen større for at de deler den med sine venner og de med sine venner igjen.

Hvis du legger ut artikler som er irrelevante for din målgruppe eller generelt unyttig og bruker søkeord som ikke har noe med din ekspertise eller produktene dine, da vil folk raskt forsvinne fra nettstedet ditt.

Du må være relevant og fokusere på å få inn relevant trafikk. Det er den trafikken som leder til konverteringer på nettstedet, altså salg eller leads.

Glem det! Det handler om relevant trafikk og konverteringer!

 

3. Metabeskrivelser har stor innflytelse på rangering

Dette er feil. Google har til og med sagt at de ikke vurderer metabeskrivelser i sin algoritme som bestemmer rangering.

Det som BLIR påvirket av metabeskrivelsen er antallet folk som velger å klikke seg videre inn til siden din, eller klikkrate (click through rate). Dersom du skreddersyr metabeskrivelsen til nettsidene dine, i hvert fall til de viktigste sidene, og forteller dem hvorfor akkurat din side er den de leter etter og avslutter med en slående «call-to-action». Ja, da er det større sannsynlighet for at den som leser vil klikke seg videre til siden din.

En annen ting å tenke på når du skriver metabeskrivelse, er å bruke de søkeordene du ønsker å være synlig på. Ordet som brukeren søker på blir nemlig uthevet i søkeresultatet og resultatet ditt blir mer synlig for brukeren. Det er også større sannsynlighet for at Google plukker nettopp den metabeskrivelsen du skrev, og ikke et automatisk utdrag fra nettstedet, dersom du bruker de mest populære søkeordene i teksten.

Glem det! Meta beskrivelser påvirker kun klikkraten!

 

4. Søkeordet må være akkurat det som blir søkt på

Det er absolutt ikke viktig å bruke kun den ene versjonen av ordet som det er mest søk på. Har du som mål å rangere høyt på et søkeord med høy konkurranse, kan det være lurt å bruke den versjonen av ordet med mest søk i tittel og i sidetittelen, men det viktigste er at teksten du skriver er logisk for leseren.

Er det logisk å skrive flertall eller en annen variant av ordet for variasjon?  Da gjør du det!

Google prøver å bli bedre til å gi svar på det spørsmålet du ønsker å finne når du taster inn et søkeord istedenfor å bare gi en side som inneholder søkeordet. Med andre ord prøver Google konstant å forstå hva brukeren vil når du skriver inn et søkeord. Hva er intensjonen din? I framtiden vil det kanskje ikke bety noe om du bruker BH eller brystholder, fordi Google vil forstå hva du er ute etter basert på intensjoner.

Glem det! Bruk søkeordet slik det leses best!

 

5. SEO handler ikke om brukervennlighet

Alt handler om brukervennlighet.

Dersom nettstedet ditt er nyttig for den som søker, gir den informasjonen som ble søkt etter og er enkelt og intuitiv å bruke, hvorfor skal brukeren forsvinne fra nettstedet ditt da? Og dersom brukeren er fornøyd med søkeresultatet sitt og blir på nettstedet, da vet Google at det var et godt søkeresultat for den som brukte dette søkeordet.

Optimaliserer du nettstedet for brukerne dine, så jobber du for det samme målet som Google, nemlig å være til nytte for brukeren.

Glem det! SEO handler om å optimalisere søkeopplevelsen for brukeren!

 

Søkemotoroptimalisering er ikke voo-doo. Det handler rett og slett om å lage brukervennlig innhold som er nyttig for din målgruppe og presentere det slik at Google finner det og kan vise det til dem som søker etter den informasjonen eller de produktene du kan tilby.

Vil du lese flere SEO myter som du bør glemme så fort som mulig? Se alle 17 SEO mytene fra Hubspot her!

 

Har du lyst på flere tips og oppdateringer innen SEO, innholdsmarkedsføring og digital markedsføring? Følg oss på Facebook eller meld deg på nyhetsbrev for å få med deg neste oppdatering!

Trine Malde
Trine Malde
trine.malde@synlighet.no

Content Marketing Consultant i Synlighet. Jobber med blogging, sosiale medier og annet SEO- og innholdsarbeid for flere bedrifter.